Test: Triumph Thunderbird 2010-modell

Britene kan cruising

T-Bird heter den, Triumphs nyeste cruiser. Den er ikke størst, men den er stor. Skikkelig stor!

Først publisert Sist oppdatert

Testede data:

Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 7,1 (6,1) sek.

Turtall 100 km/t 6. gir: 2.400 omdr.

Testforbruk: 0,53 liter/mil

De fleste motorsykkelfabrikker, med respekt for seg selv, har en stor cruiser på programmet.

Også Triumph vil ha et ord med i laget, men de gjør det på sin egen måte. I motsetning til alle andre, som satser på sylindre i klassisk V-form, kjører britene på rekkemotorer.

Nå har de utviklet en 1600-kubikks parallelltwin med stående sylindrer som de har plassert i en velvoksen cruiser. Dermed får den en annerledes stil.

Selv om de fleste mener at cruisere skal ha V-twins, sørger de monumetale sylinderne for at Thunderbird gjør seg godt på streeten. De fleste synes den er vakker.

Ytelse 6

Cruisermotorer skal ha draget. På lavt og middels turtall, skal de levere mektig moment som gjør girkassa mer eller mindre overflødig.

Det gjør Thunderbird-motoren! Sammenliknet med andre cruisermotorer, leverer den kreftene med et spontant drag som gjør at det er morsomt å vri på gasshåndtaket. Draget leveres med myk imøtekommenhet og spontan gassrespons. Den vitale responsen suppleres av en smidig kraftoverføring og presis girkasse.

Dette er egenskaper som gjør at vi karakteriserer Thunderbird-motoren som sporty. Vi er imponert!

Motorkarakter 5

Selv om stemplene slår parallelt, preges Thunderbird-twinnen av en myk og behagelig gange.

Når man gir gass, merkes selvsagt stempelslagene, men de er overhodet ikke ubehagelige. Motoren er også smidig. Selv på sjette, som faktisk er å betrakte som et overgir, byr det ikke på problemer å gi gass fra 50-60 km/t. Twinnen henter seg mykt inn igjen. Og vil man bedrive aktiv giring, er det bare å trå til - bokstavelig talt.

Thunderbird-kassa er en fryd i tettsteget presisjon. Kjappe oppgiringer, uten clutch, går like greit som på en hvilken som helst sportsmaskin.

Kort sagt: I den store cruiserklassen er Thunderbird-motoren noe av det mest smidige og imøtekommende vi har vært borti. Det eneste vi har å bemerke, er en clutch med kort vandring. Dette gjør at man må utvise følsomhet under sakte bykjøring. Men dette er også det eneste vi har å bemerke når det gjelder motorens funksjonalitet.

Kjøreegenskaper 6

Cruisere er ikke kjent for sporty kjøreegenskaper, men Thunderbird er et unntak.

Tross mektig pondus, stiller den med kjøreegenskaper som vi glatt vil karakterisere som dynamiske. Den faste fjæringa gir fin tilbakemelding, samtidig som ujevnhetene behandles med god presisjon.

Fin stabilitet og kjappe styreegenskaper, gjør at man kan bedrive aktiv svingkjøring uten at sykkelen føles overvektig. Kjøreegenskapene suppleres av bremser som er en studie i lettdosert kraft.

Vårt eneste ankepunkt, hva sportsegenskaper angår, er den begrensede bakkeklaringen. Når man begynner å herje i svingene, er det ikke til å unngå at fothvilerne får landkjenning.

Men der er ikke Thunderbird verre enn andre cruisere. Når man hører lyden av fothvilere som går i oppløsning mot asfalten, er det fremdeles mye igjen før det blir fare på ferde.

Følgelig betrakter vi Thunderbird som en av markedets mest sporty cruisere. Det er faktisk morsomt å kjøre fort i svingene. Den slags egenskaper er man ikke bortskjemt med på slike sykler.

Komfort 4

Når man cruiser avsted, i tilbakelent velvære, har man det fint på Thunderbird. Motoren går avstressenede. Man kan nesten telle stempelslagene.

Sittestillingen er også bekvem, med behagelig vinkel på styret. Den faste fjæringa bidrar imidlertid til at ujevnhetene merkes ganske godt.

Den mikroskopiske passasjerputa er heller ikke spesielt bekvem. For å si det slik, finnes det mer bekvemme cruisere. Thunderbird er ikke ubekvem, men den har først og fremst sin styrke på det sportslige planet.

Førermiljø på sykkelen 5

Vårt testeksemplar var utstyrt med eksospotter som lot kubikken komme til høylydt uttrykk. Ikke helt lovlige - riktignok, men de satte en grom ramme rundt kjøreopplevelsen.

Når vi ga gass, følte vi frydefulle isninger, langt inn i ryggmarken. Cruisere skal ha grom lyd. Det har definitivt Thunderbird! Det mektige draget og den spontane gassresponsen er også en bidragsyter til trivselen. I det vakre bildet tar vi også med den fine balansen og den lave setehøyden.

Thunderbird er lett å kjøre. Det er positivt for trivselen. Betjeningsorganene holder også en høy standard. I denne sammenheng, trekker vi frem selvavbrytende blinklys. Det burde vært standardutstyr på enhver motorsykkel!

Skal vi være pirkete, henger vi oss opp i en ørliten detalj. Bensinlokket er nemlig lavt og flatt og litt vanskelig å få tak i. Når man skrur det opp, berører man bensintanken slik at det kan oppstå riper

Når vi fylte tanken, måtte vi også være varsomme for å unngå at bensinen flommet utover den blanke lakken. Et par irritasjonsmomenter som ikke betyr allverdens, men de skal nevnes.

Les også: Slik velger du MC-hjelm

Plass på sykkelen 4

Føreren nyter god plass, med utstrakte ben og behagelig vinkel på armene. Passasjeren derimot, er tilgodesett med en mikroskopisk pute, uten noe å holde seg fast i.

Med mindre man utstyrer sykkelen med holdebøyler eller sissybar, er ikke baksetet noe blivende sted. Men med slik utstyr, kan imidlertid passasjeren få en ålreit opplevelse.

Vedkommende sitter godt, med føttene plassert på forholdsvis lave fothvilere. Når det gjelder vesker og denslags, er det god plass for det, men det er ekstrautstyr.

Økonomi 3

Med en prislapp på over en kvart million, er ikke Thunderbird spesielt billig. Men kubikken drar avgifter, og derfor må det bli slik. Vi er heller ikke sikre på hvordan briten vil stå seg i pris.

Vi antar at konservative cruiserentusiaster foretrekker V-twins, fortrinnsvis av amerikansk opphav. Derfor kan man risikere at Triumphen taper seg forholdsvis mye på bruktmarkedet.

Det er imidlertid ikke til å komme fra at Thunderbird er en av de aller beste cruiserne på markedet. Følgelig har den fortjent brukbart med poeng, men i vår usikkerhet faller vi ned på en god treer.

Se alle våre MC-tester her!

Les også: Gjør et priskupp på ny MC nå!