Sturla Borch Fagerhaug:
Norges nye racingstjerne
MotoGP er motorsykkelsportens Formel 1, og verdensmester Valentino Rossi er en av verdens mest profilerte idrettsutøvere. Han kan få selskap av Sturla Borch Fagerhaug (17) fra Heggedal.
- Målet er selvsagt MotoGP, men det er fortsatt langt igjen.
Sturla Borch Fagerhaug er beskjeden, men har ingen grunn til det, skal vi tro ekspertene. For etter å ha blitt nummer to i det offisielle rekrutteringsmesterskapet til MotoGP denne sesongen, er han et av de heteste navnene for å kjøre VM i 125-klassen til neste år. Og da er det bare to trinn opp til de store stjernene som Valentino Rossi, Casey Stoner og Loris Capirossi i MotoGP.
- Norges største talent noensinne
- Sturla er det største roadracingtalentet fra Norge noen gang, og jeg tror han kan komme helt til MotoGP. Husk at han ble tidenes yngste Norgesmester som 14-åring, og fortsatt er han bare 17 år. Årets innsats har rett og slett vært imponerende, sier Stein Rømmerud, som kommenterer MotoGP-løpene på Viasat Sport.
Årets andreplass i "Red Bull MotoGP Rookies Cup" skulle egentlig ha vært en seier. 17-åringen vant nemlig tre av de fire første løpene i overlegen stil, og ingen så ut til å tukte kjempetalentet. Men plutselig startet motgangen med velt i to løp på rad, noe som gjorde at vinneren av finaleløpet også ville vinne mesterskapet sammenlagt.
- Vi var en gruppe som kjempet om seieren ut på den siste runden i tsjekkiske Brno. Jeg hadde planer om å gjøre et støt i den siste svingen, men ble så vidt påkjørt av en konkurrent fra Japan og tapte fart. Dermed klarte jeg bare andreplass, noen centimeter bak Jakub Kornfeil. Det gjorde at han vant mesterskapet foran meg. Utrolig surt, men jeg kan bare takke meg selv fordi jeg veltet i de to foregående løpene.
Stein Rømmerud tror imidlertid ikke andreplassen ødelegger noe for fremtiden.
- Det beste hadde selvsagt vært en sammenlagtseier, men det at han ble nummer to forandrer ikke det faktum at han trolig er det største talentet i mesterskapet. Og dette talentet er blitt lagt merke til uansett.
Begynte som seksåring
Med en far som kjørte roadracing visste Sturla Borch Fagerhaug tidlig hva han selv ville bli når han ble stor. Da han hadde pantet flasker fra motorsykkeldepotene til en verdi av 10 000 kroner allerede som seksåring, sto den første motorsykkelen på tunet hjemme.
- Jeg begynte med cross på grusbaner, men fikk dispensasjon til å kjøre roadracing på asfaltbaner da jeg fylte 12 år. Da jeg var 14, vant jeg NM. Og foran 2007-sesongen fikk jeg sjansen i Red Bulls eget rekrutteringsmesterskap, sier 17-åringen.
Mer enn tusen håpefulle fra hele verden sendte søknad til Red Bull om å få kjøre i deres mesterskap. Av disse ble 200 plukket ut til en test på Jerez-banen i Spania. Til slutt sto man igjen med 23 førere. En av disse var altså en 15 år gammel nordmann. For en som måtte pante flasker for å kjøpe sin første motorsykkel ble det en ny verden å kjøre for Red Bull. Her var alle utgifter dekket, så i tre år har Sturla kunne konsentrere seg om kjøringen og ikke pengejaget som tar bort fokuset for mange motorsportsutøvere.
Men det kan forandre seg til neste år.
Første nordmann i VM?
Fakta om Sturla Borch Fagerhaug
Navn: Sturla Borch Fagerhaug
Født: 06.11.91
Bor: Heggedal utenfor Asker
Yrke: Motorsykkelkjører og elektrikerlærling
Meritter:
Norgesmester i 125-kubikk bare 14 år gammel
Nummer to i Red Bull MotoGP Rookies Cup i 2009
Web: www.sturla-racing.com
I 2010 håper Fagerhaug å kjøre verdensmesterskapet i 125-klassen. Aldri før har en nordmann kjørt et av de tre verdensmesterskapene i enten 125, 250 eller MotoGP. Mye tyder på at en 17-åring fra Asker skriver historie til neste år.
- Jeg er i forhandlinger med flere team nå om dagen. I noen team kan man få kjøre gratis eller til og med få lønn, men ettersom jeg er helt fersk, må jeg nok betale litt for å kjøre, innrømmer Sturla.
En sesong i 125-VM koster fort to millioner kroner, men Fagerhaug har et så godt forhold til den østerrikske energidrikkgiganten Red Bull at han tror de blir med videre. Om de tar hele regningen, gjenstår å se.
- Dessverre viser historien at flere unge talenter har stoppet opp på grunn av pengemangel på det nivået Sturla er nå, men jeg har tro på at Sturla kommer seg inn i VM. Han er fortsatt bare 17 år, og i den perfekte alderen for å begynne i VM-sirkuset, mener Stein Rømmerud.
Valentino Rossi dubuterte også som 17-åring
Valentino Rossi var også 17 år da han debuterte i 125-klassen, og i sitt andre år ble han verdensmester. Så gjentok han den samme bedriften to år senere i 250-klassen, og 21 år gammel var han i MotoGP. Året etter tok han sin første av seks VM-titler i kongeklassen.
- Valentino Rossi er nok den som har hatt den raskeste veien fra 125 til MotoGP, mens finnen Mika Kallio, som debuterte i MotoGP i år, kjørte hele seks år i 125 og to år i 250. Sånn sett trenger jeg ikke å stresse, mener vår mann.
Norges beste uansett
Uansett hva som skjer i fremtiden er det de som påstår at prestasjonene til Sturla Borch Fagerhaug så langt i karrieren, gjør ham til den beste norske roadraceren noensinne. Bedre enn kjørere som Kai Børre Andersen, Carl Berthelsen og Rolf Kåre Valderhaug, som også har gode internasjonale resultater å vise til.
- I Norge har vi dessverre ikke de samme forutsetningene for å lykkes i motorsykkelracing som unge utøvere fra for eksempel Spania og Italia, som kan kjøre hele året. Dessuten er lille Norge som land i stor grad uinteressant markedsmessig for de store motorsykkelfabrikkene. Men for meg er Petter Solberg et bevis på at det er mulig å nå helt til topps i motorsport for en nordmann også. Jeg tror Sturla har det som trengs, sier Rømmerud.
Harald Huysman på laget
En som ikke er i tvil om at Sturla Borch Fagerhaug har det "lille ekstra" er Harald Huysman. Den tidligere racerføreren har hjulpet flere førere til Formel 1 som manager, og Fagerhaug er den første motorsyklisten i stallen.
- At Red Bull plukket ut Sturla Borch Fagerhaug i konkurranse med over tusen talenter, sier egentlig alt. Spesielt ettersom dette var flere år før Red Bull ble tillatt solgt i Norge, og at en norsk fører sånn sett var uinteressant for Red Bull.
Nå er Red Bull tillatt i Norge, og de er hovedsponsoren til KTM-teamet i VM. Regn med å se Sturla Borch Fagerhaug på den sykkelen til neste år.
Denne saken ble første gang publisert 17/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.