Prøvekjørt: MAZDA3 SKYACTIV-G 2.0L
En fryd for øyet og kjøregleden, men det har sin pris
122 hestekrefter bærer ikke bud som en fest på veien. Så feil kan man ta.
HVA HAR VI PRØVEKJØRT: Mazda3 ble introdusert i Norge for første gang i 2004 og har siden vært blant Vi Menn Bils favoritter i kompaktklassen når det gjelder kjøreopplevelse. De første generasjonene med Mazda3 hadde sågar en kostbar MPS-versjon (Mazda Performance Series) i rekkene med en 2,3-liters turbomotor med 260 hester. Den gjorde ikke begeistringen noe mindre. Nå er fjerde generasjon Mazda3 på plass i Norge. Noe MPS eller turbo er det ikke snakk om i bilen vi har kjørt, men en 122-hesters selvpustende bensinmotor med Mazdas Skyactive-teknologi - en teknologi som ikke benytter turbo, som for øvrig er et svært vanlig grep for å få ned forbruket. Blant de viktigste elementene i Skyactive-teknologien er lavere vekt. Nye Mazda3 er bygget på en helt ny plattform noe som skal gjøre modellen til en morsommere kjøreopplevelse. Karosseriet er stivet opp sammenlignet med forrige versjon. Demping, bærearmer og foringer skal være optimalisert, og Mazda har tatt i bruk vibrasjonsdemping og ekstra avstivninger for å bedre kjøreegenskapene. Førersetets struktur, setefester og flere andre deler er gjort strammere.
DETTE LIKER VI: Rett før vi skulle låne nye Mazda3 havnet vi bak et eksemplar av arten og trodde et øyeblikk at vi hadde havnet bak en Alfa Romeo. For den ser ut som en Alfa bakfra. Og det er et kompliment. Forfra er den umiskjennelig Mazda med den skarpe Kodo-designen. Den ser bra ut, etter vår oppfatning. Det er ganske lekkert innvendig også. Kvalitetsfølelsen er løftet betraktelig sammenlignet med forgjengeren, takket være finere materialer og mindre hardplast. Hele cockpiten er konstruert med ett mål for øyet: Denne bilen skal kjøres.
Vi glir raskt inn dette gode universet der bil og sjåfør smelter sammen. Dette er en bil vi gjerne kunne kjørt langt. Svært langt. For det er ikke bare sittestillingen som imponerer. Mazda3 er fordømt morsom å kjøre også, til tross for et beskjedent antall hestekrefter. Men de er villige og det sekstrinns automatgiret gjeter dem pent. Styrepresisjonen og det stramme understellet gjør at kjøreopplevelsen blir ekstra morsom på svingete vei. Av de folkelige bilene er det Mazda som ligger nærmest BMW i kjøreopplevelse. Mazda3 bør kunne tilfredsstille de som liker å kjøre bil. Vi skulle nesten ønske den kunne fås med manuell girkasse. Vi får legge til at drivlinjen kommer til sin rett så lenge belastningen ikke er for krevende. Med mye vekt eller høy fart på motorvei, vil den nok bli temmelig masete.
DETTE LIKER VI IKKE: De lekre linjene har sin pris. Den digre C-stolpen svekker sikten bakover. Sittehøyden og benplassen i baksetet har måttet lide for skjønnheten. Det samme med volumet i bagasjerommet som er 50 liter mindre enn i VW Golf. En filleting, men vi er heller ikke begeistret for koppholdere som er plassert foran girspaken. Verre er det at forbruket heller ikke imponerer. Det ble riktignok mye bykjøring, men rundt 0,7 liter på mila med sylinderkutt er ikke noe å hoppe i taket av selv om det ikke er så langt unna det oppgitte WLTP-forbruket.
KONKLUSJON: Mazda3 er en fest å kjøre, men forbruk og plassen bak forsetene imponerer ikke. Vi håper at den nye Skyactive X-motoren med kompressor, ny teknologi og 180 hester, retter opp inntrykket når det gjelder forbruket. Den kan kombineres med firehjulstrekk (i-Activ AWD) og G-Vectoring Control Plus som elektronisk distribuerer kreftene mellom for- og bakaksling.
TEKNISKE DATA
Mazda3 2.0 122 HK, M Hybrid
Motor, cm³: 1998
Effekt, hk ved o/min: 122/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 213/4000
Egenvekt, kg: 1299
Tilhengervekt, kg: 1300
Lengde/bredde/høyde, cm: 446/180/144
Akselavstand.cm: 273
Bakkeklaring, cm: 13,5
Bagasjerom, liter: 330 - 1026
Standard dekkdimensjon: 215/45R18
Forbruk, NEDC l/mil: 0,55
Forbruk, WLTP l/mil: 0,67
CO2-utslipp, NEDC g/km: 128
CO2-utslipp, NEDC g/km: 135
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,8
Toppfart, km/t: 197
Pris fra, kr: 337 500
Denne saken ble første gang publisert 19/07 2019, og sist oppdatert 22/07 2019.