Kawasaki ZX250 R Ninja
Fornufts-Ninja
Den likner til forveksling en kompromissløs R-sykkel, men det er utenpå.
Testmålinger ZX 250R
- Akselerasjon 70 - 130 (120) km/t I 5.-gear: 12,2 (9,2) sek.
- Turtall ved 100 km/t i 5.-gir: 6700 o/min
- Testforbruk: 0,42 l/mil
Den likner til forveksling en kompromissløs R-sykkel, men det er utenpå. Bak R-hammen banker det en 250-motor med 33 hester. Kawasaki har kreert Ninja 250 ene og alene i den hensikt å få frem en fornuftig og lettkjørt sykkel med tøft utseende. At enkelte tar den for å være et får i ulveklær får så være. Vi har kjørt den, og vi må bare si at vi har sansen. Ikke minst når vi vet at den ikke koster mer enn 55 000 kroner. Det er ikke stort mer enn man må betale for en lettvekter!
Ytelse
Det å bedømme ytelsene en 33-hesters 250-kubikker, er ganske vanskelig. Sammenlikner man den med nedtrimmede 600-kubikkere, har den ikke nubbetjans når det er snakk om drag på lavt og middels turtall. Betrakter man den derimot som det den er, en tosylindret firetakter som er konstruert som en mellomklassemotor fra grunnen av, stiller saken seg noe annerledes. Motoren er både vital og livlig. I 100 km/t evner den sågar å levere effektive forbikjøringer. Den har til og med litt turtallsspenst på lur. I et 250-perspektiv, hadde den fortjent en femmer. Sammenliknet med nedtrimmede 600-kubikkere, er det en svak treer. Vi opplever motoren som vital og underholdende. Følgelig gir vi den en god firer.
Funksjonalitet
Vi kan knapt huske og ha opplevd så presis og lettbetjent girkasse. Vi opplever også motoren som veldig smidig. Under urban befordring, er det etter vår mening krefter nok. Det skal sies at motoren går ganske hardt. Den vil også ha 5-6.000 omdreininger før den drar skikkelig. Likevel er motoren en stor bidragsyter til at vi opplever Ninja 250 som en særdeles lettkjørt og imøtekommende motorsykkel.
Kjøreegenskaper
Ninja 250 er stabil og fin på veien. Den har også presise kjøreegenskaper. Bremsene er også godt tilpasset. De er lettbetjente og effektive. Fjæringa, som er ganske myk, har også presisjon nok til å skape sikre kjøreegenskaper. Tatt i betraktning at det er en lavbudsjettssykkel, har vi lite å sette fingeren på. Kjøreegenskaper, stabilitet og presisjon er stort sett i overkant av det som vi forventer av en prisgunstig 250.
Komfort
Selv om vi ikke vil karakterisere Ninja 250 som noen utpreget tursykkel, er den veldig bekvem. Selv om den er liten, nyter føreren en avslappende ergonomi med forholdsvis høyt styre. Kåpa gir også god beskyttelse for overkroppen. Det eneste vi har å bemerke til bekvemmelighetene er de høyt plasserte fotpinnene. For enkelte, kan de bli i høyeste laget. Vi derimot, som ikke er av de aller største, sitter veldig godt og har fin følelse med sykkelen. Når man entrer urbane miljø, med gatelys og kø, kan man ikke ha det bedre. Ninja 250 er rett og slett den smidigste bysykkelen vi noensinne har vært borti. I et slik perspektiv, må vi gi Kawasaki honnør for at de har klart å beholde den gode motorsykkelfølelsen.
Førermiljø
Ninja 250 er en trivelig sykkel. Først og fremst fordi den er særdeles smidig, uten at det har gått på bekostning av følelsen av å kjøre ordentlig motorsykkel. Dernest på grunn av at den har stabile og fine kjøreegenskaper. Vi liker også motoren. Den har draget, men det er betinget av at man holder turtallet oppe. Ellers mister man fart. I våre øyne setter det en trivselsmessig spiss på kjøreopplevelsen når man vil kjøre aktivt. På turtall, avleverer den også en markert lyd som vi har sansen for. Bortsett fra smale speil med begrenset sikt, har vi ingen negative bemerkninger til førermiljøet. Vi ser ikke bort fra at vår begeistring er farget av moderate forventninger, men vi hadde det trivelig da vi testet den lille grønnsaken. Inntrykket har satt seg...
Plass
Ninja 250 er ikke spesielt liten, men den er mindre enn en gjennomsnittlig 600-kubikker. Føreren har grei plass, men passasjeren må friste en balanserende tilværelse på et høyt og ekstremt smalt sete. Det skal imidlertid nevnes at kjøreegenskapene ikke påvirkes i veldig stor grad av den slags ekstralast.
Økonomi
En tung motorsykkel til lettvektspris: Det er Ninja 250 - det! Når den, oppå det hele, funker bra og formidler kjøreglede, kan det knapt bli bedre. I hvert fall ikke til den prisen. Eller for å si det på en annen måte: For den som er på jakt etter en ålreit og trivelig bruksmotorsykkel, men synes alt over 70.000 er dyrt, har Kawasaki svaret. Dette er mye motorsykkel for pengene!