Test: Kawasaki KLX 250 09-Modell
Et enduroalternativ
KLX 250 er Kawasakis tilbud til motorsyklister som ønsker seg en billig allrounder. Den er i hvert fall billig.
Testede data
- Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 22 (ikke målbart) sek.
- Turtall 100 km/t . gir: omdr.
- Testforbruk: 0,35 liter/mil
Etter at Kawasaki, med stor suksess, lanserte Ninja 250, har interessen for prisgunstige 250-kubikkere tatt av. Flere produsenter har sett mulighetene og står klar med nye modeller. Imidlertid er det Kawasaki som har tatt føringen.
Bare et år etter Ninja, har de nok en modell på gang. Denne gang en én-sylindret enduro med 22 hester. Tross solid oppbygning, bidrar moderat effektuttak til at de kan holde prisen på jevnt 60.000 kroner.
Tilsynelatende er det billig for en kapabel enduro, men 22 hester er ikke allverdens. I hvert fall ikke på papiret.
Motorytelse 3
22 hester er 22 hester.Det er den klare konklusjonen, etter at vi har vært i sadelen på KLX. Selv om draget i mellomregisteret er greit nok, sier motoren takk for seg når farten bikker 125 km/t.
På en god dag, kan man riktignok klare å tyne speedometerdisplayet opp mot 130, men det tar ulidelig lang tid. Til 22-hestingens forsvar, skal det riktignok sies at marsjhastigheter i 100-pluss funker helt greit.
Da har man fremdeles krefter til disposisjon, dersom man skulle ha behov for en forbikjøring. På mer lurvete underlag, er også momentet tilstrekkelig for at man kan ha det morsomt. Det hører også med at girkassa er tettsteget og presis. Den inspirerer til aktiv bruk.
Les også
Motorfunksjonalitet 4
KLX-motoren går mykt. Når man beveger seg i motorveihastighet, er den tilnærmet vibrasjonsfri. På lavt og middels turtall, har den også brukbart moment.
Tatt i betraktning at det er en singel, er den smidig. Selv om vi savner litt toppeffekt, funker KLX-motoren veldig fint i det daglige. En sterk firer!
Les også
Kjøreegenskaper på veien 5
Når man inntar en høyreist enduro med grovmønstrede dekk, forventer man ikke allverdens asfaltegenskaper. Følgelig er vi en smule overrasket over den eleverte atferden på fast underlag.
For det første, er den stabil. Dessuten er kjøreegenskapene sikre. Selvsagt snakker vi i betydningen av at det er en enduro, men det går faktisk an å kjøre temmelig friskt på asfaltunderlag.
På løst underlag, funker det om mulig enda bedre. Fjæringa behandler underlaget med god presisjon. Den lave vekten bidrar også til at sykkelen er lett å håndtere. For å si det slik, har den kjøreegenskaper som tåler mye mer enn det 22-hestingen er i stand til å levere.
Les også
Komfort på veien 4
Det finnes konkurrenter som funker mye bedre på tur. De mer gateorienerte 250-kubikkerne byr på mer komfort og bedre vindbeskyttelse.
KLX kan ikke fraskrive seg det faktum at den er en enduro. Den er høy og smal, med bredt styre og oppreist sittestilling. Sammenliknet med andre, høyreiste enduroer, byr den imidlertid på grei komfort. Passajeren har det imidlertid ikke fullt så bra. Fothvilerne, som er plassert innunder ramma, gir en pussig benstilling som ikke er spesielt bekvem.
Som fremkomstmiddel i byen, er imidlertid KLX omtrent perfekt. Den er ekstremt lettkjørt. Føreren sitter høyt og har god oversikt over trafikkbildet. Som urbant befordringsmiddel, funker den suverent.
Førermiljø på sykkelen 4
Oversiktlige instrumenter, bekvem ergonomi voksne dimensjoner, gjør KLX til en trivelig sykkel. Selvsagt savner man litt toppeffekt, men den har draget på lavt og middels turtall.
Den presise girkassa underbygger også trivselen. Bortsett fra setehøyden, som kan virke i høyeste laget for enkelte, er KLX en trivelig og imøtekommende hverdagssykkel som funker til det meste.
Les også
Plass på sykkelen 3
KLX er stor og velbygd. Følgelig nyter føreren god plass. Passasjeren derimot, må finne seg i å sitte klin inntil føreren med bena innunder sidedekslene.
Akter man å kjøre mye med passasjer, er definitivt ikke KLX greia. Snakker vi kun om førerplassen, ville vi gitt den en firer. Passasjerplassen trekker imidlertid så mye ned at vi havner på en god treer.
Økonomi 4
60.000 er slett ikke verst for en fullvoksen 250-enduro. Imidlertid finnes det gatesykler som ikke koster mer. I lettvektsklassen finnes det også enduroer som byr på tilsvarende egenskaper.
Det eneste de mangler sammenliknet med KLX, er motormomentet. Vil man ha en anvendelig bruksenduro, er 60.000 en fair pris. Da får man også en sykkel som er svært snill på forbruket.
Vil man ha en ålreit motorsykkel som også funker på tur, finnes det bedre alternativer som ikke koster mer.
Les også