SUPERyACHTEN FLYING DAGGER

Bilinspirert superyacht

Luksusbil har vært en inspirasjonskilde.

Pluss ikon
<b>DAGSTURYACHT:</b> Eieren ville ha en rask yacht egnet for dagsturer.
DAGSTURYACHT: Eieren ville ha en rask yacht egnet for dagsturer. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Derfor hadde det italienske Rossanavi-verftet «Aston» som prosjektnavn for Flying Dagger, en rask 49-meters superyacht. Det er ikke lett for et utrent øye å se, men utvendige designdetaljer skal være inspirert av den britiske luksusbilen.

LES OGSÅ: Megayact i James Bond-stil

Fartsmessig kan man fortsette sammen­ligningen mot raske transportmidler. Så utrolig det enn kan høres, har eieren av Flying Dagger i første rekke tenkt å bruke den som en dagsturyacht (!). Nå kan man neppe anvende sunn fornuft som målestokk for alt som foregår i superyacht-miljøet, men at man trenger en 500 tonns sak for en tur på fjorden er i alle fall for oss en ny tanke.

<b>FIN UTSIKT:</b> Fra salongen er det utsikt til kjølvannet av 7800 vann­jet­hester.
FIN UTSIKT: Fra salongen er det utsikt til kjølvannet av 7800 vann­jet­hester. Foto: Produsent

Dermed var fart en av de viktigste mål­settingene for designteamet. Og med tre MTU-dieseler på til sammen 7800 hk og vannjet klarer man faktisk å få skuta opp i 31 knop. Marsjfarten ligger rundt 25 knop og slår du ned til deplasementsfart på 12 knop er rekkevidden 3300 nautiske mil. Og bare dagstur blir det neppe. Det tyder stor eier­lugar og fire gjestelugarer på.

TEKNISKE DATA

Lengde, m: 49

Bredde, m: 8,9

Motor: 3x MTU 2600

Toppfart: 31 knop

LITT TUR: Soveplass til 10 tyder på at det blir mer enn dagsturer.
LITT TUR: Soveplass til 10 tyder på at det blir mer enn dagsturer. Foto: Produsent
<b>ØVRE PLAN:</b> Soldekket gir en følelse av å ha havnet på livets solside.
ØVRE PLAN: Soldekket gir en følelse av å ha havnet på livets solside. Foto: Produsent
<b>VAKKERT: </b>Som vanlig lite å utsette på design og materialer i en superyacht.
VAKKERT: Som vanlig lite å utsette på design og materialer i en superyacht. Foto: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 11/05 2019, og sist oppdatert 11/05 2019.

Les også