BMW K 1200S

TYSK SPORT

-Sport, sier BMW og peker på K 1200S. Da den i sin tid ble lansert, var det som BMW’s sportslige alternativ. Nå, når de har enda mer sporty greier på gang, heller konseptet mer i retning av sportstouring. Da begynner også vi å bli enige.

Først publisert Sist oppdatert

Testmålinger K 1200S

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,8 (4,1) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.500 omdr.
  • Testforbruk: 0,58 liter/mil

Tekniske data

Man kan i hvert fall ikke beskylde BMW for å ha spart på teknikken. Et forhjulsoppheng, bestående av en helstøpt gaffel som blir avfjæret via rammemonterte stag, skal følge BMW bidra til høyere stabilitet og bedre følsomhet enn tradisjonelle gafler. Med ABS-bremser, 167 hester og kåpe - designet for maksimal beskyttelse i høy fart, fremstår K 1200S som en avansert maskin for lange og raske etapper på kontinentalt underlag. Som eneste merke, tilbyr også BMW elektronisk justering av for -og bakfjæring (ESA) som ekstrautstyr. Vi har ingen problemer med å karakterisere K 1200S som verdens mest avanserte sportstourer.

Ytelse

Den fire-sylindrede rekkemotoren er råsterk. Allerede fra tomgang er det krefter nok til å gi en sugende aks. Selv om motoren får ekstra spenst ved 7.000 omdreininger, er det først og fremst den smidige styrken som kjennetegner den. Selv om den ikke har særlig mer å gi når speedometernåla passerer 280, konstaterer vi at K 1200S er i stand til å holde en bekvem marsjfart på 250 km/t. I sportstouringklassen finnes det konkurrenter som presterer enda mer, men etter vår mening er det ikke så ofte man behøver det.

Funksjonalitet

Ved gasspådrag, merker man tendenser til litt vibrasjoner. De er ikke irriterende, men de merkes. Resten er imidlertid bra. Motoren er megasterk og smidig på lavt turtall. Den har det lille ekstra når turtellernåla nærmer seg rødfeltet. Selv om bevegelsene i pedalen er forholdsvis lange, er girkassa presis. Motoren har veldig fin funksjonalitet, men noen smådetaljer gjør at vi ikke lar jubelen ta helt av.

Kjøreegenskaper

K 1200S kan ikke fraskrive seg det faktum at den er lang og tung. Likevel er den ikke plaget med trege styreegenskaper. BMW har klart å lage en sykkel som føles smidig på veien. Det skal også sies at stabiliteten er super. Den avanserte fjæringa er veldig bekvem, men enkelte synes at presisjonen ikke er fullt så god som på tradisjonelle gafler. Vi er heller ikke overbegeistret for de servoassisterte ABS-bremsene. De er hysterisk effektive, men følelsen i bremsehendelen er godt under det vi vil karakterisere som sportslig. Det skal imidlertid sies at førerplassen er utformet slik at man har veldig god kontakt med sykkelen. Det har stor betydning for det sportslige velværet, det også.

Komfort

Den justerbare ESA-jæringa bidrar i stor grad til at vi karakteriserer K 1200S som verdens mest bekvemme sporstourer. Når føreren og passasjeren, i tillegg, nyter god vindbeskyttelse og suveren ergonomi, kan det nesten ikke bli bedre. Det sies i betydning av at man sitter sportslig foroverlent - må vite, men slik er det jo med alle, sporty sportstourere. I byen er den også veldig vennlig. BMW har laget et førersete som er smalt i forkant. Dermed når selv småvokste nedi med begge bena samtidig. Smidig og sterk motor, verdens beste ergonomi og en fjæring som er helt unik, bidrar til verdens beste sportstouringkomfort!

Førermiljø

Motoren vibrerer litt når man gir gass. Den kan heller ikke by på V-motorers avstressende karakter når man kjører langt i jevn fart. Resten er imidlertid bra. Selv om BMW har sine egne løsninger når det gjelder betjeningsorganer, finnes det ikke noe bedre når man blir vant til det.

Plass

Både fører og passasjer nyter bekvemmeligheter og plass i megaklassen. BMW har også utviklet særdeles smarte veskeløsninger. Veskene er riktignok ikke veldig store, men de kan utvides noe når det er behov for det. Dermed ser de ikke så omfangsrike ut.

Økonomi

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

K 1200S er dyr, men man får en velutstyrt og rask sykkel med særdeles bredt bruksområde. Hvis alternativet er to sykler, en sportsmaskin for heftige utskeielser på svingete asfalt og en kontinentjager som bringer deg til Sør-Europa på en dag, kommer ikke K 1200S så aller verst ut. Vi vet at BMW holder seg godt i pris. Derfor blir det en klar femmer, selv om den koster nesten en kvart million.