Bruktbil: Gjør kupp på luksusdiesel

Nå kan du gjøre kupp på brukte dieselbiler i luksusklassen

For noen år siden var en lekker bil med 4WD og kraftig dieselmotor det grommeste nordmenn kunne få. Nå er det på tide å jakte bruktbilkupp.

Pluss ikon
<b>AUDI A6 ALLROAD: </b>Den ultimate «Norgesbilen» var en bestselger i storbilklassen da den kom.
AUDI A6 ALLROAD: Den ultimate «Norgesbilen» var en bestselger i storbilklassen da den kom. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

De har så til de grader gått av moten hos dem som kjøpte slike biler i første runde. Prestisjetunge modeller med kraftige dieselmotorer under panseret. Nå er de jaget ut av flotte garasjer og sjefsplasser i kontorbyggene over det ganske land. Som regel fordrevet til fordel for noe minst like kostbart, men ladbart.

LES OGSÅ: Så mye bruker hybridbilene - store sprik i forbruket

Vi har ventet på det en stund, sveipet innom finn.no i ny og ne. For å se når de flotte dieselmodellene virkelig skulle begynne å falle i pris. Det kan se ut som om noe er i ferd med å skje.

Favorittbiler til fornuftige priser

Vi søkte opp noen av våre favorittbiler fra perioden 2013 til 2016. Kjørelengde fra 50 000 til 100 000 km.

Prisområde fra 300 000 til 500 000 kroner. Diesel og motoreffekt fra 200 hk og oppover. Og da vi hadde krysset av for de mest aktuelle modellene, kunne vi velge blant rundt 250 biler.

Et veldig bra utgangspunkt for å gjøre en god handel.

<b>DRØMMEBIL:</b> Audu A6 Allroad var (og er) drømmebilen for mange.
DRØMMEBIL: Audu A6 Allroad var (og er) drømmebilen for mange. Foto: Terje Bjørnsen

På de neste sidene har vi gjort et variert utvalg av biler vi godt kunne tenke oss å eie selv. De fleste tilgjengelig for prisen du må betale for en ny elbil i folkeklassen. Hva vi helst ville ha kjørt ut fra et entusiastperspektiv? Svaret gir seg vel egentlig selv.

LES OGSÅ: Disse dieselbilene holder seg veldig godt i pris

AUDI A6 ALLROAD

Den ultimate «Norgesbilen» var en bestselger i storbilklassen da den kom. Luftfjæring og den smårøffe imagen passer utmerket sammen med en kraftig treliters V6-dies el.

Den finnes med flere effektuttak og koster med våre utvalgskriterier fra rundt 350 000 kroner og oppover.

LES OGSÅ: Test av Audi A6 Allroad 2019-modell

BMW 5-SERIE

<b>BMW 5-SERIE:</b> Den fineste blandingen av sportslighet og komfort BMW noensinne hadde laget. Det var oppsummeringen av forrige generasjon 5-serie da vi testet den for første gang.
BMW 5-SERIE: Den fineste blandingen av sportslighet og komfort BMW noensinne hadde laget. Det var oppsummeringen av forrige generasjon 5-serie da vi testet den for første gang. Foto: terje Bjørnsen

Den fineste blandingen av sportslighet og komfort BMW noensinne hadde laget. Det var oppsummeringen av forrige generasjon 5-serie da vi testet den for første gang. Og solgte i bøtter og spann, både med fire- og sekssylindrede motor, stasjonsvogn og sedan.

Du kan velge og vrake i biler, og allerede fra 350 000 kroner ligger det tilsynelatende attraktive biler med rekkesekser til salgs.

LES OGSÅ: Nå kommer BMW 5-serie med tre elmotorer og 720 hestekrefter

MERCEDES GL

<b>MERCEDES GL:</b> Komfort, lastekapasitet og en stor dose med luksusfølelse. Nå til en overkommelig pris.
MERCEDES GL: Komfort, lastekapasitet og en stor dose med luksusfølelse. Nå til en overkommelig pris. Foto: Terje Bjørnsen

Hvis du behov for masse lasteplass og en bil som kan trekke det meste er varebilutgaven av denne gigant-SUV-en noe å kikke nærmere på. Mercedes’ velkjente V6-diesel gjør jobben under panseret.

Tipp topp kjørekomfort og godt 4WD-system hører med til bilens øvrige sterke sider. Pris fra ca. 450 000 kroner.

LES OGSÅ: Diesel-verstinger til kupp-pris

MERCEDES CLS

<b>MERCEDES CLS:</b> En utrolig lekker firedørs sedan­coupé med en prislapp som nå starter på 400.000 kroner.
MERCEDES CLS: En utrolig lekker firedørs sedan­coupé med en prislapp som nå starter på 400.000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen

En utrolig lekker firedørs sedan­coupé dette her. Kom også i hakket mer praktisk stasjonsvogns­versjon.

Fra vi kjørte CLS 350 i 2012 husker vi den som svært behagelig. Kombinasjonen med treliters V6-diesel på 265 hk og masse dreiemoment er helt fortreffelig.

Finnes også som 250 med fire­sylindret diesel. Prisene starter i underkant av 400 000 kroner.

LES OGSÅ: Test av Mercedes-Benz CLS 450 4Matic

BMW X5

<b>BMW X5:</b> Prisene på forrige generasjon faller. En BMW 30d xDrive med 129 000 km er den som frister oss mest.
BMW X5: Prisene på forrige generasjon faller. En BMW 30d xDrive med 129 000 km er den som frister oss mest. Foto: Terje Bjørnsen

Forrige utgave av BMW X5 begynner så vidt å falle under 500 000 kroners grensen vi har satt oss her.

Finnes både med fire- og sekssylindrede dieselmotorer. Unødvendig å si hva vi foretrekker, men her må jo lommebok og prutningsmonn telle inn. En 30d xDrive med 129 000 km er den som frister oss mest.

LES OGSÅ: BMW X5 tredobler den elektriske rekkevidden

PORSCHE CAYENNE

<b>PORSCHE CAYENNE:</b> Det koster litt ekstra med Porsche, men nå får du denne til under 500.000 kroner.
PORSCHE CAYENNE: Det koster litt ekstra med Porsche, men nå får du denne til under 500.000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen

Det koster litt ekstra med Porsche og selv om det er et teknisk slektskap med VW og Audi inne bildet, klarte Porsche alltid å løfte den forrige Cayenne-utgaven et par hakk i forhold til konsern-søstrene.

I vårt intervall er det 2013-modeller med V6-diesel som har falt under 500 000-kroners grensen. Kilometerstand i overkant av 100 000, men det skal en godt holdt Cayenne tåle fint.

LES OGSÅ: Test av Porsche Cayenne Turbo S

BMW 4-SERIE

<b>BMW 4-SERIE:</b> Denne finnes i mange karosserifasonger, men vi har festet oss ekstra ved Gran Coupe-versjonen.
BMW 4-SERIE: Denne finnes i mange karosserifasonger, men vi har festet oss ekstra ved Gran Coupe-versjonen. Foto: Terje Bjørnsen

Denne finnes i mange karosserifasonger, men vi har festet oss ekstra ved Gran Coupe-versjonen. Den har et pent og overraskende praktisk 5-dørs coupé konsept. 4-serie er også solgt mye sammen med de kraftige firesylindrede bensinturbomotorene.

Men vi sikler aller mest på en 435d xDrive med 313 hesters utgave av den fenomenale rekkesekser-dieselen. Priser fra rundt 350 000 kroner.

LES OGSÅ: Test av BMW 4-serie 420 Grand Coupé xDrive

AUDI A8

<b>AUDI A8:</b> Store luksussedaner er ikke blant de mest populære på bruktmarkedet. Det gir mulighet for gode kjøp.
AUDI A8: Store luksussedaner er ikke blant de mest populære på bruktmarkedet. Det gir mulighet for gode kjøp.

Store luksussedaner er ikke blant de mest populære på bruktmarkedet. Det gir mulighet for gode kjøp og vi har plukket ut Audi A8.

Den har en fin blanding av suveren komfort, samtidig er den kjørbar og morsom. Spesielt fristet ble vi av en V6-­diesel med 258 hk fra 2014. Prisene ligger fra cirka 400 000 kroner.

LES OGSÅ: Test av Audi A8 L (2017)

VOLVO XC60

<b>VOLVO XC60: </b>En bil som har god komfort og holder seg godt i verdi.
VOLVO XC60: En bil som har god komfort og holder seg godt i verdi. Foto: Terje Bjørnsen

Den mellomstore Volvo SUV-en er et kjærkomment alternativ til de tyske prestisjebilene.

Med D5-motoren er den sprek, og femmerdieselen gir et helt særegent lydbilde. XC60 holder seg meget godt i verdi.

Vi husker den fra våre tester som svært behagelig og med flott kvalitet på interiøret. Vi fant attraktive XC60-versjoner i området 350 til 450 000 kroner.

LES OGSÅ: Test av Volvo XC60 T5 (2017)

AUDI A7

<b>AUDI A7:</b> Lekker femdørscoupe fra Audi.
AUDI A7: Lekker femdørscoupe fra Audi. Foto: Terje Bjørnsen

Femdørscoupeene har vel aldri sett så lekker ut som forrige utgave av Audi A7. Kjørefølelsen er en fin blanding av det gedigne og det engasjerende. V6-dieselen under panseret bidrar utvilsomt til den følelsen.

Priser fra under 350 000 kroner, men det spørs om vi ikke hadde lagt 100 000 ekstra i potten for å få 313-hesteren i garasjen.

LES OGSÅ: Test av Audi A7 (2018)

Ser økt etterspørsel etter dieselbiler

– På Finn preges vi i stor grad av en etterdønning av nybilsalget. For diesel har det vært en nedgang de siste årene, hvilket også resulterer i at det blir færre dieselbiler i bruktmarkedet på Finn – som i dag utgjør om lag 95 prosent av totalmarkedet, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler på Finn Motor.

– I alle kvartal i år har det blitt annonsert færre dieselbiler enn i fjor og tallet varierer fra fem prosent til ti prosent færre på landsbasis. Den største forskjellen ser vi på Vestlandet, som i årets tre første kvartaler har et snitt på ni prosent færre dieselbiler i år enn i fjor. Ser man på det som er solgt, er det her også en liten nedgang totalt sett, men den er minimal og samsvarer overhodet ikke med nedgangen i publiserte biler. Faktisk ble det solgt flere dieselbiler i år enn i fjor i Nord-Norge i første kvartal og i midt Norge i tredje kvartal, sier Frøshaug Ryhjell.

– Med andre ord ser det ut som dieselbilenes popularitet på vei opp igjen. Vi vet også at mange av våre kunder (forhandlere) har opplevd en manko på dieselbiler i år, i enkelte landsdeler. Eksempelvis hadde vi en forhandler på Vestlandet som tidligere i år annonserte på Facebook at de ønsket å kjøpe brukte Volvo XC70 og XC60 Diesel fra kunder – grunnet stor etterspørsel og manko på dette i butikken. Alt dette gjenspeiles også i den gjennomsnittlige salgstiden for dieselbiler, som i år er 12 prosent raskere (gjelder for Q1-Q3) enn fjor, sier Frøshaug Ryhjell.

Han er imidlertid mer usikker på om det er mulig å gjøre et dieselkupp.

– Om det er mulig å gjøre et kupp nå er jeg usikker på – det ser mer ut som det er de som har en dieselbil å selge som sitter på de beste kortene.