Prøvekjørt: Lexus RC F

Rundt 800.000 kroner er avgifter. Det er mer enn hva bilen koster i Sverige

Endelig viser Lexus frem sin drøyeste side igjen.

Først publisert Sist oppdatert

Kikkertene med myntinnkast var ødelagte, slik de alltid er. Innkastet var fylt med like mye tyggegummi som småpenger. Men samma det. Å stå på toppen av Perkins Memorial Tower på toppen av Bear Mountain gjør det likevel mulig å skimte profilen av Manhattan som ligger 65 kilometer unna. Og den silhuetten var uansett det eneste vi trengte å se. For vi visste at den var bortimot tom for folk.

Årsaken var at det var en lørdag. Helgens første dag, den dagen alle som deltar i rotteracet i The Big Apple endelig tar til fornuft og flykter fra det urbane helvetet for å finne ut hvorfor de lever; eller i det minste eksisterer. Plutselig har de fri fra cellen i kontorlandskapet, og kan kompensere fangenskapet ved for eksempel å sykle i fjellet. De eter hurtigmat på jobben, så nå går de på gress. Dette er folk som forstår at kompromisser er en del av livet, og de vet også at kompromisser ikke trenger å være så ille.

Harde konkurrenter

Derfor var det ikke merkelig at vår Lexus RC F fikk en del oppmerksomhet, og ikke bare på grunn av den knallblå fargen. Dette er folk som kjenner sine biler, og dermed visste de også at denne var spesiell: En bil som kan trille stille rundt i byen i hverdagen, for deretter å gi jernet i helgen.

Lexus RC F er Japans angrep på BMW M4, Jaguar F-Type R, Audi RS5 og (nye) Mercedes C63 AMG. Den gjengen utfordrer du ikke uten videre.

Men Lexus mener at RC F (Står for Radical Coupe og Fuji, siden kraftkurven minner om profilen til Fuji-fjellet) har sin egen nisje innen denne klassen. Salgsargumentet er ikke enorme krefter eller kjøreegenskaper, men ”kjørevennlighet”.

LEXUS: Om eksteriøret er komplekst og aggressivt, er interiøret helt motsatt. FOTO: Lexus
LEXUS: Om eksteriøret er komplekst og aggressivt, er interiøret helt motsatt. FOTO: Lexus

Kjedelig inntil IS-F kom

Bedriften tenker som så: Der du kanskje trenger litt kunnskap om å kjøre bil for å få det beste ut av tyske kraftmaskiner, kan alle som har tatt lappen kjøre fort i en RC F. Så for å teste denne teorien, og hvilke egenskaper RC F har når det gjelder denne oppskriften, tok vi den med til Monticello Motor Club.

Lexus RC F

Pris: Ca 1,5 mill, ++

Motor: 4969 ccm V8, bakhjulsdrift

Hk: 478

Nm: 530

0-100 km/t: 4,5 sek

Toppfart: 270 km/t

Overføring: 8-trinns Sports Direct Shift

Oppgitt forbruk: 1,0 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 252 g/km

Vekt: 1765 kg

Lexus er mer anerkjent i USA enn den er i Europa. Her er dette et ettertraktet luksusmerke. Over hele verden er Lexus kjent for å produsere pålitelige og komfortable biler, med en utmerket kundebehandling.

Men i Europa er merket ansett som litt kjedelig. I hvert fall var den det inntil IS-F spant inn på scenen, fulgt av den enda råere LFA-modellen med V10-motor.

Men disse to bilene forsvant nesten like raskt som de dro gummien av dekkene sine. Det kunne det være fristende å konkludere med at fabrikken hadde gått tilbake til mykere verdier. Men RC F er beviset på at det ikke stemmer, Se på den som kjærlighetsbarnet til LFA og IS-F; en todørs coupé som har arvet både sjelen til en toseter og gener fra den praktiske hverdagsbilen som IS-F egentlig er. Dette er en GT86 som endelig har blitt voksen.

473 selvpustende hester

De tekniske dataene er interessant lesning. Den har den samme motorblokka som IS-F, men alt annet er fullstendig nytt. Mer effektivisering, mer lettvekstmaterialer og mer krefter.

Faktisk mer av det aller meste. Der hvor IS-F hadde 420 hester, klarer RC F å tyne ut ganske så respektable (spesielt siden den har en selvpustende motor) 473 hk. Det er mer enn Audi og BMW klarer, men ganske mye mindre enn Jaguar, og muligens den nye AMG-en.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

RC F er også ganske smart. Når den cruiser, går den over til et sparemodus (det samme som i en Prius) som reduserer forbruket. Og når du deretter gir jernet, går den i råskinn-modus. Du trenger egentlig ikke å vite hvordan det fungerer, men bare at det gjør det. Motoren blir sintere.

LEXUS: RC F har flere kjøremodi. FOTO: Lexus
LEXUS: RC F har flere kjøremodi. FOTO: Lexus

Rød tåke over instrumentene

Men det vi virkelig merker, er hvordan bilen endret oppførsel når vi begynte å leke med de ulike kjøreinnstillingene. Eco-modus er ganske så bedagelig, med instrumentene i beroligende blått. Men vrir du knappen mot høyre, kommer du til Sport S. og en rød tåke senker seg over instrumentene. Etter enda et hakk kommer du til Sport+. Ett hakk til, så er du i totalt manuell, og må gire med padleårene.

I de tre siste modusene napper bilen i lenka, og venter ivrig på at du skal signalisere med høyrefoten at den skal slippes fri. Den maser ikke, men følger bare ordre. Og for å være sikker på at det ikke ender i en total katastrofe når du slipper løs alle kreftene som ligger klare, har Lexus dyttet inn – slik den teknologisk dyktige produsenten pleier – en god del elektroniske hjelpesystemer.

Slalåm-innstilling

Den første er en elektronisk differensial for momentstyring Torque Vectoring-differensialen (TVD). I stedet for den vanlige LSD-diffen har den tre moduser: Standard, Slalom og Track.

Første modus er en grei innstilling til hverdags, den andre er for landeveier, og den tredje fungerer (som antydet) best på bane. Dette systemet er koblet sammen med den andre magiske boksen, som heter VDIM, eller Vehicle Dynamics Integrated Management. Du kan se på den som en lagleder for alle systemene i bilen.

Denne diktatoriske boksen er i stand til å ordne opp i alle uoverensstemmelser mellom bilens bremser, motorstyring og veigreps- og stabilitetskontroller i fire ulike vanskelighetsgrader: Normal, Sport, Off og Off with Expert. De tre første forklarer seg selv, men tanken bak den fjerde er at du kan gå litt over streken. Og dersom du pusher grensene litt for langt, hjelper robotene deg på plass. Dette er hva Lexus mener med kjørevennlighet.

LEXUS: En kokong av enkel og rolig komfort som gjør det behagelig å cruise rundt i byen. FOTO: Lexus
LEXUS: En kokong av enkel og rolig komfort som gjør det behagelig å cruise rundt i byen. FOTO: Lexus

Heavy stuff

All denne kraften og teknologien er pakket inn i en revidert versjon av chassiset til IS-F, og det er spritet opp på alle de riktige stedene. De fleste av endringene er i stålplatene, men den ekstra karbonpakken gir deg et CFRP-panser, -tak og –hekkspoiler (aktiv). Dette slanker bilen med 10 kg. Greit nok, men ikke nok til å skjule at RC F veier en god del.

Selv den letteste bilen drar nåla opp til 1765 kilo, noe som er hele 150 kilo mer enn en M4. Og kiloene er ikke jevnt fordelt. Med 55 prosent av vekten på forhjulene, begynner du å lure på om RC F må kuskes inn i svingene like mye med gassen som med rattet. Da begynner man å skjønne årsaken til all elektronikken.  Dette er ikke noe den bare ønsker seg, men noe den faktisk trenger.

Eller gjør den det?

Det finner vi ut da porten til Monticello-banen i New York fyller opp den flate frontruta til RC F. Denne private racerbanen er en ekstrem versjon av balansegangen mellom kjedelig jobb og aktiv fritid.

I stedet for en terrengsykkel til 50 000 og en garderobe med kondomdresser er kravene her en smule høyere. Alle helger i året kan du her høre bjeffene fra en Radical, en Ferrari GTO, Jaguarer i alle former og farger, pluss mye annet rart og dyrt. Om RC F skal duge, bør den duge også her.

LEXUS: Setene er innbydende, komfortable og med god støtte, du har rikelig med teknologi som varsler om farer utenfor når du rygger, parkerer eller bare smyger deg gjennom trafikken, og chassiset gjør sitt beste for å rydde opp i de vanvittig humpete veibanene. FOTO: Lexus
LEXUS: Setene er innbydende, komfortable og med god støtte, du har rikelig med teknologi som varsler om farer utenfor når du rygger, parkerer eller bare smyger deg gjennom trafikken, og chassiset gjør sitt beste for å rydde opp i de vanvittig humpete veibanene. FOTO: Lexus

«Iddiotkjøring»

Og til å begynne med gjør den det. Jeg satt alle systemene i minst effektive modus for å finne ut hva som bor i bilen uten alle hjelpesystemene. Deretter la jeg ut på den fuktige banen, og ble hyggelig overrasket over den mekaniske følelsen i styringen.

Problemene startet da vi begynte å kjøre slik som de fleste ville beskrive som «iddiotkjøring». For det første: Den vil ikke børne. Vi prøvde igjen og igjen, men computeren (som vi trodde vi hadde slått av) ville ganske enkelt ikke la det skje. Stor skuffelse.

Deretter forsøkte vi å få tatt noen fete bilder av RC F sidelengs i en av hårnålssvingene, men vi opplevde en lignende merkelig data-innblanding da også. Selv om vi kom inn i svingen i nøyaktig samme hastighet og vinkel, reagerte RC F forskjellig hver gang.

Vi spurte ingeniøren om dette og mangelen på børning. Han svarte at det kunne ha med svingesensorene å gjøre. Om banen ikke er helt plan, kan sensorene gå i alarmmodus slik at elektronikken slår inn uten at man ønsker det. Ikke noe problem egentlig, men dersom du skal råne, så sørg for overflaten er flat.

En fornøyelse

Bortsett fra en irriterende overivrig ESP, var resten av bilen en fornøyelse. Den åttetrinns girkassa henger godt med. Ned noen hakk før utgangen, heng på giret gjennom midtpartiene, og skyt deretter ut av svingene med masse lyd. Herlig. Dessuten er bremsene gode, og fjæringen knapt merkbar, noe som er definisjonen på i «orden».

Etter at banekjøringen er over, er det tid for å dra inn til Manhattan for å se hvordan RC F «hverdagsdelen» av testen vår. Det er ikke mange byer som er tøffere mot biler enn New York. Veiene er en blanding av brostein og ødelagt asfalt fulle av hjulslukende hull og et nettverk av sprekker. Det er få steder å parkere, og de stedene som finnes er dyre.

LEXUS: Bortsett fra en irriterende overivrig ESP, var resten av bilen en fornøyelse.
LEXUS: Bortsett fra en irriterende overivrig ESP, var resten av bilen en fornøyelse.

Aggressiv utenpå, men ikke inni

Og så har du selve trafikken: 1,5 millioner innbyggere og ytterligere 1,5 millioner som pendler seg inn og ut av øya hver eneste dag. Lexusen skuffer ikke. RC F er den første bilen i Lexus-serien som har en stil som rettferdiggjør den glupske edderkoppnett-grillen. Resten av bilen er så svungen og glatt at grillen blir et passende element i en ganske så futuristisk design som ikke kan være noe annet enn japansk tekno. Det fungerer utmerket.

Om eksteriøret er komplekst og aggressivt, er interiøret helt motsatt. Det er en kokong av enkel og rolig komfort som gjør det behagelig å cruise rundt i byen. Setene er innbydende, komfortable og med god støtte, du har rikelig med teknologi som varsler om farer utenfor når du rygger, parkerer eller bare smyger deg gjennom trafikken, og chassiset gjør sitt beste for å rydde opp i de vanvittig humpete veibanene.

Dette er et komfortabelt sted å betrakte verden fra (bortsett fra i de trange baksetene), foreta telefonsamtaler og stenge ute støyen fra byen. Altså akkurat hva du trenger her.

LEXUS: RC F er et komfortabelt sted å betrakte verden fra (bortsett fra i de trange baksetene), foreta telefonsamtaler og stenge ute støyen fra byen. Altså akkurat hva du trenger her. FOTO: Lexus
LEXUS: RC F er et komfortabelt sted å betrakte verden fra (bortsett fra i de trange baksetene), foreta telefonsamtaler og stenge ute støyen fra byen. Altså akkurat hva du trenger her. FOTO: Lexus

Fungerer perfekt på veien

Kjørevennlig? Ja, absolutt.

Den bruker kanskje hauger med komplisert elektronikk for å flikke på svakhetene i chassiset, med dette fungerer perfekt på veien, og nesten perfekt på banen. Og det er ingen dårlig balansegang.

RC F har også nok sjel til å være interessant. Den gruser ikke M4, og vil sannsynligvis bli forbikjørt av mange av de andre spreke coupeene.

Men RC F vil slå dem alle på ett område: Dette er den beste japanske coupeen i mellomklassen som finnes nå.

I Norge koster Lexus RC F 1.509.900 kroner. I Sverige koster den 758.700 kroner.