Reise

Leiebil: Mange ender opp med unødvendige forsikringer

Forbrukerrådet: – Stort problem.

<b>DYRERE ENN NØDVENDIG:</b>
Forbrukerrådet mener mange som leier bil føler ender opp med forsikringer de egentlig ikke trenger. Dermed blir også leiebilen dyrere enn den behøver å være.
DYRERE ENN NØDVENDIG: Forbrukerrådet mener mange som leier bil føler ender opp med forsikringer de egentlig ikke trenger. Dermed blir også leiebilen dyrere enn den behøver å være. Foto: Illustrasjonsfoto
Først publisert

De aller fleste som har leid bil har opplevd det: At du ved utleieskranken får en rekke spørsmål om å kjøpe ekstra forsikringer på bilen. Da er det lett å bli overrumplet.

Én av fem som kjøper ekstra forsikringer i skranken når de henter ut leiebil, føler seg presset, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

– Det er et stort problem at så mange forbrukere føler seg presset til å kjøpe produkter de ikke vil ha, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Drar prisen opp

– I vår undersøkelse av de fem største leiebilselskapene i Norge fant vi at svært få av dem gir forbrukerne mulighet til å kjøpe alle forsikringer når leiebilen bestilles på nett. Og, det er nettopp dette som er grunnen til at de kan utnytte forbrukernes usikkerhet og presse dem til å kjøpe produkter de ofte ikke trenger når bilen hentes ut, fortviler Flesland.

Det er særlig såkalt egenandelsforsikring (SCDW) som drar prisen opp.

– Dette er en forsikring veldig mange allerede har gjennom reiseforsikringen, eller hvis man har betalt leien med kredittkort, NAF-medlemskap har også dette inkludert, sier Flesland, i en pressemelding.

Leiebil-felle kan koste deg dyrt

Mange kjøper

Leiebilselskapene selger også ekstra forsikringer for tyveri av eiendeler og personskader. Disse har man allerede i reiseforsikringen.

Nær fire av ti kjøper de ekstra forsikringene de blir tilbudt når de henter ut bilen.

– De aller fleste kunne nok spart betydelige beløp og unngått dobbeltforsikring hvis de fikk muligheten til å velge hvilke forsikringer de faktisk trenger før de befinner seg i en stresset hentesituasjon, sier Flesland.

– Se for deg at du er på vei inn i et fly, der du blir overrumplet av en kabinansatt som begynner å fortelle deg om alt som kan gå galt på denne reisen, og at du burde kjøpe livs-, bagasje- og matforgiftningsforsikring. Vi hadde jo aldri godtatt en slik praksis hos et flyselskap. Hvorfor i alle dager skal vi godta det fra leiebilselskapene? spør Flesland.

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Slik kan du spare en tusenlapp i uka

Erstatningskrav i etterkant

Å sjekke bilen for skader når man henter den, er lurt.

– Gå nøye over bilen og se etter riper, steinsprut og sprekker i lakk, ruter og lykteglass. Ta bilder av selv den minste ripe, og få med en beskrivelse av skadene i leiekontrakten, slik at du slipper krav om erstatning i etterkant. Når bilen leveres, er det en fordel å gå over den sammen med en representant fra leiebilselskapet og få en skriftlig bekreftelse på at bilen er i samme stand som da den ble hentet. Hvis dette ikke er mulig, er det lurt å gå over bilen og ta bilder, sier Flesland.

Forbrukerrådets undersøkelse viser at seks av ti allerede er flinke til å sjekke leiebilen for skader. Dette reduserer konfliktnivået, og kun én av tjue har opplevd å få erstatningskrav fra utleier i etterkant. Halvparten av disse var uenige i kravet.

– Dersom enda flere dokumenterer tilstanden ved henting og levering av leiebil, vil antallet konflikter reduseres ytterligere, sier Flesland. Vær oppmerksom på at utleier ikke har rett til å belaste kredittkortet ditt eller depositum for påståtte skader. Du skal alltid ha muligheten til å bestride slike krav før noe skal betales, opplyser Flesland.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også:

LES MER: En ting MÅ du huske når du leier bil

Brukte bildeler: Like gode, til under halv pris

Bruktbil VW Golf: Toni brukte tre dager på å lage annonsen

GTE: Volkswagen stopper produksjonen av både Golf og Passat