KAWASAKI GTR 1400
Rekordsterk sportstourer
Kawasaki GTR 1400 er sterkest i klassen, og utfordrer touringstorheter som Honda Pan European og Yamaha GTR.
Testede data:
Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,0 (5,1) sek
Turtall 100 km/t 6. gir: 2900 omdr.
Testforbruk: 0,57 liter/mil
Med GTR håper Kawasaki å få en merkbar del av touringmarkedet. Et marked dominert av Honda Pan European, Yamaha FJR 1300, BMW 1200RT og BMW 1200GT. Men hva har GTR som de andre ikke har? Noe må det jo være, all den stund Kawasaki har lagt ned store ressurser og mye prestisje i sitt ambisiøse touringprosjekt. - Sport, sier Kawasaki og gliser. - Sport og power! GTR er nemlig ekvipert med detaljer man normalt finner på R-sykler. I farta nevner vi radialmonterte bremsekalipere og opp/ned-gaffel. Dessuten har den større og sterkere motor enn konkurrentene. 1400 kubikk opg 155 hester, må vite. Den er størst og sterkest i klassen. Spørsmålet er om det er nok til å danke ut konkurrentene.
Motorytelse: 5
Kawasaki har valgt å ekvipere GTR med en firesylindret rekkemotor. En motor med sekstrinns girkasse, der sjettegiret i prinsippet er et overgir. Motoren er i hvert fall sterk. På førstegir har den krefter nok til å sende forhjulet til værs. Slett ikke dårlig av en velutstyrt tursykkel. Motoren leverer mektig moment over hele turtallsregisteret. Den er så sterk at man ikke behøver å gire ned når man har behov for en aldri så liten aks. For å si det enkelt, kan man legge inn sjettegir så fort som mulig - og holde seg der. Motoren er sterk nok til det.
Motorfunksjonalitet: 5
Lite vibrasjoner og mykt drag gir fine bruksegenskaper. Den distinkte og presise girkassa gjør også sitt til at vi opplever motoren som lettbetjent. Sjettegiret, som i prinsippet er et overgir, bidrar til at motoren føles avstresset i motorveifart. Det har mye å si for turtrivselen. Det eneste vi henger oss opp i, er en veldig markert innsprøytningsnøling. Vårt testeksemplar var plaget med en "av-på" tendens fra null til litt gass som førte til at det var vanskelig å kjøre mykt. Selv om det var et irritasjonsmoment, velger vi å sette det på kontoen for "m anglende justering". Vi vet at Kawa behersker kunsten å lage presise innsprøytningssystem. Vi har ingen grunn for å tro at GTR er et unntak.
Kjøreegenskaper: 5
- Sportslig, sier Kawasaki. De har sine ord i behold. Selv om GTR veier mye og føles litt topptung i lave hastigheter, stiller den med klassens beste kjøreegenskaper. Fin stabilitet, lett styring og god fjæringspresisjon, bidrar til at man kan bedrive sportslig kjøring på høyt nivå. Den er også utstyrt med veldig presise ABS-bremser. På svingete vei er den velbalansert og nøytral. I byen er den smidig og lettkjørt. Hadde det ikke vært for tendensene til overstyring i lav fart, hadde vi gitt den en sekser.
Komfort: 5
Når man entrer sykler som GTR, forventer man komfort i luksusklassen. GTR innfrir forventningene. Med den elektriske vindskjermen på topp, har både fører og passasjer det veldig bekvemt. Selv om Kawasaki utgir GTR for å være sporty, stiller den med komfort som er fullt på høyde med konkurrentene. Den sterke motoren, med den høye giringa, gir også et positivt bidrag til den avstressende komforten. Utstyrsnivået er fullt på høyde med konkurrentene. Vi savner imidlertid varmehåndtak og selvavbrytende blinklys. Det hadde vært prikken over "i"-en.
Førermiljø: 4
Selv om motoren er sterk og avstressende, må vi innrømme at vi trives bedre med V-motorer. De har en enda mer avstressende karakter. Vi har heller ikke fattet poenget med den fjernstyrte tenningslåsen. Tenningsnøkkelen er utstyrt med en sender som aktiviserer låsen når den er i nærheten av sykkelen. Greit nok å slippe å slå av motoren når man skal åpne en veske, men vi har aldri følt det som noe problem. Dette er selvsagt ikke noe som trekker ned, men vi tar det med. Ellers funker alt, slik man forventer at en velfungerende japaner skal funke. Likevel fremhever ikke GTR 1400 seg i forhold til andre, velfungerende tursykler.
Plass: 6
Sykkelen er stor og plassen er god. De rommelige originalveskene funker også bra. Passasjeren har det veldig bra. Putter man på en toppboks, som gir kjærkommen avlastning for ryggen, kan ikke den som bekler baksetet ha det bedre. Setet er bredt og har en veldig god form. Toppers!
Økonomi: 4
Det finnes billigere konkurrenter. Det finnes også konkurrenter som er enda bedre utstyrt. Prisen må avgiftsmyndighetene ta mesteparten av skylda for. De tar seg betalt for kubikk og hestekrefter og det er det mye av på GTR. Men varmehåndtak og selvavbrytende blinklys er dessverre fraværende. Et forbruk på knappe 0,6 liter pr mil, er greit nok, men ikke spesielt lavt.
Denne saken ble første gang publisert 12/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.