Mercedes GLC
Mercedes GLC skal stjele kunder fra BMW X3 og Audi Q5
Her er den nye Mercedes-SUV-en som erstatter GLK.
Mercedes GLC er navnet på SUV-en som erstatter dagens GLK. Sammenlignet med den kantete GLK er GLC mer avrundet. Den bærer med seg lite fra forgjengeren. I stedet har den et utseende i tråd med gjeldende Mercedes-uniform, med samme uttrykk som C-klasse og GLA.
Den skal være opptil 80 kilo lettere enn forgjengeren, og målene oppgis til: 4,6 meter lang, 1.8 meter bred og 1,6 meter høy - den blir noe høyere med offroad-pakke.
Som GLK skal GLC jakte på kunder i konkurranse med modeller som BMW X3 og Audi Q5 - som snart er Audi eldste modell. GLC kommer til høsten, og senere kommer også en coupé-utgave som vil konkurrere med BMW X4 og Porsche Macan.
GLC er basert på plattformen til C-klasse. Og som C-klasse kommer den etter hvert med en rekke motoralternativer med 2,0- og 3,0-liters bensinmotorer, samt 2,1-liters dieselmotorer. GLC 220d med 170 hk og GLC 250d med 204 hk har begge et oppgitt CO2-utslipp på 129 g/km.
Bortsett fra de sterkeste versjonene og plug in-hybriden kommer GLC kommer med nitrinns automatkasse og 4Matic-firehjulsdrift som standard.
Ifølge Mercedes skal GLC ha seriøse egenskaper i terrenget dersom du krysser av for offroad-pakke på utstyrslisten.
Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 580 liter, 1600 liter med baksetene nedfelt. Baksetene kan splittes 40:20:40.
Lengde | Bredde | Høyde | Bagasjerom | |
Mercedes GLC | 4,656 m | 1,890 m | 1,639 m | 580-1600 |
Mercedes GLK | 4,536 m | 1,840 m | 1,630 m | 450-1550 |
BMW X3 | 4,66 m | 1,88 m | 1,66 m | 550-1600 |
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ladbar versjon og AMG
En ladbar hybridversjon kommer også med 320 hk. Forbruket er oppgitt til 0,26 l/mil med et CO2-utslipp på 60 g/km.
Toppmodellene blir GLC 450 AMG 4Matic med en biturbo 3,0-liters V6-er og GLC 63 AMG med en 4,0-liters biturbo-V8 som yter 476 hk og 650 Nm. Disse kommer med 7G-Tronic Plus-girkasse eller 7G AMG Speedshift MCT 7-trinns sportsgir.
GLC kommer med variabel fjæring (Agility Control ) som standard. Ifølge Mercedes er merket i tillegg den eneste i bilklassen som tilbyr adaptivt luftfjæringssystem. Air Body Control kaller Mercedes dette systemet som er ekstrautstyr. Det er en kontinuerlig og elektronisk justering av luftfjæringen som skal gi optimal komfort uansett underlag. Air Body Control er ekstrautstyr.
GLC forventes til Norge i september. Prisene (i EU) starter på 44.500 euro.
Her er motorversjonene som kommer først
Tekniske data Mercedes GLC
GLC 220 d 4Matic | GLC 250 d 4Matic | GLC 250 4Matic | |
Drivstoff | Diesel | Diesel | Bensin |
HK | 170 | 204 | 211 |
Dreiemoment | 400 Nm | 500 Nm | 350 |
0-100 km/t | 8,3 sek | 7,6 sek | 7,3 sek |
Oppgitt forbruk | 0,5-0,55 l/mil | 0,5-0,55 l/mil | 0,65/0,71 l/mil |
Oppgitt CO2-utslipp | 129-143 g/km | 129-143 g/km | 155-162 g/km |
Pris | 585.000 kroner | 610.000 kroner | 610.000 kroner |
Motorene skal være mellom 19 og 12 prosent med effektive enn motorene i GLK.
Mercedes-modeller endrer navn
Mercedes har endret betegnelsen på modellene sine. Dette er SUV-samlingen:
GLA: SUV i A-klasse-segmentet.
GLC: SUV i C-klasse-segmentet, erstatter GLK.
GLE: SUV i E-klasse-segmentet, erstatter M-klasse.
GLE Coupé: SUV i E-klasse coupé-segmentet.
GLS: SUV i S-klasse-segmentet, erstatter GL.
G-klasse forblir uendret