MC-nyhetene 2009:
Honda knaller til på Intermot
V4 Revolution er en helt ny begynnelse, sier Honda. Og prøver å overdøve alle konkurrenter med en spektakulær konseptsykkel.
Det er smånervøs og elektrisk stemning her på Intermot 2008 i Køln. Det er generelt styrkeendringer på gang mellom de tradisjonelt største produsentene fra Japan og Europa og USA. Helst vil alle bare konsolidere stillingen i et vanskeligere marked. Men konkurrentene er fortsatt for sterke og giftige til at man kan lene seg tilbake.
Aprilia på offensiven
Den nye V4eren RSV4 fra Aprilia er for eksempel det lekreste vi har sett på lenge, som en Honda CBR600RR på sitt beste, og samtidig umiskjennlig Aprilia. Under det minutøse skallet sitter altså en egenutviklet V4er med 180 hester.
Men Aprilia har også lansert et par fine GT-versjoner av Shiver og Mana som burde føre dem rett i armene på norske kunder når bare importørstatusen er i orden igjen.
BMW S1000RR
BMW er på hjemmebane i Køln, og presenterer 1300-kubikkere i hele K-serien unntatt for RS (de venter kanskje til Milano-messen?). Med større slagvolum følger større effekt, tallet er opp ca. 10 hk på alle modellene, med 175 hk på K1300S.
Men den største reale nyheten er selvsagt S1000RR, racersykkelen med konvensjonell rekkefirer som både skal delta i superbikeracing mot GSX-R1000, Fireblade og de andre. Hele verdens mc-presse satt med åndenød under pressekonferansen - men gateversjonen har vi enda ikke fått se.
Italia venter på noe godt?
Det kan virke som Ducati tar det rolig før Milano-messen, men de lekre nye Monster 1100-utgavene sto i det minste prominent framvist. Like morsomt var det å ta på sykkelen til Casey Stoner.
Øvrige italienere tok det også rolig. De venter med de søtest godsakene til de er på hjemmebane senere i høst. Men både Benelli, Guzzi, MV Agusta og Piaggio-konsernet var hjertelig til stede. Det samme var også KTM, med klar beskjed: Pressekit utdeles i Milano.
Honda - genial eller i panikk?
Honda har i år egentlig et rolig år i 2009, med nye sports-ABS-bremser på supersportsyklene sine som høydepunkt.
Derfor var det uventet stor dramatikk over pressekonferansen - for vi fikk ikke nye VFR med V5-motor som mange kanskje hadde håpet. Men vi fikk sannelig begynnelsen på noe nytt:
V4-revolusjon
V4 revolution er opptakten til en helt ny omdreining fra Honda. Merket baserer seg på sitt "eierskap" til V4-motoren. Samtidig erklærer de at de igjen skal bygge motorsykler vi alle vil drømme om.
Men er det dermed til en viss grad underforstått at Honda de siste årene dermed har opptrådd for ansvarlig og kjedelig? Mange med oss kan nikke enige der. Uansett er konseptet V4 revolution noe av de råeste vi har sett fra den kanten på mange mange år.
Nyt de første bildene i bildegalleriet øverst. Vi kommer tilbake med utførlig informasjon om 2009-modellene etter hvert.
Denne saken ble første gang publisert 07/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.