Test: Yamaha XT 1200Z Super Ténéré
Japansk utfordrer
Av en eller annen merkelig grunn, har europeerne fått lov til å boltre seg i adventure-segmentet mer eller mindre alene, men her kommer en tøff utfordrer fra Yamaha.
Seriøs satsing og kontinuerlig modellpleie har bidratt til at R 1200GS har vært helt i front. Den er faktisk en av verdens mest solgte motorsykler. Men det er det slutt på nå. I hvert fall hvis Yamaha får det som de vil.
De er nemlig ute med 1200 Super Ténéré, en storvokst og tøff enduro med en nyutviklet twinmotor. Ikke med boxertwin, slik som BMW, men med en rekkemotor som har en tenningsrekkefølge som gir V-twin-følelse.
På papiret er de ganske like. Spørsmålet er om Ténéré er i stand til å gi GS seriøs konkurranse i praksis.
Ytelse: 4
Testdata: Yamaha XT 1200Z Super Ténéré
Akselerasjon 70-130 (120) km/t 5. gir: |
6,3 (5,1) sek. |
Turtall 100 km/t 6. gir: |
3.200 omdr. |
Testforbruk: |
0,62 liter/mil |
Når det gjelder rå styrke og livlig drag, lever ikke Yamahatwinnen helt opp til våre forventninger. Den er sterk, men ikke fullt så sterk som BMW-boxeren. En direkte kraftoverføring bidrar også til at kjøring på lavt gir blir en relativt hakkete aktivitet. I hvert fall opplevde vi det, før vi lærte oss å behandle gassen med tilstrekkelig mykhet.
Vi opplever heller ikke motoren som spesielt vital. Får man lyst på en aldri så liten «power-wheelie» må man jobbe med gassen for å lage luft under forhjulet. Motoren er grei, men vi hadde faktisk forventet mer....
Motor: 5
Tross hard gange, plages man ikke med vibrasjoner. Presis girkasse og rolig karakter er også faktorer som bidrar til trivselen. Det faktum at motoren er høyt giret på sjettegir, er også noe vi setter pris på. Det går riktignok ut over vitaliteten, men det bidrar til at «laid-back»-følelsen brer seg når man er ute på tur.
På lavt turtall utviser den også en smidig velvilje som er fullt på høyde med det beste i klassen. Om den ikke er noen effektmessig bombe, funker den fint i det daglige.
Les også:
Her er våre over 100 MC-tester
Kjøreegenskaper: 5
Svingete asfalt er et element som Ténéré behersker. For det første, er den kjappstyrt og smidig. Dessuten behandles underlaget med hårfin presisjon. De fine veiegenskapene toppes av bremser som rett og slett er mega.
Selv om det finnes adventure-sykler med enda bedre sportsegenskaper, stiller den storvokste japaneren med en veiatferd som inspirerer til sportslig jag. Hvis motoren hadde hatt enda mer å by på når man bedriver slik kjøring, hadde Ténéré vært et råskinn i svingene.
Komfort: 5
Bekvem sittestilling, med lavt plasserte fothvilere og bredt styre, gjør Ténéré til et behagelig sted å tilbringe milene. Tilværelsen ødelegges i noen grad av en vindskjerm som avgir endel støy. Turbulensen er imidlertid på et akseptabelt nivå.
Passasjeren har det også bra. Mykt sete, med behagelig posisjonering av fothvilere og holdebøyler, gjør at det går lang tid før vedkommende behøver å strekke på bena. Den høye giringa er også fin når man cruiser i jevn fart. Det går i noen grad ut over draget, men i valget mellom rått drag og høyt turtall, kontra makelig turtall med greit drag, foretrekker vi det siste når vi drar på tur.
Vi synes imidlertid at Yamaha kunne utstyrt den med et sett varmeholker. En slik detalj er nemlig av vesentlig betydning for turkomforten her til lands. Men det er også det eneste vi har å utsette på den. Ténéré er en lettkjørt og velbalansert tursykkel.
Les også:
Tidenes motorsykkel-partytriks
Førermiljø: 5
Vi liker å ha følelsen av å ha mye mellom bena. Vi snakker om motorsykler - altså. Spesielt hvis man ikke føler pondusen så voldsom at det blir et ork. Ténéré gir oss skikkelig pondusopplevelse, uten at den på noen måte føles som et uhåndterlig beist.
Kjørefølelsen er kongelig, men likevel avslappende. Betjeningsorganene holder også en god, japansk standard. Likevel savner vi litt smidig velvilje og spontan respons, slik som BMW GS tilgodeser oss med. Tross det, er Ténéré en trivelig sykkel som formidler masse kjøreglede.
Plass: 6
Putt på et par firekantede vesker som gir plass for stormkjøkken og halve feriegarderoben. Den røffe estetikken blir overhodet ikke ødelagt. Ta med en du er gla' i og sett kursen mot fjerne mål. Vedkommende er like blid når dere kommer frem.
Som sjåfør, har du fremdeles kjøresuget i behold. Du har nydt turen i avslappende velvære, med god plass og rikelige muligheter for å flytte på skrotten. Kort sagt: Dette er bra!
Les også:
Økonomi: 4
Med en prislapp på nesten 230.000,-, er ikke Ténéré spesielt billig. Den er heller ikke så velutstyrt som BMW R 1200GS, den nærmeste konkurrenten. All den stund modellen er helt ny, skal vi ikke begi oss ut på spekulasjoner om kommende bruktpriser, men vi tviler på at den vil stå seg bedre enn konkurrentene.
Under testen, opplevde vi et bensinforbruk som var relativt høyt. Det hører imidlertid med til historien at vi brukte gassen hardt. Under normal bruk, bør det ikke by på problemer å få den ned mot halvliteren på mila.