Test: BMW R 1200 RT, 2010

BMW kan dette med touring

High Performance-motor på en tursykkel? Ja, det funker! R 1200RT er en av verdens beste tursykler.

Først publisert Sist oppdatert

Testdata RT

Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,5 (5,4) sek.

Turtall 100 km/t 6. gir: 3.300 omdr.

Testforbruk: 0,71 liter/mil

I touringkretser er RT blitt et begrep. Les også vår store TOURINGGUIDE her.

Betegnelsen på BMW's tourere er synonymt med velutstyrt komfort og gjennomtenkte løsninger. Litt sport er det også blitt plass til. BMW's RT-modeller har alltid hatt sportslige kvaliteter.

Foran 2010-sesongen, er R 1200RT blitt utstyrt med HP-2-motoren. BMW's «high-performance»-boxer med doble overliggende kamaksler. Boxeren, som debuterte på en svindyr muskelenduro på midten av 2000-tallet, satte en ny standard for slike motorer. Den hadde en sportslig vitalitet som man knapt kunne forvente av en to-sylindret 1200-kubikker. Nå har den altså funnet sitt hjem i en velutstyrt tursykkel. Der bor den godt!

Les alle BMW-testene her.

UTSTYRSKONGE: Med den omfattende utstyrspakka som BMW tilbyr, blir RT en av markedets mest velutstyrte motorsykler.
UTSTYRSKONGE: Med den omfattende utstyrspakka som BMW tilbyr, blir RT en av markedets mest velutstyrte motorsykler. Foto: Jon A. Lystad

Motorytelse 6

HP-2-motoren er en perle! For det første, drar den effektfullt og mektig på alle turtall. Dessuten kvitterer den på enhver gassbevegelse med sportslig vitalitet. Selv om den bare yter 110 hester, har den krefter nok til å fylle selv de mest kritiske sjeler med fryd. BMW-boxeren er også utstyrt med girkasse og kraftoverføring som funker. Girkassa er ekstremt presis. Den hadde ikke gjort skam på en sportsmotor. Tross kardang, er kraftoverføringen myk og nøytral. Det finnes sterkere touringmotorer, men RT-boxeren skaper kjøreglede så det holder!

Motorkarakter 6

BMW R1200RT 2010 test
BMW R1200RT 2010 test Foto: Jon A. Lystad

Når man ligger og cruiser i pluss/minus 100 km/t, går motoren veldig mykt. Vibrasjoner kan knapt spores og det er alltid krefter tilgjengelig. Det tunge svinghjulet sørger også for at boxeren kan pines ned mot 1500 omdreininger på høygir, uten at hakketendensene melder seg. Under befordring i byen, føles motoren veldig medgjørlig. Det eneste vi dveler litt ved, er tendensen vibrasjoner når man gir gass. De merkes godt når turtellernåla befinner seg over 4.500 omdreininger. Det er imidlertid prisen man må betale for den lavfrekvente twingleden. Etter vår mening, er de ikke til sjenanse i det hele tatt. Snarere bidrar de til at sykkelen har en karakter som øker kjøregleden, ikke minst på tur. I våre øyne, kan det knapt gjøres bedre.

Kjøreegenskaper på veien 6

Ingen motorsykler har perfekte kjøreegenskaper. Ei heller RT, men som tursykkel er kjøreegenskapene så nær perfekt som de kan få blitt. Vi kunne trukket litt for manglende tilbakemelding fra gaffelen, men vi gjør det ikke. BMW's telelevergaffel er et optimalt kompromiss mellom komfort og sport. RT er en letthåndterlig og velbalansert motorsykkel. Krevende svinger gjennomføres i høyt tempo, uten overdreven muskelbruk. Bakkeklaringen er svært god og sykkelen kan kjøres svinfort i svingene. Sportslig sett, er den langt mer underholdende enn andre tourere det er naturlig og sammenlikne den med. -Herlig, sier vi bare...

Komfort på veien 5

BMW R1200RT 2010 test
BMW R1200RT 2010 test Foto: Jon A. Lystad

De fine sportsegenskapene har ikke gått ut over bekvemmelighetene. Likevel er det et faktum at enkelte tourere kan by på vel så god komfort. Vi tenker i første rekke på vindskjermen. Den kan virke å være litt kort for de mest høyreiste førerne. Selv om slippstrømmen er jevn, merker vi litt vindstøy. Men resten er bra. Rett ut sagt megabra, dersom man utstyrer den med nødvendig ekstrautstyr som ESA-fjæring og oppvarmet sete. ESA-fjæringen sørger for at man kan stille dempingen med trykknapper mens man kjører. I komfortmodus er den veldig myk. Oppvarmet sete betrakter vi som et must på våre breddegrader. Det hele suppleres med en bekvem sittestilling og gjennomtenkte betjeningsorganer som bare BMW kan. Tross mektige dimensjoner, er den også lettkjørt. Vi kunne gitt den en sekser, men vindstøyen og nødvendigheten av å bruke ekstra kroner på utstyr, gjør at vi holder litt igjen.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Førermiljø på sykkelen 6

En turtilværelse på R 1200RT er helt mega! Man suser av sted i maksimal komfort, med tilgang til alt utstyr man kan ønske seg. Godt lydanlegg sørger for underholdningen. Fin ergonomi gir avslappende velvære. Boksermotoren slumrer avstressende og makelig mellom bena. Når man gir gass, avleverer den også en lyd som bidrar til trivselen. Som sagt: RT-tilværelsen er mega. På tur kan man knapt ha det bedre.

Plass på sykkelen 6

BMW har utviklet et bagasjesystem som funker. Både i stil og funksjon er det tilpasset sykkelen 100%. Selv om passasjeren sitter nær føreren, har vedkommende det ålreit. Fothvilerne er riktignok plassert forholdsvis høyt, men posisjoneringen bidrar til at det ikke er noe behov for å strekke på bena i tide og utide. Skal du dra på en skikkelig langtur, med samboer, stormkjøkken og halve garderoben, er ikke RT noe dårlig valg.

BMW R1200RT 2010 test
BMW R1200RT 2010 test Foto: Jon A. Lystad

Økonomi 5

Ingen tursykler er billige. Med en prislapp på over 240.000,- er heller ikke RT det, men den kommer godt ut, sammenliknet med andre tourere. For å få full glede av den, må man riktignok legge på 15-20.000 i nødvendig utstyr, men da har man verdens mest velutstyrte tursykkel. Slik vi har erfart, holder også BMW seg godt i pris. Det eneste vi dveler litt ved, er bensinforbruket. Under testkjøringen, drakk den godt og vel 0,7 liter på mila. Det skal imidlertid sies at gasshåndtaket ble utsatt for høy aktivitet. Vi kunne gjort det billigere, dersom vi hadde lagt opp til et mer normalt turtempo.

BMW's kardangdrift er myk og smidig. Girkassa er også ekstremt presis.
BMW's kardangdrift er myk og smidig. Girkassa er også ekstremt presis. Foto: Jon A. Lystad