Gjør bruktkupp på sommer-MC nå
Slik kjøper du gromsykler til rundt 40.000 kroner.
Her er 20 modeller
Dette er eksempler på interessante bruktkjøp i prisklasse under 50.000 kroner.
Cruiser/roadster
- Kawasaki VN 800 Classic - voksen ponduscruiser med fin motor
- Yamaha Virago 750/1100 - bekvem cruiser med gode allroundegenskaper
- Yamaha XVS 650 Drag Star - storvokst men lettkjørt cruiser
- Honda VT 750 C2 - voksen cruiser med myk komfort
- Kawasaki W 650 - britiskinspirert retro med trivelig motor
- Honda CB Seven Fifty - bekvem klassiker med myk motor
- Triumph Thunderbird (95-00) - ur-britisk retro med trivelig motor
- Suzuki GSF 600 Bandit - bekvem og pålitelig roadster
Allround/Sportstouring
- Suzuki GSX 750 (98 og nyere) - bekvem allrounder med kåpe
- Honda VFR 750 (93 og nyere) - referansemodell i sportstouringklassen
- Honda XL 600 Transalp - pålitelig allrounder med moderat endurostil
- Honda XRV 750 Africa Twin (93 og nyere) - voksen enduro med tøff stil
- Yamaha TDM 850 - morsom og bekvem allrounder med moderat endurostil
- Yamaha FZ 600 Fazer - lettkjørt allrounder med sporty egenskaper
- Kawasaki ZZR 600 - helkåpekledd sporstourer med sporty image
Moderat sport
- Honda CBR 600F - pålitelig sportsmodell med ypperlige allroundegenskaper
- Suzuki SV 650 - liten og lett sportsmodell med livlig V-twin-motor
- Kawasaki ZX-7R (97 og nyere) - tøff og sporty R-sykkel
- Kawasaki ZX-6R - fin 600-R med sporty egenskaper
- Yamaha TRX 850 - morsom sportstwin med tidløse roadstertrekk
I disse forsommertider, når feriepengene er rett rundt hjørnet og kroppen fylles av våryr fryd, er det mange som tenker motorsykkel. Og det går an å gjøre gode bruktkjøp.
Men du må være kritisk! I prisklassen pluss/minus 40.000 er det mye dårlig også.
Dette må du sjekke
Du må vite hva du vil ha, du må vite hva du skal se etter og du bør sette deg inn i modellens funksjonalitet.
- Har sykkelen feil eller mangler?
- Hvordan funker den til ditt bruk?
- Er serviceutgiftene dyre?
Uten å skjære alle bruktkjøpere over en kam, er det ofte slik at MC-kompetansen er proporsjonal med hvor mye man er villig til å investere. Den som vil ha en billig sykkel, har ofte begrenset kunnskap.
Paradoksalt nok, fordres det mer kompetanse jo billigere sykkelen er.
Velg blant de riktige syklene
Vi har sjekket bruktmarkedet i prisklasse opp til 50.000 kroner. Det er svært mange sykler på markedet. Mange av dem skygger vi unna med en gang, men det finnes også gode kjøp. Gode tips:
- Gå for mellomklassesykler som har gått forholdsvis kort.
- Evt. modifikasjoner bør værte få og enkle.
- «Myke» sykler som f.eks cruisere er ofte velholdte og pent kjørt.
- De mest sporty modellene derimot, har ofte levd et hardt liv.
Trinn-for-trinn-guide til trygge bruktkjøp
1: HVOR FINNER JEG BRUKTE SYKLER? Internett er viktigst. Mange MC-forhandlere har også samarbeid, slik at du får liste over tilgjengelige sykler.
2: HVORDAN FINNER JEG KORREKT PRISNIVÅ? Nettsøk på bruktsykkelsider vil gi en klar indikator på hvilket prisnivå den aktuelle modellen befinner seg.
3: PRIVAT ELLER HOS FORHANDLER? Forhandler er tryggest. Da er du beskyttet av kjøpsloven. Kjøp fra private, medfører høyere risiko, men også mulighetene for å gjøre gode kjøp.
4: HVA BØR SJEKKES PÅ EN BRUKT SYKKEL?
- Bremser, lys, hjul-og opphengslager. Sjekk også eventuelle rustangrep. Området rundt batteri og eksosanlegg er mest utsatt.
- Kontroller at felger og ramme ikke har skader. Prøvekjør sykkelen og sjekk at girkassa går mykt og eksakt, at clutchen tar jevnt og at batteriet virker friskt.
- Kontroller også at det ikke er kast i bremseskivene ved å bremse svært forsiktig (vibrasjoner må ikke forekomme).
- Etter prøveturen kontrollerer du eventuelle oljelekkasjer på motor og støtdempere.
- Sjekk også at verktøysett, instruksjonsbok og ekstranøkler er på plass.
5: DOKUMENTASJONER: Før du kjøper bør du sjekke med Brønnøysundregistrene (brreg.no) om sykkelen er fri for heftelser. Sjekk at eier som er oppgitt på vognkortet er identisk med den som skal selge. Sjekk at rammenummer er identisk på ramme og i vognkort.
6: HVA KOSTER DET Å UTBEDRE MANGLER? Her er en indikator på hva normale slitedeler koster og hvor lang tid det tar å skifte dem. Vi presiserer at eksemplene er veiledende, basert på en normal mellomklassesykkel. Enkelte modeller kan avvike sterkt fra dette oppsettet.
- Fordekk: +/- kr 1.500,- (Ca 30 min)
- Bakdekk: +/- kr 2.000,- (Ca 40 min)
- Olje og oljefilter: +/- kr 500,- (Ca 30 min)
- Komplett kjedegang: +/- kr 2.000,- (Minimum 1 time)
- Hjullager foran (universal): +/- kr 300,- (Ca 1 time)
- Hjullager bak (universal): +/- kr 400,- (Minimum 1 time)
- Batteri: Fra ca kr 400 og oppover (Ca 10 min.)
- Bremseklosser: Fra ca kr 300,- pr skive (Ca 15 min. pr. skive)
- Simmerringer gaffelben: Kr 200,- til 500,- (2 til 3 timer)
- Wire (gass/clutch/speedometer) pr stk.: +/- kr 300,-
7: HVA TREKKER NED ELLER OPP?
- Ned: Uoriginal lakk. Amatørmessige modifikasjoner. Modifikasjoner eller skader som er kostbare å rekapitulere til original stand. Ting som ikke fungerer i henhold til sjekkliste. Manglende nøkler og instruksjonsbok.
- Opp: Ekstremt pent og originalt utseende. Stemplet servicebok. Få kilometer på telleren. Nylig avholdt service og nye slitedeler.
8: PAPIRER: Når kjøpet er i havn, må du sørge for å få skrevet en skikkelig kontrakt. Spesifiser så mye som mulig, deriblant medfølgende ekstrautstyr. Fyll ut salgsmelding og vær nøye med selgers underskrift. I og med at salgsmelding funker som juridisk bekreftelse på eierskiftet, er det viktig at du sørger for at den blir levert til Biltilsynet.
9: KOSTNADER: Omregistrering av tunge motorsykler koster som følger:
- Under 250 kubikk, eldre/nyere enn 98-modell: Kr 1.557,-/Kr 1.788,-.
- Over 250 kubikk, tilsvarende: Kr 1.557,-/Kr 2.979,-.
- Årsavgiften for tunge motorsykler er på 1.705 kroner.
FLERE SPØRSMÅL OG SVAR
- Hva med bruktimport? Helt greit, men du må være klar over at deletilgangen på enkelte US-importerte modeller kan være vanskelig.
- Hva med modifikasjoner? Hvis modifikasjonene er profesjonelt utført og holder høy kvalitet, kan det godtas. Unngå eksemplarer som bærer preg av amatørmekking.
- Hva med ekstrautstyr? Har du bruk for det, er det en fordel, men det øker ikke verdien på bruktsykkelen i særlig grad.
- Hvor langt går en moderne sykkel? Med normal bruk og foreskrevne servicer, går en moderne sykkel over 100.000 kilometer uten større påkostninger. En velholdt bruktsykkel som har gått 30.000-40.000 kilometer bør ha et langt liv foran seg.
- Slites sportsmaskiner mer enn andre sykler? Det er bruken som teller. Sportsmaskiner utsettes gjerne for hardere bruk enn f.eks. cruisere. Følgelig slites de mer.
Bruktkjøp under 50.000 kroner
Vi har sjekket bruktmarkedet og vurdert interessante tilbud. Ikke fordi de er røverkjøp, men rett og slett fordi de gir mye MC-glede for pengene.
Cruisere: Rent generelt kan man si at cruisere er de tryggeste bruktkjøpene, rett og slett fordi de gjerne kjøres pent og har gått lite.
Allround: Er også interessante, men de har gjerne flere kilometer på telleren. Vær obs på generell slitasje, og få oversikt over slitedeler som må skiftes i nærmeste fremtid. Dekk og kjede koster fort 5-6.000 kroner, hvilket må tas med i betraktningen.
Sporty sykler: Finnes det mange av, men for å gjøre et godt kjøp må man være kritisk. Uoriginalt utstyr og annen lakk trekker ikke opp prisen - snarere tvert i mot. Gå for modeller som har et godt renommé i markedet.
Oppe til høyre i artikkelen finner du 20 modeller som vi anser som interessante bruktkjøp i prisklasse under 50.000 kroner.