Mercedes-AMG GT 73
800-hesters monster-hybrid
Mercedes-AMG kommer med en plug in-hybrid det lukter svidd av.
Siden 2012 har Mercedes-AMG i Affalterbach og formel 1-teamet Mercedes-AMG Petronas i Brackley, England, samarbeidet. Nå skal de to enhetene kobles enda tettere sammen, blant annet med tanke på elektrifisering av motorsport og AMG-modeller. For AMG betyr det en ny serie med kraftige hybrider merket E Peformance.
- Det enda tettere samarbeidet med Formel 1-teamet bør glede enhver AMG-entusiast. Salget av sportsbiler de siste årene viser at interessen fremdeles er skyhøy.Når AMG elektrifiserer porteføljen og introduserer E Performance, blir modellene fra Mercedes-AMG enda mer spennende for det norske markedet, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Et av de første konkrete resultatene av samarbeidet blir etter alt å dømme en 800-hesters plug in-hybrid i form av en firedørs AMG GT, som angivelig skal hete Mercedes-AMG GT 73.
Den nåværende toppmodellen i firedørs-serien, GT 63 S, har 639 hestekrefter, et dreiemoment på 900 Nm og gjør 0-100 km/t på 3,2 sekunder.
Drivlinjen i den nye toppmodellen skal være basert på GT-konseptet som ble vist frem i 2017. Konseptbilen hadde en 4,0-liters V8 i kombinasjon med en elektromotor. Den totale systemytelsen ble oppgitt til 600 kW, med en 0-100-sprint under tre sekunder.
Utfordringen med en plug in-hybrid er vekt. Særlig batteripakken påfører mange ekstra kilo. Dette blir antakelig en av de største utfordringene for AMG siden bilen ikke bare skal ha imponerende ytelser rett frem, men også ha kjøredynamikk i svingene.