Mercedes GLC 350 e er oppsiktsvekkende rimelig

Nå lanseres den ladbare SUV-en i Norge.

Publisert

Vi nordmenn elsker SUV-er. Disse litt høyere bilene med høy sittestilling, greit med plass og gjerne 4x4, spiser stadig opp markedandelene fra de mer tradisjonelle stasjonsvognene.

Men vi elsker også ladbare hybrider. De har virkelig fått sitt gjennombrudd i det norske markedet. Salget er nesten firedoblet det siste året.

Dette er biler som har både elmotor og bensin/dieselmotor. De kan lades fra en helt vanlig stikkontakt, og fungerer som elbiler over kortere avstander.

Rekkevidden på elkjøring er oppgitt til 34 km.på nye GLC 350 e.

Ladbar kompakt-SUV

Mercedes er en av dem som virkelig satser på denne biltypen. Siste skuddet på stammen fra den kanten lanseres i disse dager og bygger på den kompakte SUV-en GLC, som ble lansert i fjor.

GLC 350 e, som den heter i ladbar versjon, byr på raust utstyrsnivå, hele 320 hestekrefter i såkalt systemeffekt, justerbare luftfjærer, 4MATIC firehjulsdrift og automatgir.

Rekkevidden er på inntil 34 km på ren elektrisk drift, ifølge den såkalte NEDC-syklusen. Vår erfaring viser at det i praksis blir noe kortere. I alle fall på vinterstid, før bensinmotoren må trå hjelpende til.

Dette har også mye med kjørestil å gjøre. Og skal du utnytte den elektriske delen av bilen optimalt, krever det at du har mye småkjøring og lader ofte.

Så populære i Norge at fabrikken måtte skaffe flere biler

Stor interesse

– Mercedes GLC 350 e ble først vist frem i fjor sommer. Responsen var så overveldende i Norge at den norske importøren fikk lov til å ta imot kundebestillinger selv om bilen offisielt ikke var lagt ut for salg.

– Nå, samtidig som de aller første bilene har ankommet landet, åpnes salget offisielt. Og det til en meget konkurransedyktig pris, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz personbil, Christoffer Nøkleby, i en pressemelding.

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Screen9v2

Mercedes GLC 350 e

  • Motorvolum: 2 liter
  • Ytelse: 211 hk bensin + 116 hk fra elmotorer
  • Oppgitt forbruk: 0,25-0,27 liter/mil
  • CO2 utslipp: 59-64 g/km
  • 0-100 km/h: 5,9 sek
  • Toppfart: 235 km/h
  • Pris: Fra 550.000 kroner

Gunstige avgifter

Prisen for den kraftige og godt utstyrte bilen, starter på 550.000 kroner.

Det er nesten oppsiktsvekkende rimelig, og skyldes i hovedsak én ting: At de ladbare hybridene – i alle fall enn så lenge – slipper svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Her betaler du rett og slett lite til staten, dermed blir også prisen på bilen såpass gunstig.

Velger du GLC med vanlig drivlinje og bensin i stedet, starter prisene 65.000 kroner høyere, da snakker vi GLC 250 4Matic med 211 hestekrefter, den koster fra 615.300 kroner.

Enn så lenge har ikke den ladbare GLC-en veldig mange direkte konkurrenter. Pioneren i klassen, Mitsubishi Outlander PHEV, er en god del rimeligere, mens de større SUV-konkurrentene fort koster flere hundre tusen kroner mer.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også disse:

– Jeg er sjokkert over forbruket!

Du gjetter neppe hva denne minibilen ble solgt for...

Ny Mercedes kan bli perfekt for Norge

Med denne blir du førstemann på stranden