Mercedes-Benz A 200 CDI 4Matic, 2014
A-klasse kler 4WD
4WD-systemet 4Matic gir A-klasse enda livligere egenskaper: Du vil lengte etter vinterføre bak rattet på denne bilen.
Mercedes har det siste året kommet med stadig fler firehjulsdrevne versjoner av sine mindre og rimeligere modeller. Den store nyheten i 2014 var selvsagt crossover-modellen Mercedes-Benz GLA. Vi testet GLA 220 CDI 4Matic i april.
Men også andre av de kompakte Mercedes-modellene kommer nå med samme 4WD-systemet som GLA. Vi har tidligere kjørt den sportslige firedørscoupeen CLA 250 4Matic og den praktiske familiefrakteren B 220 4Matic.
Nå er også Mercedes-Benz A-klasse blitt utstyrt med firehjulsdrift; foreløpig i modellvariantene 200 CDI 4Matic med 136 hk, 220 CDI 4Matic med 170 hk (diesel), samt A 200 4Matic med 184 hk og 250 4Matic med 211 hk (bensin).
Kjøreegenskaper: 6
Ai, ai for en artig bil. Vår testbil er utstyrt med en AMG-pakke som gjør en i utgangspunktet sportslig kompaktbil nesten GTI-aktig i veigrep og reaksjoner.
4Matic-systemet gjør bilen enda et hakk mer nøytral når du kjører aktivt, og vintererfaringen fra B-klasse, GLA og CLA tilsier at A 200 CDI 4Matic bringer frem smilet når det blir hvitt på veien.
Om du synes AMG-pakken blir vel sportslig i forhold til din kjørestil, frykt ikke. Også i normalutgave kjører A-klasse fint.
Motor: 4
Testdata
Mercedes-Benz A 200 CDI 4Matic
- 60-100 km/t, 5. gir: 6,7
- 60-100 km/t, 6. gir: 8,8
- 60-100 km/t, kickdown: 5,9
- 80-120 km/t, 5. gir: 7,3
- 80-120 km/t, 6. gir: 9,4
- 80-120 km/t, kickdown: 7,9
- Støy tomgang, dBA: 46,7
- Støy 50 km/t, dBA: 65,3
- Støy 80 km/t, dBA: 69,0
- Støy 100 km/t, dBA: 71,1
- Testforbruk, l/mil: 0,52
I A 200 CDI 4Matic er det 2,15-literen du finner i blant annet E-klasse som tar plass under panseret. Effekten på 136 hk er den samme, men dreiemomentet er tatt ned fra 360 til 300 Nm.
Vi kjenner igjen gangen fra E-klasse, men hører den skarpe diesellyden litt bedre i A-klasse.
Effekt og dreiemoment er moderat i forhold til volumet, noe som resulterer i en jevn, nesten doven kraftutvikling.
Motorkarakteren står dermed ikke helt til A-klassens svært sportslige karakter. I kombinasjon med syvtrinns automatkasse med dobbeltclutch, blir imidlertid kjøreopplevelsen avslappet og harmonisk.
Ytelser: 4
I vanlig trafikk kjennes A 200 CDI 4Matic normalt sterk og uanstrengt ut. Det er først når bilen får strekke ut, at den er som Jays i en 200-meterkvalifisering: Orker ikke helt å henge med i toppen.
Vi måler kickdownakselerasjon fra 60-100 km/t på 5,9 sekunder. I forhold til en av hovedkonkurrentene, VW Golf 2,0 TDI 4Motion, er det litt svakere. Golf klarer samme forbikjøringsakselerasjon på 5,2 sekunder.
Kikker vi på tallene for noen av konsernbrødrene, viser også de at A 200 CDI er merkbart mer sedat. GLA 220 CDI bruker 4,5 sekunder, mens B 220 er ordentlig kvikk med 3,8 sekunder.
Det lover i det minste godt om du velger A-klasse 4Matic med et av de motoralternativene. 220 og 220 CDI er for øvrig 34 000 og 44 000 kroner dyrere enn testbilen.
Eksteriør: 5
To år etter at den kom på markedet, ser fortsatt A-klasse moderne ut. Den brede fronten ser tøff ut, og de litt coupéaktige linjene med oppoverknekken i karosserisiden gir bilen flyt fra siden. Hekken er småfrekk og ingrediensene i AMG-pakken setter en sportslig prikk over i-en.
Tekniske data
Mercedes-Benz A 200 CDI 4Matic
- Motor, cm³: 2143
- Effekt, hk ved o/min: 136/3200-4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/1400-3000
- Egenvekt, kg: 1545
- Tilhengervekt, kg: 1500/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 429/178/143
- Bagasjerom, liter: 341-1157
- Standard dekkdimensjon: 205/55-16 H
- Forbruk, EU-miks l/mil: 0,49
- CO2-utslipp, g/km: 127
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,2
- Toppfart, km/t: 210
- Pris fra, kr: 365 000
Interiør: 3
For å ta det positive først: 4Matic-systemet tar ikke noe ekstra plass. Og bra er det, for så mye å ta av, er det heller ikke.
Tøft utseende har sin pris på det praktiske området. Bakseteplassen frister ikke for familiebruk, det samme gjelder bagasjerommet og bakluken gaper ikke høyt og bredt etter store kolli.
I praksis er Mercedes-Benz A-klasse en tosomhetsbil, med «svigermorsseter» bak når noen må være med. Da er det bedre å være foran, men design og materialkvalitet er ikke på høyde med de beste i klassen - der Audi A3 leder an.
Noen synes kanskje det er kult med en overflod av karbonlignende plast, store luftdyser som fortrenger betjeningen av varmeapparat helt nederst i midtkonsollen, der det er vanskelig både å se og betjene. Ikke vi.
Legg til en påklistret infoskjerm som er vinklet bort fra føreren og må betjenes gjennom et noe tungvint menysystem, nå som de berøringsskjermer i tingen. Da skjønner du hvorfor vi bare middels fornøyd med hva Mercedes har fått til på dette området.
Komfort: 3
Vi sitter godt i Mercedes-Benz A 200 CDI 4Matic. Sportssetene gir god støtte og er bra polstret, dermed er langturskomforten god. Og lav sittestilling passer godt til den sportslige karakteren. A-klasse er en bil du kler på deg, ikke går inn og ut av.
Derfra går det lett utforbakke med tanke på komfort: Vi hører mindre fjæringslyd i denne bilen enn de første vi kjørte, det gir en mer solid følelse.
Støynivået er fortsatt høyt for kompaktklassen, der dekkstøy er den største synderen.
AMG-pakken gjør akkurat den den skal i forhold til kjøredynamikk, og litt mer enn du håper når det gjelder komfort. Det er et ganske nådeløst understellsoppsett der du både blir «shaken and stirred».
Sikkerhet: 5
EuroNCAP testet Mercedes-Benz A-klasse i november 2012 med meget godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, mens score for beskyttelse av voksne er 93 prosent, for barn 81 prosent og for fotgjengere 67 prosent.
Bilen får god omtale i frontkollisjon og sidekollisjon med barriere, og tåler i tillegg den tøffe sidekollisjon med stolpe ganske godt. Beskyttelse for bryst- og mageregion blir her omtalt som "tilfredsstillende".
A-klasse var en av de første kompaktklassebilene med godt utvalg av aktivt sikkerhetsutstyr, noe standard og noe du må betale ekstra for.
Pris/utstyr: 3
Med pris fra 365 000 kroner, er A 200 CDI 4Matic den rimeligste stjernemodellen du kan få med firehjulsdrift. Automatgir er standard, bilen kan ikke leveres med manuell girkasse.
Tar du en titt etter alternativer, ser du fort at Mercedes fortsatt ikke er blant de rimeligste: VW Golf 2,0 TDI 4Motion starter på 343 400,-, Audi A3 2,0 TDI quattro på 336 200,- og BMW 118d xDrive på 336 600,-.
Skal du utstyre din A-klasse med slikt som øker eiergleden og forhåpentligvis reduserer verditapet, må du regne med å putte på utstyr for 40-60 000 kroner. Det er heller ikke problem å bruke mer. Ulike utstyrspakker gjør det enklere og litt rimeligere å sette sammen en A-klasse for ditt behov.
Forbruk: 5
Ifølge normforbruket i EU-miksen, skal denne bilen bruke 0,49 l/mil og slippe ut 127 gram CO2 per kilometer. Det følger den godt opp i praksis:
I vår faste 20 mils forbrukstest nøyer Mercedes-Benz A 200 CDI 4Matic seg med 0,52 l/mil.
Dermed er den en av de mest drivstoffgjerrige 4WD-bilene vi har kjørt. VW Golf 2,0 TDI 4Motion brukte 0,57 l/mil, mens Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic brukte 0,55 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det velfungerende 4Matic-systemet er et av høydepunktene på Mercedes-Benz A 200 CDI 4Matic. Med firehjulsdrift blir A-klasse enda bedre å kjøre, spesielt på vinterføre.
A-klasse er en spisset kompaktbil, særlig i kombinasjon med testbilens AMG-pakke. Da står kjøreglede og sportslighet i fokus, med komfort som den tapende part.
Skal Mercedes-en være praktisk familiebil, bør du heller se på B- eller C-klasse. A-klasse handler om stil og moro for maksimalt to personer.
Les også:
Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?