Test: Victory Vegas Jackpot2010-modell
Jackpot!
Det er ikke bare Harley som kan å lage lekre choppere. Også Victory gjør det - med Jackpot!
Testdata Victory Vegas Jackpot
Tekniske data
- Motor: To-sylindret, luftavkjølt V-motor
- Slagvolum: 1731 ccm
- Effekt: 97 hk/5000 omdr.
- Dreiemoment:155 Nm/4500 omdr.
- Kraftoverføring: 6 gir/belte
- Dekk f./b.: 90:90R21/250:40R18
- Kjøreklar vekt: 296 kg
- Setehøyde: 653 mm
- Tankvolum: 17 liter
Testdata
- Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,6 (5,4) sek.
- Turtall 100 km/t 6. gir:
- Testforbruk: 0,61 liter/mil
For noen år siden, bestemte Polaris seg for å lage motorsykler. Polaris er, som kjent, en amerikansk snøscooterprodusent, og nå ville de konkurrere med Harley.
Det å konkurrere med verdens største MC-ikon er selvsagt en tøff utfordring. Polaris-syklene måtte være minst like gode. Dessuten måtte de ha et utseende som ikke havnet i skyggen av det amerikanske MC-ikonet. For ikke å snakke om navnet: Et slående navn måtte den selvsagt ha.
Les også:
Fakta fra MC-katalogen - 33 MCer over 1500 kubikk
Navnet ble Victory. Et verdig navn på en amerikansk cruiser. Under tiden, har Victory hatt suksess i USA. Uavhengige tester har vist at de er fullt på høyde med Harley, om ikke bedre. Victory har også hatt et nært samarbeid med den legendariske custombyggeren Arlen Ness. Han har bistått med utviklingen av de mest påkostede modellene. Ryktene om en lansering i Europa har versert i lang tid, men Victory har holdt igjen.
Når de først skulle satse på nye markeder, skulle de gjøre det skikkelig. Og det gjør de nå. 2010 er året da Victory kommer hit. Men vi har allerede kjørt den. En Victory Vegas Jackpot. En Arlen Ness-signert chopper som bare ser rå ut. En imponerende motorsykkel!
Motorytelse 6
Victory har utviklet en luftavkjølt V-twin på 1.731 kubikk. Den yter 97 hester, hvilket er i overkant av det som er snittet i cruiserverdenen.
Draget er også godt i overkant av det vi er vant til på cruisere. For å si det rett ut, drar den bedre enn alle andre cruisrertwins vi har prøvd.
Draget leveres med spontan styrke, akkompagnert av grov lyd fra de krummede eksosrørene. Den drar no' så inn i hampen bra at sjela fylles av kubikkfryd. Det er ikke til å unngå at tanngarden blottes i et salig glis. Dette er topp!
Motorkarakter 5
Tross mye kubikk og mektig drag, går Jackpot-motoren mykt. Selvsagt merker man stempelslagene når man gir gass, men det er bare slik man vil ha det på en stor V-twin-cruiser.
Vibrasjonene er overhodet ikke plagsomme. Imidlertid merker vi litt innsprøytningsnøling når gasshåndtaket beveges fra null til litt gass.
Det er ikke mye, men det merkes. Girkassa funker helt greit. Sjettegiret, som i prinsippet er et rent overgir, bidrar til at motoren virker avstressende motorveifart. Hadde det ikke vært for tendensen til innsprøytningsnøling, ville vi gitt Victorytwinnen en ren sekser når det gjelder brukervennlighet. Nå faller vi ned på en veldig god femmer.
Kjøreegenskaper 3
Victory har bestrebet seg på å gi sine cruisere gode kjøreegenskaper. Solid ramme og kapable chassiskomponenter skal sørge for det. Jackpot preges av sikre kjøreegenskaper. Forholdsvis stram fjæring og fin balanse gjør at man har god kontroll med sykkelen.
Av estetiske årsaker har imidlertid Victory valgt å montere et ekstremt bredt bakdekk og kombinert det med et syltynt forhjul. Det preger kjøreegenskapene. For det første, er den vâr på langsgående ujevnheter i asfalten. Dessuten fordrer den konstant kontrastyring i svingene.
For en som ikke er vant til den slags atferd, fortoner kjøreegenskapene seg som litt strevsomme. Det skal imidlertid sies at fenomenet blir mindre fremtredende, ettersom man blir dus med sykkelen. Likevel ble vi aldri helt fortrolig. Følgelig er vi svært strenge og faller ned på en treer.
Komfort 4
Ingen choppere er spesielt bekvemme. Føreren sitter bredarmet og tilbakelent, med favnen full av fartsvind. De fremflyttede fothvilerne fører også til at rumpa må ta hele kroppsvekten.
Det er ikke til å underslå at tresmaken melder seg tidlig. Likevel vil vi karakterisere Jackpot som en bekvem chopper, i hvert fall for føreren. Vedkommende sitter godt og nyter god plass. Det samme kan imidlertid ikke sies om passasjerplassen. Den mikroskopiske puta er rett og slett å betrakte som en ren nødløsning. Man kan ta med passasjer når man har behov for det, men baksetet er ikke noe blivende sted.
Det skal imidlertid sies at Jackpot er lettkjørt. Bortsett fra at man må jobbe litt med styret i rundkjøringer og kryss, er den smidig og imøtekommende i byen.
Førermiljø 6
-Jeg vil helst kjøre Jackpot! Utsagnet kom fra vår assisterende testkjører, i det vi skulle velge sykler for en liten tur. Under Victorytesten, hadde vi nemlig også en annen testsykkel i vår varetekt.
Men, akkurat som testassistenten, ville alle kjøre Victory. Det sier det meste om hvor morsom den er. Motoren, lyden og stilen. Når man sklir gjennom sentrum, med ørene fulle av V-twin lyd, mens man beskuer speilbildet av seg selv i utstillingsvinduene, er livet herlig.
Det faktum at folk snur seg, bidrar også til trivselen. Selv om man må jobbe litt, er det en sann fryd å kjøre Jackpot. En av de triveligste cruiserne vi noensinne har kjørt - rett og slett!
Plass 3
For å ta det beste først, så har føreren det ganske bra. God plass og bekvemt sete gjør tilværelsen ålreit.
Passasjeren derimot, sitter anspent på det mikroskopiske setet, uten noe å holde seg fast i. Den usikre tilværelsen preges også av frykt for at føreren skal få det for seg og gi gass. Hvis så skjer, uten at eksosrypa er advart, er risken stor for at vedkommende blir liggende igjen i gata mens Jackpoten drønner avgårde.
Det å montere en ryggbøyle for passasjeren, for ikke å snakke om bagasjebærer og sidevesker, er helligbrøde på en slik sykkel. Da blir jo den smekre stilen totalt ødelagt. Men er du alene og ikke trenger bagasje, er Jackpot veldig ålreit - for å si det mildt...
Økonomi 4
Med en prislapp på 280.000,- koster Jackpot omtrent det samme som en Harley. Det vi imidlertid er usikre på, er hvordan den vil stå seg i pris på bruktmarkedet.
Vi har våre tvil om at prisen holder seg like godt som en Harley. Under testen, opplevde vi også et forbruk godt i overkant av det vi er vant til.
Det skal riktignok sies at gasshåndtaket ble flittig benyttet, men et forbruk på 0,6 liter er drøyt. En ting trekker imidlertid opp. Jackpot preges av en nydelig finish og gjennomført detaljarbeid. På det feltet, overgår den det meste. Slike kvaliteter er av stor betydning på en chopper.