Prøvekjørt: Toyota Land Cruiser V8
Legenden klatrer lengre
Med krabberobot og mulighet for 33 cm bakkeklaring
Motorisert ferdsel i utmark er i utgangspunktet forbudt i Norge, men dersom sjansen skulle by seg, er Toyota Land Cruiser V8 antagelig noe av det bedre du kan kjøre, i hvert fall på underlag som gir grep.
Om ikke lavgirserie, "senterdiff lock" og "hill descent" skulle være nok, så har bilen også Crawl Control. En nyttig funksjon dersom den 2,5 tonn tunge bilen skulle stå fast. Krabberoboten har nå også fått Turn Assist som hjelper den enorme SUV-en med å foreta svært krappe manøvreringer - uten å måtte rygge. Svingassistenten bremser bakhjulet som har innersving.
Bakkeklaringen er 22,5 cm, som kan heves ytterligere 11 cm foran og 10 cm bak ved behov. Vadedybden er 70 cm og maks krengningsvinkel er 44 grader. Her mangler bare snorkel og vinsj.
Land Cruiser V8 har også Multi-terrain Select (MTS) med fem innstillinger for ulike offroadforhold. En Multi-terrain Monitor (MTM) gir 360-graders visning av bilens omgivelser via fire utvendige kameraer. Overvåking av hjulene er også tilgjengelig, kalt Tyre Angle Display. I tillegg kommer en hel smørbrødliste av akronymer for bedre kjørekomfort og fremkommelighet.
Sammenlignet med forgjengeren har Land Cruiser V8 også fått et lite utvendig ansiktsløft. Endringene er størst foran. Tåkelysene har endret form og er tydeligere integrert i den gigantiske støtfangeren.
Legendestatus
I byer som Dubai og Doha er LC V8 like vanlig som Golf er her hjemme. Sammen med Nissan Patrol, som helt har forsvunnet fra Europa som nybil, regjerer den gatene i ørkenstatene. Der er imidlertid veiene jevne og rette. På svingete vei er den noe mer på bortebane, grunnet tyngdepunkt, vekt og dvask styring. På en annen side er fjærings- og sittekomforten upåklagelig. Det duver av gårde.
LC V8 er noe gjerrigere på forbruk og utslipp enn forgjengeren, men den er fortsatt tørst som nyutsprungen russ. Interiøret er en studie i maksimalisme og på norske veier er den omtrent like beskjeden som et Kim Il Sung-monument i Pyongyang.
Men legendestatus er inkludert i prisen, den har oseaner av plass, utstyr nok til å sende gadgetsfreaks til himmels og den trekker 3,5 tonn. Et solid skår i gleden er at den - i motsetning til Land Cruiser VX/GX - ikke lenger kan registreres som varebil.
Teknisk data Toyota Land Cruiser V8
Motor, cm3: 4461
Testdata
60-100 km/t, kickdown:6,3
80-120 km/t, kickdown:8,4
Støy tomgang, dBA:49,3
Støy 50 km/t, dBA:60,9
Støy 80 km/t, dBA:66,6
Støy 100 km/t, dBA:68,7
Testforbruk, l/mil:1,13
Effekt, hk ved o/min: 272/3600
Dreiemoment, Nm ved o/min: 650/1600-2800
Egenvekt, kg: 2585
Tilhengervekt, kg: 3500-750
Lengde/bredde/høyde, cm: 495/197/187
Standard dekkdimensjon: 285/50 R20
Bagasjerom, l VDA: 909
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,95
CO2-utslipp, g/km: 250
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,9
Toppfart, km/t: 210
Pris fra, kr: 1 426 500
Nye regler for varebil
Endring av varebilregler gjør at det fra 29. april 2013 ikke lenger blir mulig å kjøpe Land Cruiser V8 som varebil.
Nye, ombygde varebiler klasse 2 må fra 29. april 2013 tilfredsstille EUs krav til varebil, det vil si være klassifisert som varebil (N1) i EUs typegodkjenningssystem. I praksis vil det si at alle Land Cruiser toseters varebiler må være N1-klassifisert fra fabrikk.
Toyota Norge vil få levert Land Cruiser med N1-klassifisering fra fabrikk. Bilen vil bli produsert som 5-seters utgave, men blir bygd om til 2-seters varebil lokalt med skillevegg.
Hvis bileieren ønsker å sette inn baksetene på et senere tidspunkt, må man betale tilleggsavgift (avgiftsfritt etter 10 år) på samme måte som tidligere. Nummerskiltene vil i tilfelle endres til hvite.
LC V8 vil ikke komme med N1-klassifisering fra fabrikk og kan av den grunn ikke selges som varebil etter 29. april 2013.
Les også:
Slik blir de nye varebilreglene