Lettvekt motorsykkel
Årets seks hotteste lette motorsykler
Interessen for lette motorsykler har tatt helt av. Vi har sett nærmere de hotteste 125-kubikkerne akkurat nå.
Når vi snakker om lett MC, så dreier det seg om motorsykler med en vekt rundt 130 kilo og et maksimalt slagvolum på 125 ccm. Interessen for denne typen motorsykkel er større enn noensinne.
Det var to 125-kubikkere som toppet registreringsstatistikken i fjor, uansett klasse. Yamaha MT-125 var bestselgeren, tett fulgt av KTM 125 Duke. Begge ser til forveksling ut som tunge sykler.
Manglet attraktive modeller
Lettvektsinteressen har flere årsaker. Det begynte med innføringen av mopedførerkort for noen år siden. Da kravet kom, skulle det ikke så mye mer opplæring til for å kunne kjøre en ordentlig motorsykkel. Det bidro til økt interesse for 125 kubikk.
I 2016 ble avgiftene endret, med den følge at mange lettvektere ble billigere. Det resulterte i en eksplosiv etterspørsel. Faktisk var den så stor at forhandlerne gikk tomme for enkelte modeller.
I mange år har mangelen på attraktive modeller vært bransjens største hodepine. Det er bare Yamaha og til dels KTM som har fôret markedet med spenstige 125-kubikkere.
Konkurrentene har latt lettvektsklassen seile sin egen sjø, uten å utvikle gromme modeller. Men nå har de våknet. I fjor kom Honda med CB125R.
En voksen roadster på nivå med Yamaha MT. På samme tid var også Suzuki ute med to attraktive 125-kubikkere. En tøff roadster og en rask R-modell. I år er det enda mer på gang. Etter mange års fravær, er nemlig Kawasaki tilbake i klassen.
Her er årets mest aktuelle modeller og slik er de:
- Yamaha MT-125, 49.900 kr
- Duke 125, 46.900 kr
- Honda CB125R, 49.990 kr
- Suzuki GSX-S125, 39.900 kr
- Honda CB125F, 27.990 kr
- Yamaha YS 125, 29.900 kr
Yamaha MT-125: Bestselgeren
Den er tøff å se på, og virker både velvoksen og stor. Med fete dekk og aggressiv styling, ser den ikke ut som en lettvekter. Det er først og fremst fysikken og sittekomforten vi liker.
MT har nemlig bekvemmeligheter som gjør at vi kan tilbakelegge mange mil uten at vi blir slitne. Sittestillingen er oppreist og romslig, slik at man slapper av. Selv passasjeren har det ålreit. Motoren har også greit drag.
Det finnes sterkere lettvektere, men MT-motoren har et moment som gjør at man ikke behøver å gire så snart man møter en motbakke. Kjøreegenskapene er blant det beste i klassen. I svingene er den stabil og fin, uten antydning til nervøsitet. ABS-
bremsene fordrer lite krefter, samtidig med at de er veldig effektive.
Pris/effekt/dreiemoment/vekt:
Kr 49.900,-/15 hk/12,4 Nm
8000 omdr./140 kg.
Duke 125: Den store
For den som vil ha følelsen av å kjøre stor motorsykkel, er dette valget. KTM har bygget den på den samme lest som 390-utgaven.
Følgelig stiller Duke 125 med en fysikk som overgår alle andre lettvektere. Ute på veien føles den da også som en skikkelig stor sykkel. Komforten er best i klassen.
Motoren er ikke av de sterkeste, men selv i motorveifart holder den greit følge med trafikken. Det finnes lettvektere som er sportsligere, men Duke er morsom i svingene. Stabiliteten er bra og veifølelsen eksakt. Man plasserer den med presisjon i svingene. Skulle det være behov for litt bremsing, fordres det riktignok litt krefter i hendelen, men bremsene tar greit.
Pris/effekt/dreiemoment/vekt:
Kr 46.900,-/15 hk/12 Nm
8000 omdr./137 kg.
Honda CB125R: Utfordreren
Honda CB125R ble lansert i fjor. Som storvokst roadster, var den en direkte utfordrer til Yamaha MT-125.
Da vi prøvde CB, ble vi litt overrasket. På papiret er den ikke fullt så sterk som andre lettvektere, men vi merket det ikke. Snarere tvert imot vil vi nesten si, for motoren var både vital og momentsterk.
På veien dro den like bra som konkurrentene. Når det gjelder sportslige kapasiteter, er Hondaen blant det beste i klassen. Fjæringen jobber pent og gir god tilbakemelding. I svingene er den stabil og nøytral, uten antydning til nervøs overstyring. Komforten er også fin. Spesielt med to på. Både fører og passasjer nyter bekvemmeligheter som duger i mange mil.
Pris/effekt/dreiemoment/vekt:
Kr 49.990,-/13,3 hk/10,4 Nm
8000 omdr./126 kg.
Suzuki GSX-S125: Leken roadster
I fjor kom Suzuki med GSX-R125 og GSX-S125. Sistnevnte, en naken roadster, var selvsagt ment å ta rotta på Yamaha MT. Riktignok var den litt mindre, men prisen var vesentlig lavere. Sportsegenskapene er nydelige og motoren kvitterer med en vital respons som virkelig er fornøyelig.
Den er smidig og myk, omtrent blottet for vibrasjoner. Som en følge av moderate dimensjoner og lav vekt, er den ekstremt lettkjørt. Sammenlignet med de billigste lavbudsjett-syklene og de storvokste toppmodellene, plasserer GSX-S seg midt imellom – i videste forstand. Den er tøff å se på og den stiller med egenskaper og ytelser på nivå med de beste.
Pris/effekt/dreiemoment/vekt:
Kr 39.900,-/14,8 hk/11,51 Nm
8000 omdr./133 kg.
Honda CB125F: Billig og bra
Med en prislapp som er rett under 30 000 kroner, er Honda CB125F en av de billigste lettvekterne på markedet.
Ikke like attraktiv som de dyreste modellene, men masse motorsykkel for pengene. Mulig at den lave prisen gjorde oss litt forutinntatte, men vi ble positivt overrasket. CB er liten, likevel føles den ikke puslete.
På veien er den harmonisk. Den har helt ok kjøreegenskaper og byr på komfort som duger til mer enn bare en tur rundt i byen. Det er lett å finne konkurrenter som er bedre på alt, men ikke på pris. CB125F koster ikke stort mer enn en moped, men den er en motorsykkel – slik vi forventer at en motorsykkel skal være.
Pris/effekt/dreiemoment/vekt:
Kr 27.990,-/10,6 hk/10,2 Nm
6250 omdr./128 kg.
Yamaha YS 125: Budsjettalternativet
YS 125 er Yamahas billigste lettvekter. Den er ikke så stor og sterk som MT-125, men den er et attraktivt alternativ for dem som står i valget mellom moped og lettvekt. YS er en lettkjørt og forholdsvis enkel motorsykkel, på nivå med Honda CB125F, som det er naturlig å sammenligne den med.
Toppfarten er på knappe 110 km/t som Honda-en. Når det gjelder akselerasjon, opplever vi imidlertid YS som strået hvassere. Den subjektive kjørefølelsen går også i Yamaha-ens favør. Den virker litt større, men forskjellene er ikke dramatiske. Ikke prisene heller. Følgelig er valget mellom dem et spørsmål om smak og behag.
Pris/effekt/dreiemoment/vekt:
Kr 29 900,-/10,6 hk/10,8 Nm
8000 omdr./129 kg.
Endelig er Kawasaki tilbake!
Kawasaki er endelig tilbake i den minste MC-klassen.
Etter flere år uten attraktive modeller, har nemlig forhandlerne bedt Kawasaki om å satse på lettvekt. Nå er bønnene hørt. Foran årets sesong, gjør Kawasaki comeback med to nye modeller. Der Z125 er en naken roadster, fremstår Ninja 125 som en helkåpekledd «R». Begge er velvoksne, i den forstand at de er forholdsvis store. I god Kawasaki-ånd, har designerne gjort dem aggressive i form. Tross heftig utseende og påkostet stil, koster de likevel ikke mer enn konkurrentene.
En annen og minst like interessant nyhet, er Yamaha YZF-R125. For ti år siden startet YZF-R den moderne lettvekts-boomen. Nå har Yamaha utviklet en helt ny modell. Vi har ikke kjørt den ennå, men Yamaha lover bedre prestasjoner og høyere toppfart. Den koster like oppunder 60 000 kroner. Det er forholdsvis dyrt, men med slipperclutch og variabel ventilstyring er like avansert som Yamahas toppmodeller.
Denne saken ble første gang publisert 11/04 2019, og sist oppdatert 30/04 2021.