Test Mercedes-Benz A 180, 2016

En facelift av det lettvinte slaget

Mercedes-Benz A-klasse har vært gjennom en ansiktsløftning svært få vil legge merke til.

SMÅ JUSTERINGER: Det er ikke stor forskjell på Mercedes-Benz A-klasse før og etter facelift. Fortsatt et smalt konsept som passer best for to.
SMÅ JUSTERINGER: Det er ikke stor forskjell på Mercedes-Benz A-klasse før og etter facelift. Fortsatt et smalt konsept som passer best for to. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Du behøver ikke være lei deg om du ikke ser særlig forskjell på den nye og den gamle Mercedes-Benz A-klasse. For denne faceliften hører definitivt hjemme i lettvektsklassen.

Det er noen småjusteringer på lykter og støtfangere, noen mindre endringer i interiøret og forbedringer av standard- og tilleggsutstyr. Er det nok til å stå imot utfordringene fra stadig tøffere konkurrenter?

Kjøreegenskaper: 5

Sportslige og underholdene veiegenskaper har hørt til A-klasses beste sider fra bilen debuterte i 2012. Akkurat det har ikke endret seg i faceliftversjonen.

Den har typisk forhjulsdreven karakter på glatt vinterføre: Fronten trekker ut når du gir gass i en sving. Slipper du gassen, glir hekken noen grader ut og strammer opp svingbuen igjen. En velfungerende stabilitetskontroll er parat til å ta over om det blir for mye av det gode. Med bedre feste under hjulene er A 180 nøytral og direkte i bevegelsene.

Nytt for 2016 er understell med mulighet for adaptive dempere (8 840-12 260 kroner). Det gir deg valg mellom komfortabel eller sportslig demping og fjæring. Stort sett fungerer bilen fint med komfortoppsett, men skal du kjøre aktivt på svingete vei, sørger sportsinnstillingen for kjappere og mer kontant reaksjon i chassiset.

Motor: 4

A-klasse kommer med et bredt utvalg av motorer. Vår testbil har en av de mest populære kombinasjonene: A 180 med en 1,6-liters bensinturbo på 122 hk og 200 Nm dreiemoment sammen med syvtrinns automatgir. Ekstraprisen på 17 320 kroner er automatgiret absolutt verdt.

Motoren sprer momentet over et stort turtallsregister (1250-4000 o/m) og gir automatgiret gunstige arbeidsbetingelser. Ingen masete opp- og nedgiringer, og de som trenges er smidige.

Det merkes at motoren har fått noen år på baken, den høres godt når det akselereres hardt og brummer ved belastning på lave turtall.

Ytelser: 4

A 180 er den nest svakeste bensinmotoren i A-klasse, men setter like fullt brukbar fart på den lille kombimodellen. Automaten girer riktig og utnytter kreftene bra. Det gir god forbikjøringsakselerasjon og bra fartsøkning selv uten å klemme gassen i bunn stadig vekk.

SMÅSPORTY: Dashbordet har livlig grafikk og Mercedes-Benz A-klasse kan utstyres med sportslige utstyrsdetaljer også innvendig.
SMÅSPORTY: Dashbordet har livlig grafikk og Mercedes-Benz A-klasse kan utstyres med sportslige utstyrsdetaljer også innvendig. Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

Det er ikke store forskjellene på en A-klasse før og etter facelift. Mercedes har nok i likhet med mange kunder konkludert med at modellen har fine proporsjoner og fortsatt drar blikk fra fortauet. Dermed er det bare små retusjer på lykter og detaljer som spriter opp et allerede vellykket ytre.

Testdata

Mercedes-Benz A 180

  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,2
  • 60-100 km/t, 6. gir: 11,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,0
  • Støy tomgang, dBA: 45,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,75

Interiør: 3

Det tøffe utseendet sladrer om at A-klasse ikke er tenkt å være barnefamilienes drøm. I salgslokalet blir de heller geleidet i retning av B-klasse.

Dermed er A-klasse det man i gamle dager kalte en «2+2». En bil for to personer, der det i nødsfall går an å få med seg to til. Selve benplassen i baksetet er bra, men verken takhøyde (vår bil hadde panoramatak), bredde eller sittekomfort innbyr til langtur i baksetet.

Bagasjerommet tar to-tre bager. Volumet på 341-1157 liter understreker at fra det øyeblikket parforholdet resulterer i avkom, er det på tide å bytte inn sin A-klasse i noe rommeligere.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Det er gjort forsøk på å friske opp interiøret, men kvalitetsfølelsen er fortsatt ikke på toppnivå. Ruglete vinterveier gir mer skrangling og vibrasjoner enn vi forbinder med stjernemerket.

TØFF: Mercedes-Benz A-klasse er ikke den mest praktiske kompaktklassebilen, men har gøyale egenskaper. Bakparten har fått noen designmessige justeringer i forbindelse med faceliften.
TØFF: Mercedes-Benz A-klasse er ikke den mest praktiske kompaktklassebilen, men har gøyale egenskaper. Bakparten har fått noen designmessige justeringer i forbindelse med faceliften. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 4

De adaptive demperne har vi nevnt under kjøreegenskaper, men de gjør også komfortnivået i A-klassen en stor tjeneste.

Tekniske data

Mercedes-Benz A 180

  • Motor, cm3: 1595
  • Effekt, hk ved o/min: 122/5000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1250-4000
  • Egenvekt, kg: 1395
  • Tilhengervekt, kg: 1200/695
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 429/178/143
  • Bagasjerom, liter: 341-1157
  • Standard dekkdimensjon: 195/65-15
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
  • CO2-utslipp, g/km: 119
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,6
  • Toppfart, km/t: 202
  • Pris fra, kr: 328 120
  • Pris testbil, kr: 432 200

Mange har kjøpt A-klasse med sportslig understell og skranglet rundt når veien er ujevn. Med de adaptive demperne kan du få det etter Ole Brum-metoden (ja takk, begge deler) og velge sport- eller komfortinnstilling etter humør og underlag. Fortsatt er ikke A-klasse spesielt stillegående, men det gjelder også mange av konkurrentene.

Du har stort justeringsmonn på førerplass, og vår bil hadde behagelige sportsseter med ekstra innstillingsmuligheter. Det betyr at en lang rekke kroppslengder og -fasonger bør finne seg til rette i A-klasse.  

Sikkerhet: 5

EuroNCAP testet Mercedes-Benz A-klasse i november 2012 med meget godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, mens score for beskyttelse av voksne er 93 prosent, for barn 81 prosent og for fotgjengere 67 prosent.

Bilen får god omtale i frontkollisjon og sidekollisjon med barriere, og tåler i tillegg den tøffe sidekollisjon med stolpe ganske godt. Beskyttelse for bryst- og mageregion blir her omtalt som "tilfredsstillende".

Gode sikkerhetssystemer er tilgjengelig i A-klasse. Ting som kollisjonsvarsling, tretthetsovervåkning og bremsehjelp i kritiske situasjoner er godt å finne på listen over standardutstyr. LED-lys koster 10 320 kroner, mens radarbasert avstandsholder kommer på 10 140 kroner (kun med automatgir).

MER SKJERM: En større 8-tommers skjerm kan nå bestilles til Mercedes-Benz A-klasse. Og betaler du enda litt til, får du navigasjon fra Garmin. Den fungerer som ventet fint.
MER SKJERM: En større 8-tommers skjerm kan nå bestilles til Mercedes-Benz A-klasse. Og betaler du enda litt til, får du navigasjon fra Garmin. Den fungerer som ventet fint. Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 3

Med automatgir koster A 180 fra snaut 330 000 kroner. Det er neppe så mange som kjøper en ribbet A-klasse, og vår testbil hadde utstyr for rundt 100 000 kroner uten å virke veldig påkostet.

Som vanlig er prislisten en sak for quizeksperter: Fjorten sider med ulike utstyrslinjer, utstyrspakker og enkeltelementer.

På toppen lar ikke alt utstyr seg kombinere med annet utstyr, eller fordrer at andre elementer er valgt for å få akkurat det utstyret.

Uansett hvordan du snur og vender på det, havner du fort på 50-100 000 kroner for å få en A-klasse som er «riktig» utstyrt. Både for bruksglede og bruktbilverdi når den tid kommer.

Forbruk: 3

I følge EU-normen skal Mercedes-Benz A 180 med automatgir bruke mellom 0,51-0,54 l/mil ved blandet kjøring (avhengig av dekk).

I den perioden vi kjørte A-klasse, var det mye snø og tidvis tungt vinterføre. Det hadde nok sitt å si for et testforbruk på hele 0,75 l/mil. Men selv da vi kjørte A 180 under fine sommerforhold i 2012 var testforbruket på 0,66 l/mil. 

Vi logget i tillegg forbruket over 35 mil utenom selve testløypa, også da lå bilen på mellom 0,7 til 0,9 l/mil. Det finnes tilsvarende sterke bensinbiler som bruker vesentlig mindre enn det.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes-Benz A-klasse er fortsatt en kompaktbil for de spesielt interesserte. Trang, tøff å se på, morsom å kjøre. Problemet for A-klasse er at mange mer praktiske og rimeligere biler er minst like gode kjøre, med kraftigere og mer moderne motorer. Denne faceliften er et par nummer for liten til å holde A-klasse i front, selv om modellen fortsatt er et hyggelig bekjentskap.

SITTER SOM STØPT: Sportssetene i Mercedes-Benz A-klasse er behagelige og har gode justeringsmuligheter.
SITTER SOM STØPT: Sportssetene i Mercedes-Benz A-klasse er behagelige og har gode justeringsmuligheter. Foto: Terje Bjørnsen