2009-nyhetene:
Neste års mc-godbiter - del 3
Årets største Suzuki-nyheter er små, korte og lekre. KTM er på glid. Ducati er Monster. Triumph er i salg.
2009-nyhetene ruller innover oss i jevnt tempo, og det var heftige saker Suzuki nylig viste i Paris. Men la oss ta den mest sensuelle først: Gladius.
Suzukis Brutale sverd
Denne nakne, lekre 650-kubikkeren vises i feminine farger - og ser ut som en syntese av mye rart. Men det er kanskje ikke upassende at den heter Gladius, som visstnok er et romersk sverd, for de fleste kjennere vil vite at stilen mest kan tilskrives MV Agusta Brutale som ble lansert for snart 10 år siden...
og som har hatt modellen Brutale Gladio.
Designer-legenden Massimo Tamburinis verk er siden kopiert av/har inspirert et utall merker og modeller - også svært folkelige modeller som Yamaha FZ6.
Men hvor Brutale - og FZ6 - er firesylindrede sykler, har Suzuki satt sin 645 cc store V-twin i Gladius. Denne motoren, kjent fra både SV- og V-Strom-modellene hos Suzuki, har flere fordeler i Gladius: For det første er den som twin-motor atskillig smalere enn en rekkefirer, dermed er den både lekrere å se på og gjør sykkelen smalere = enda lettere å håndtere.
V-twinnen har moderate ytelser med sine rundt 70 hester, men de er av en svært anvendelig karakter. Mao. er dette en motor som både nybegynnere og erfarne motorsyklister kan like.
Men Suzuki har allerede to sykler i denne sjangeren, SV650 og GSR600. Dermed er det all grunn til å tro at Gladius erstatter SV650. I så fall tipper vi at prisen kan havne rundt 100 000 kroner - kanskje under. Bildene gir ikke svar på om den leveres med ABS-bremser, men vi tar det nærmest som en selvfølge.
Monster på gang
Mer enn noen andre er det likevel Ducati som eier denne klassen nakne bli-sett-på-sykler - som burde hett Monster-klassen. Monster ble født tidlig på 90-tallet, har kommet i et utall varianter og lever fortsatt i beste velgående.
Årets første Monsternyheter er 1100 og 1100 S, som i praksis er samme sykkel med varierende utstyrsgrader. 1100-utgavene er foreløpig betegnet som nykommere i Monster-familien, selv om vi misterker at den nåværende 1000-kubikkeren forsvinner ved årskiftet.
Monster 1100ene blir dessuten de største Monsterne i familien, med den toventilerte 1100 cc Hypermotard-motoren med 95 hester under tanken.
Størst må imidlertid ikke forveksles med sterkest, for det er det fortsatt den herlige råtassen Monster S4S Testastretta som er, med den fireventilerte racermotoren fra 998 med 130 hester.
KTM og Triumph i små skritt
I det stille har også Triumph og KTM sluppet mye av 2009 ut av sekken. Det er egentlig bare småplukk fra KTM så langt, for vi venter på mer, men nye Supermoto 990 R og 690 Enduro R er rendyrkede adrenalinsprøyter for helfrelste. Og spesielt 990 R er jo også en lekkerbisken å se til.
For de eventyrlystne er det ikke umulig at KTM kommer med oppdaterte Adventure-modeller senere i høst, både av 690 og 990-utgavene.
Se alle KTM 2008-modeller her.
Triumph derimot har vært tidlig ute. Engelskmennene skjeler til dels mot Amerika, og 2009-modellene skal derfor allerede være i handelen i enkelte markeder.
Triumph-nyhetne er også bedre egnet til å vekke de brede masser, med 50-årsjublianten Triumph Bonneville i spissen. Den legendariske modellen feires med utgaven Bonneville T100 50th Anniversary. Den har matchende farger som 1959-utgaven hadde, den gang Bonneville-navnet først ble tatt i bruk.
I praksis er dette en høyere spekket utgave av dagens Bonneville T100, og du bør beregne en pris rundt 140 000-145 000 kroner.
Triumph kommer også med en heftigere versjon av den mellomstore nakenverstingen Street Triple, som selvsagt dermed får en R bak navnet.
Motoren yter riktignok de samme 108 hestene (og veier de samme 167 kiloene i tørrvekt, Triumph har enda ikke konvertert til våtvekt), men sykkelen har fått en rekke kvassere biter, fra Magura-styre via fulljusterbare dempere til et mer aggressivt utformet og fem millimeter høyere sete.
Vi ser for oss en pris rundt 135 000 kroner.
Se komplett oversikt over 2008-modellene fra Triumph her.
Heftig GSX-R1000
En liten tur tilbake til Suzuki før vi gir oss. Supersykkelen GSX-R1000 er lansert i splitter ny 2009-drakt. Dvs. splitter ny og mer kompakt motor, med mer effekt og høyere kompresjon. Vekten er også redusert ifølge produsenten. Men ingen av de "viktige" tallene er offisielle enda, selv om 192 hester og 203 kilo våtvekt er rykter som svirrer. Dermed burde den være helt på linje med både med sine velkjente japanske og nye europeiske kolleger. Vi kommer tilbake med mer.
Se komplett oversikt over alle 2008-modellene her.
Denne saken ble første gang publisert 30/09 2008, og sist oppdatert 06/05 2017.