Prøvekjørt: Harley-Davidson LiveWire
Vi har prøvekjørt den elektriske Harley-Davidson: Resultatet er blitt radikalt
Brølet er erstattet med et hvin. Den mest klassiske motorsykkelen av dem alle har gått fra massiv kubikkstørrelse til elektrisk motor. Vi prøvekjørte nye Harley-Davidson LiveWire.
Lukk øynene og se for deg den erketypiske eieren av en Harley-motorsykkel. Selv om man skal være forsiktig med å generalisere, vil en røff stil med hestehale, skjegg og sjenerøst med tatoveringer være nærliggende.
Ikke akkurat fyren du forbinder med elbiler, kjøttfrie hverdager og en hipsteraktig, urban tilværelse.
Desto mer overraskende er det at Harley-Davidson som den første av de store motorsykkelprodusentene lanserer sin el-motorsykkel i disse dager.
Det er årsaken til at vi befinner oss på en svingete landevei i fjellandskapet nord for Barcelona siste onsdagen før jul for en uformell prøvekjøring av Harley-Davidson LiveWire for nordiske journalister før den blir tilgjengelig hjemme nå på nyåret.
Radikal endring
Den legendariske motorsykkelprodusenten har holdt det gående siden 1903, og de fleste av dagens modeller har sitt utspring på 1950- og 60-tallet. Kanskje var det en frykt for å dø ut sammen med en stadig eldre kundemasse som satte i gang prosjekt LiveWire i 2014. Uansett er resultatet blitt radikalt.
Batteripakken – eller de computerstyrte cellene som produsenten foretrekker å kalle den – har overtatt plassen til bensinmotoren. Selve motoren har fått plass inne i en langsgående sylinder plassert helt nederst for å gi tilstrekkelig lavt tyngdepunkt.
Hørbar signatur
Med kjøleribbene gir batteriet det massive inntrykk man forventer seg av en Harley, selv om sykkelen mangler krom og digert eksosanlegg. Og så mangler el-Harleyen én helt sentral del av biker-legendens signatur:
Lyden.
Nettopp den har alltid vært en viktig del av den tradisjonelle Harley-opplevelsen. Motorsykkelprodusenten prøvde faktisk i sin tid å ta patent på signaturlyden med en blanding av dunking og brøl ispedd vibrasjonene fra en overdimensjonert V-twin bensinmotor.
Noen vil sikkert synes det er et savn. Likevel går det fort å venne seg til å nyte aktiv kjøring uten hverken bråk, kløtsjing eller giring.
Stor skjerm
Prosedyren er enkel: Slå først på hovedbryteren. Displayet på størrelse med en liten iPad gir beskjed om at du skal ta inn støtten før du får fortsette prosedyren med å holde startknappen inne til to grønne streker gir beskjed om at sykkelen er kjøreklar.
Å kalle elmotorsykkelen lydløs er feil. Under utviklingen av LiveWire ble også en ny signaturlyd prioritert av teamet med lyddesignere.
Det er lyden fra de koniske tannhjulene i kraftoverføringen mellom elmotoren og drivremmen man hører. I lav hastighet minner det om lyden fra en tradisjonell elbil, men jo mer kraft man henter ut, jo høyere blir hvinet som kan minne om en krysning av jagerfly og romskip.
Det er med en viss sitring i kroppen vi legger ut på veien. Erfaringene fra elbil er at den livlige motorresponsen er noe helt annet enn med fossilmotor, og LiveWire skuffer ikke i så måte.
Ferdige innstillinger
Effekten til elmotoren er på 105 hester. Med en totalvekt på 249 kilo er det ikke direkte avskrekkende, men har man alle kreftene spontant tilgjengelig?
Syklene er innstilt på økonomimodus under tilvenningen de første kilometerne for at vi ikke uforvarende skal skremme vannet av oss selv ved brå bevegelser i høyrehånden.
Det holder i massevis for rolig bykjøring. I denne settingen er også bremseeffekten fra regenereringen størst, adskillig mer merkbar enn motorbremsen til en vanlig sykkel. I og for seg en tiltalende måte å kjøre på som gir veldig presis kontroll på hastigheten før og gjennom svinger uten å måtte ty til bremsene.
I tillegg behøver man ikke distrahere hjernen sin med giring.
På touch-displayet kan man velge mellom syv kjøremoduser, blant annet regn, landevei og sport. I tillegg er det custom-innstillinger for finjustering av regenerering og dreiemoment.
Teamet fra Harley-Davidson har lagt opp en variert testløype med alt fra motorveikjøring i 130 km/t til krappsvingte fjellveier med avslutning i tett bytrafikk.
Sykkelen kommer aller mest til sin rett på landeveiskjøringen. Selv om den er mer lettsvingt enn en klassisk Harley, krever høy vekt fortsatt at man må jobbe aktivt. Det artigste er akselerasjonen man kan dra på med ut av svingene.
Barcelona er en by full av ihuga motorsyklister hele året. Vi merker at vi drar lange blikk underveis i bytrafikken. Akselerasjonen er av det sinnssyke slaget der sykkelen gjør unna 0–100 på tre sekunder. Den drar av gårde som en champagnekork når trafikklyset skifter til grønt, så det er på sin plass å advare: Fraværet av motorlyd gjør deg lett fartsblind.
« Hvinet minner om en krysning av jagerfly og romskip.
I den grad hvinet fra elmotoren er merkbart, er det mest hos medtrafikantene. Inne i hjelmen er det nesten bare vindsus som kjennes. Den relative stillheten er etter min oppfatning med på å gi en renere kjøreglede der man kjenner seg mer i ett med sykkelen og omgivelsene, og ikke minst kreftene fra motoren. Dette er motorsykkelkjøring på et nytt og litt annerledes nivå.
Rekkevidde
En ekte biker sliter sjelden med angst. Ei heller rekkeviddeangst. Men vil han noensinne stole på et batteri? Ifølge Nik Ellwood som er internasjonal PR-ansvarlig hos Harley-Davidson, er rekkeviddeangst en mental feilslutning. Tallene som blir oppgitt er 253 kilometer med bykjøring eller 135 kilometer kombinert by og landevei, noe som stemmer bra med vår egen erfaring.
– Når du lader sykkelen hjemme i garasjen om natten, har du i realiteten full tank hver morgen som holder til daglig bruk. Det er faktisk vel så bra som enkelte sportstermodeller Og med hurtiglader for bil, lader man opp et tomt batteri til 80 prosent på en time. Men jeg tipper de færreste vil ha bruk for en ekstern ladestasjon til daglig, sier han.
Route66
Motorsykkelprodusenten med de lange tradisjonene vil fortsatt produsere bensinmodellene man forbinder dem med. Satsingen på elektrisk i et konservativt marked begrunner Ellwood både med at mange av de tradisjonelle kundene er begeistret for ny teknologi, samtidig med at Harley-
Davidson nå frir til yngre kundegrupper som er mer opptatt av kjapp og enkel transport i byer enn tung motorlyd.
Prisen vil sannsynligvis foreløpig være det største hinderet for å gjøre el-motorsykler til allemannseie. I Norge starter den rett i underkant av 279 000 kroner − selv med momsfritak.
Den første norske kunden av LiveWire er derimot hverken spesielt urban eller ung. Sigbjørn Gregusson (62) fra Lillehammer signerte bestillingen allerede i 2014 før LiveWire var ferdig utviklet. Går alt etter planen, vil han være fersk nysykkel-eier tidlig i 2020.
Pendling
Planen er å benytte LiveWiren til pendling til jobb på Hamar.
– Jeg har både elbil og tradisjonell motorsykkel fra før, så el-motorsykkel har jeg trua på, forteller han. At Harley-Davidson har hoppet to generasjoner frem fra å produsere 1950-talls teknologi til å bli en av de mest moderne motorsykkelprodusentene er kult, synes han.
– Det er nok «Harley» i designen og så høye ytelser at den viser at verden går fremover. Jeg gleder meg som en guttunge til snøen går i slutten av mars, sier Gregusson begeistret.
Langtidsplanene er også klare. Går det som han håper, blir han første nordmann og europeer som kjører hele Route66 på el-motorsykkel.
Harley-Davidson LiveWire - elektrisk motorsykkel
Vekt: 249 kg
Motor: 105 hk/116 NM
Rekkevidde: By: 235km. By/landevei:153 km
Ladetid hurtiglader: 0-80% på 40 min, 0-100% 60 minutter.
Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Les mer på www.vimennpluss.no.