MC-messa 2019
De råeste motorsyklene
De koster flesk, men de råeste syklene som er å få kjøpt i Norge har ekstreme ytelser.
200-hestersgrensen er brutt og disse motorsyklene fremstår som rene tekno-bomber. I R-klassen, eller verstingklassen om du vil, er kampen beinhard. Det er om å gjøre å være sterkest, raskest og mest avansert. Vi snakker om ren racingteknologi, tilpasset gatebruk. På MC-messa på Lillestrøm denne helgen kan du se noen av de råeste syklene på markedet
Råtass
Ducati Panigale V4 R er blant de absolutte råtass-motorsyklene som fås for vanlig gatebruk i Norge. Motoren har et slagvolum på 998 ccm, og ytelsene er mildt sagt oppsiktsvekkende. Toppfarten ligger rundt 300 km/t. Akselerasjon fra 0-100 km/t er ikke oppgitt, men her ligger nok tallet rundt to sekunder.
LES OGSÅ: Amarok med V6 og 258 hestekrefter
Panigale V4 R har en egenvekt på 172 kilo, men har hele 224 hester. Med full racingeksos fra Ducati Performance by Akrapovic, økes effekten til rundt 240 hestekrefter ved 15 500 omdreininger, og maksimalt dreiemoment til 119 Nm ved 11 750 omdreininger.
Dette er Ducatis sterkeste serieproduserte motor noensinne, og vekt/hk-forholdet er ekstremt. Prisen ligger på rundt 485 000 kroner.
Vil du har mer slagvolum er Ducati 1299 Panigale R Final Edition et alternativ. 1299-motoren tidenes sterkeste serieproduserte V-twin. Den har 210 hester og et maksimalt dreiemoment på 144 Nm. Den koster rundt 510 000 kroner.
Brutal
MV Agusta Brutale 1000 ORO er som navnet ganske brutale saker. Den firesylindrede motoren med et slagvolum på 998 ccm produserer over 210 hestekrefter og et dreiemoment på 115 Nm. Fulltanket veier den ikke mer enn 186 kilo, noe som gjør forholdet mellom vekt og hestekrefter temmelig … brutalt.
Toppfarten er oppgitt til 302 km/t og akselerasjonen er nok også ganske sjokkerende. Prisen er også ganske brutal: 470 000 kroner.
Høyteknologi
Suzuki GSX-R 1000R er en 202-hesters R-maskin. For å holde kreftene sånn noenlunde under kontroll, er den spekket med høyteknologi. I farta nevner vi «quickshift»-giring, 10-trinns «traction-control» og elektronisk startassistering (launch control), slik at man ikke blir etter på lyskrysset.
LES OGSÅ: Solid tursekk - test av Osprey Rook 50
Må det bremses, sørger Brembo for det. Pris: 270 000 kroner.
Man trenger ikke ha over 200 hestekrefter for å imponere. Disse syklene har mer enn nok å by på:
Bestselger
BMW R 1250 GS er en videreutvikling av BMWs bestselger i adventure-klassen de siste ti årene, R1200 GS. Men nå er slagvolumet økt, og BMW skal ha forbedret et konsept som i utgangspunktet har fungert svært godt. Modellen leveres i to varianter, med eller uten etternavnet Adventure. Motor og drivverk er det samme på begge variantene, men Adventure-syklene har større og bredere tank, veltebøyler og ser mer potent ut. Slagvolumet på den nye boxer-motoren er økt til 1250 ccm. Det gir 134 hester og et dreiemoment på 143 Nm. GS-versjonen koster 227 000 kroner.
Begrenset antall
Harley-Davidsons Custom Vehicle Operations (CVO) er maskiner bygget i et begrenset antall med selskapets kraftigste Milwaukee-Eight 117-motor der dreiemomentet er på 169 Nm.
CVO-serien skal by på eksepsjonell finish, avansert teknologi, eksklusive komponenter og mye oppmerksomhet rundt designdetaljer. Den kraftige Milwaukee-Eight 117-motoren er eksklusivt for CVO-modellene og det nye Boom Box GTS infotainmentsystemet leveres som standard på alle CVO-modellene, som omfatter Street Glide, Road Glide og Limited. Dette er MC-er som koster i underkant av 600 000 kroner.
Barsk sykkel
KTM 1290 Super Duke GT er en stor og barsk sykkel. Motoren har 175 hestekrefter. Super Duke har forskjellige kjøreinnstillinger som nå inkluderer track mode. For øvrig kan du sette dempingen i komfort, street eller sport.
LES OGSÅ: Super nettbrett-PC - test av Surface Pro 6
Hovedlys har LED, og kurvelys er montert på hver side av tankspoilerne. Pris: 267 900 kroner.