Alfa Romeo Giulia
Liten tvil om at Alfa fortsatt kan designe biler
Ny Alfa-modell introduseres med 510-hesters Ferrari-bombe.
Beskjedne salgstall og et ganske dårlig kvalitetsrykte til tross, Alfa Romeo er et bilmerke med høy status. Ifølge Jeremy Clarkson er du ikke et ekte petrolhead før du har eid en Alfa. Da TNS Gallup i 2012 gjennomførte en større spørreundersøkelse om bil, svarte et flertall at de syntes Alfa Romeo lagde de peneste bilene. For øvrig scoret merket svakt.
Så langt i år er det registrert 14 Alfa Romeo Giulietta og fem Alfa Romeo Mito. I hele i fjor ble det registrert 62 Giulietta, 18 Mito og fire Alfa Romeo 4C.
SUV-modell kommer
Men nå kommer en helt ny Alfa Romeo med navnet Giulia. I første omgang kommer den som sedan, men en stasjonsvogn er ikke utelukket. Giulia er mildt sagt viktig. Fiat Chrysler skal ha investert hele åtte milliarder dollar i Alfa for å øke det globale salget fra 70 000 i dag til 400 000 i 2018, ifølge Automotive News. I dette regnskapet inngår også en SUV i 2017 (Q5- og X3-konkurrent), samt en større sedan i Audi A6-klasse i samme år.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kliner til fra start
Om Giulia setter fart i salget er et åpent spørsmål, men den lanseres i hvert fall med fart i form av toppmodellen Quadrifoglio med en 3,0-liters V6-er på 510 hester, basert på Ferrari-kunnskap, utviklet fra en motor som også finnes i Maserati Quattroporte og Maserati Ghlibli.
Giulia Quadrifoglio skal ha perfekt 50/50-vektfordeling og skal greie 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
Senere kommer også en firesylindret 2,0-liters turbobensin og en 3,0-liters V6-diesel, ifølge Automotive News.