Custom for viderekomne:
Høysesong hos byggerne
Vinterpause? Å nei – det er nå de vakre motorsyklene bygges.
Dag Sverre Andersen på Hamar bygger nå en Bobber på Redneck-basis med Buell-donor. Stilen er 40-50-talls med 20-talls detaljer.
Forvirret? Ikke fortvil. For det finnes motorsykler. Og så finnes det motorsykler. Førstenevnte er helt alminnelig hyllevare. Du kan se dem i butikkene, slå dem opp på internett.
Se også:
Motorsykler. Og motorsykler
Og så har du juvelene. Motorsyklene som får hjertet til å banke hardt og fort. Sykler som bygges mer eller mindre fra bunn og for hånd. Av kunstnere innen sitt felt. Helt unike sykler - men som du kan kjøpe om du har lyst og penger.
Se video i toppen av artikkelen!
I Norge finnes det i dag 3-4 miljøer og bedrifter som bygger slike sykler på heltid, som har det som levebrød. Lazy Boyz i Oslo er en av de virkelig store, det samme er Custom Bikes & Parts i Skien.
2&4 wheels
Så har vi mange 1000 prosjekter rundt i norske garasjer og kjellere, bygget av folk som bruker nesten all sin tid på interessen og gjerne skulle hatt det som levebrød.
Dag Sverre Andersen, som driver verkstedet 2&4wheels på Hamar er en slik kar, og han er i ferd med å få det til.
I videoen fra vårt besøk kan du se det som snart er et ganske spektakulært bygg etter nettopp Dag Sverres smak og nær religiøse motorsykkel-tro.
Retro retro
Bobber er stilen, som kort sagt er lav og bred. Hovedtrekkene er hentet fra 40- og 50-tallet. Dette blir en komfortabel og lettkjørt sykkel. Samtidig er den skikkelig kvikk. Buell-motoren på 100 hester er både råsterk og pålitelig.
Retro-retro? Jepp. Legge merke til de mange detaljene i messing, alt fra styreraiserne til beltespennen som holder batteriet. Dette er stil-elementer fra 20-tallet.
Dag Sverre sier han har valgt dem etter egen smak. Men det er samtidig en finesse som faktisk er i tiden på flere av byggene du kommer til å se rulle på veiene i vår.
Din for drøyt 300'
Prosjektet til Dag Sverre er klart i løpet februar. Det skal nemlig farte mye rundt på show og messer i Europa i vår. Det begynner med Custom Chromes dealershow i Mainz, Tyskland, i mars. Deretter skal sykkelen på det store customshowet i Elmia i Sverige i april.
Men etter det kan den bli din. Det er bare å begynne å spare - slike bygg passerer fort 300 000 kroner inkludert donorsykkel.