Brukt og ny mc
Tid for billig motorsykkel
MC-aktivitetene er på sitt laveste nå i månedene før jul. Nettopp derfor kan du gjøre mc-kuppet.
Har du hørt om motorsyklister som er så desperate at de selger syklene til omtrent halv pris på denne tiden av året? Ja, de finnes.
Det tar oss bare to minutter på nett for å finne en 2006-modell Honda CBR 1000 RR Fireblade, 9200 km, fulleffekt (se avsnitt om tull med effekt under), til 115 000 kroner. Den neste er en 2007-modell Suzuki GSX-R 600 fulleffekt til 89 000 kroner. Begge ligger langt under normal markedspris.
Priser - beregnet listepris
Hva bør de så egentlig koste? Det finnes ingen fasit, men du kommer langt i prisarbeidet med formelen for cirkapris som vi har satt opp i tabellform nederst i artikkelen. Den er basert på nypris (i dag), årsmodell og prosentmessig verdifall per år. Sykler som annonseres til under disse verdiene kan være interessante.
Nypriser har du full oversikt over i Klikk MC-katalogen.
Viktig - garanti uten verdi?
Ta høyde for at tre måneders forhandlergaranti gjelder fra kjøpstidspunkt. Om du kjøper sykkel nå, får du antagelig ikke kjørt en meter med sykkelen før garantien er utløpt. Forhandlingspunkt!
Se også: Du kan reklamere på bruktkjøpet i to eller fem år etter kjøpet.
Lett å la seg lure
Erfaringsmessig er det rundt to til fire prosent av de utbudte salgsobjektene på Auto DB og Finn som kan puttes i bås som typisk desperate selgere på disse tider av året. Og selvsagt betyr det at du kan gjøre knallkjøp her.
Men det ligger en del feller og venter på deg. De kan deles i to kategorier:
- Den utbudte sykkelen er ofte ikke mer verdt enn prislappen likevel, grunnet forhold du ikke umiddelbart skjønner når du ser et bilde av en blank og fin doning. Det kan være skjulte skader, ekstremt lang kjørelengde, manglende utstyr, kosmetiske katastrofer etc.
- Psykologisk feiltenning. Ettersom antallet "knallkjøp" tross alt er relativt beskjedent, er det stor fare for at kremmeren i deg våkner, at tilbudet liksom blir for godt til å la gå fra seg, selv om det ikke var akkurat den sykkelen du hadde lyst på - og da blir du neppe fornøyd heller.
Ting og tang finner du i verdens billigste nettbutikk.
Mye tull med oppgitt effekt
Et moment å rope varsku for, er sykler med redusert effekt - enten 34 hk eller rundt 100 hk. Det er et kraftig forvirrende priselement på markedet i dag. Ofte selges sykler som er registrert med redusert effekt likevel som fulleffekt - helt åpenlyst gjennom annonseteksten.
Vi er ikke moralister i Klikk, men her er selgerne åpenbart på kant med loven, og vi anbefaler ingen å befatte seg med slike objekter med mindre man skulle være ordentlig inneforstått med hvordan man håndterer problemstillingen.
Man kan bli sittende med svarteper for andres lovbrudd, og man risikerer å havne i en tvist om verdifastsetting av en sykkel som åpenbart ikke er i henhold til regelverket.
De riktig gode kjøpene
Men du er ikke avhengig av andres desperasjon for å gjøre et godt kjøp. De aller fleste forhold - forutsatt at du ikke er avhengig av å selge en mc for å kjøpe ny - ligger til rette for å gjøre gode kjøp nå. Også på helt nye motorsykler.
- forhandlernes omsetning er lav
- nye sykler inn betyr at gamle må ut
- utstillingsplass er dyr
- bundet kapital er dyrt
Etter noen raske søk finner vi fort en 2008-modell Suzuki 1000 V-Strom fra forhandler i Bergen, annonsert med 12 000 kroner i avslag før du har beynt å prute. Likeledes en knapt nok kjørt 2008-modell Suzuki GSX-R 1000 på Lillehammer til 175 000 kroner inkludert service. På begge syklene er det nok fortsatt noen tusen som kan prutes før du tar med deg nøkkelen hjem.
Ingen av bruktkjøpsportalene utpeker seg spesielt når det gjelder mc, derfor kan du bruke de samme som du ville søkt i etter brukte biler:
Hvilke sykler er de beste kjøpene?
Nye og nyere brukte sykler det kommer nye modeller av i 2009, er kanskje den aller mest åpenbare klassen for gode kjøp den neste månenden eller så. Og da peker 1000 cc supersport seg klart ut.
Sportssykler har ofte eiere av typen som absolutt må ha siste versjon av sin R. Den toårige modelloppgraderingstakten har også mye av skylden for at sportssykler er de som faller raskest i pris.
Tunge customsykler og tourere holder seg derimot godt i pris. BMW, Ducati og Harley er merkene som har vært spesielt flinke til å holde bruktprisen høy.
Sykler som det er solgt mange av og som det annonseres mange av, er uansett lettest å finne gode priser på. Her er sorteringsverktøyene på webannonsesidene gull for deg som kjøper, for de gjør det enkelt å sortere ut hva som finnes på markedet.
Ikke bare kan du se hva tilsvarende sykler selges for andre steder i landet - du kan også se for eksempel hvor lenge sykkelen har stått annonsert. Alle disse faktorene kan brukes til å presse prisen ned når du har funnet en sykkel du har lyst på.
Hvilke bør du skygge unna?
Desto eldre syklene er, desto mindre har du å vinne på å kjøpe nå. Prisgapet er mindre mellom vinter og vår. Dessuten bør du bruke mer tid på å vurdere sykkelens reelle tilstand - og prøvekjøre den grundig.
På 10-15 år gamle sykler kan du fort ryke ut for uforholdsmessig store kostnader i forhold til kjøpssummen. Sjekk om service inklusive olje/filterskift og ventiljustering nylig er gjort, sjekk tilstanden på dekk, kjede/drev, hjullagere og styrelager etc.
Sykler som er uforholdsmessig høyt priset i markedet - som eldre, store touring- og customsykler - bør du styre unna. Tilsvarende er typiske begynnersykler og allroundere ofte uforholdsmessig høyt priset på annonsemarkedet.
Andre viktige generelle linker:
- www.forbrukerportalen.no (tips og råd)
- www.naf.no (tips, kontrakt og salgsmelding)
- www.toll.no (avgiftsberegning og informasjon om import)
- www.brreg.no (heftelser?)
Normalprisformelen
Ta utgangspunkt i nypris på sykkelen i år (eller tilsvarende modell om ikke modellen lever lenger) og trekk fra 15 % for første år og 10 % per år for resten. Resultatet er gjennomsnittsprisfall for gjennomsnittsmotorsykkelen.
Merker som BMW, Ducati og Harley-Davidson har gjerne et lavere verdifall, mens japanske sykler og en del mindre kjente merker til dels kan ha kraftigere verdifall.
Det vil selvsagt også være sesongavhengige variasjoner. For en ny sykkel kan prisfallet være rundt 10 % tidlig i sesongen, men det ligger nærmere 20 % på disse tider.
Prisene viser seg for øvrig å være lite avhengige av kjørelengde. Det spiller liten rolle om sykkelen har gått 2000 eller 10 000 km, men har den gått 10 000, kan du forlange nye dekk og at 10 000 km-service er tatt.
Nypris i dag, eller tilsvarende modell, i kroner
Årsmodell |
100 000 |
125 000 |
150 000 |
175 000 |
200 000 |
2008 |
85 000 |
106 250 |
127 500 |
148 750 |
170 000 |
2007 |
76 500 |
95 625 |
114 750 |
133 875 |
153 000 |
2006 |
68 850 |
86 063 |
103 275 |
120 488 |
137 700 |
2005 |
61 965 |
77 456 |
92 948 |
108 439 |
123 930 |
2004 |
55 769 |
69 711 |
83 653 |
97 595 |
111 537 |
2003 |
50 192 |
62 740 |
75 287 |
87 835 |
100 383 |
2002 |
45 172 |
56 466 |
67 759 |
79 052 |
90 345 |
2001 |
40 655 |
50 819 |
60 983 |
71 147 |
81 310 |
2000 |
36 590 |
45 737 |
54 885 |
64 032 |
73 179 |
1999 |
32 931 |
41 163 |
49 396 |
57 629 |
65 861 |
Noen priseksempler nye 2008-modeller:
100 000 kroner i 2008 - rimelig allround 600-kubikker uten for mange hestekrefter, som Kawasak ER-6n. Kommer ny i 2009.
125 000 kroner i 2008 - for eksempel en Honda 700 Transalp ABS og andre mindre allround- og touringsykler.
150 000 kroner i 2008 - en rimelig 1000-kubikker, som Suzuki SV1000S, med konvensjonell, men effektiv teknologi.
175 000 kroner i 2008 - forseggjorte eller eksotiske 1000-kubikkere eller større, som Triumph 1050 Speed Triple.
200 000 kroner i 2008 - rimeligere BMWer i 1200 cc-klassen, supersport 1000 cc med flere.
Er sykkelen testet av Klikk MC? Sjekk testarkivet!
Denne saken ble første gang publisert 04/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.