langtest: Capelli Tempest 650 Nordic
Hygge-RIB
En helt ny modell fra Capelli skal gjøre det enklere å velge RIB framfor tradisjonelle hyttebåter.
Normalt sett er det en spartansk opplevelse å kjøre RIB på 6,5 meter. I forhold til en tilsvarende glassfiberbåt er det ganske lite innredning og ikke så lett å finne et godt sted å sitte. Det har Capelli forsøkt å gjøre noe med i sin Tempest 650 Nordic-modell.
Den nye Capelli-modellen ser fin ut, med mørke, blågrå pongtonger i Neopren Hypalon-materiale og brunbeige puter i innredningen. Forut er det en stor solseng med stort stuverom under. Stuverommene er en egen sak i denne Capelli-utgaven, alle tørre og med stor plass enten det er i konsollen, under sittebenken akter eller i ståstolen. Det mangler med andre ord ikke steder å legge fra seg tauverk, flytevester eller turbagasje.
Vi tøffer ut fra Risør Båtsenter, der Capelli-ekspert Morten Eikeland har gått noen runder med seg selv på hvilken motor testbåten skal ha.
– Standard motor på 140 hk fungerer bra på denne båten, med en toppfart på ca. 38 knop, forklarer han. Vi har også levert 650 Nordic med den nye Suzuki DF200. Da går båten fort – opp mot 50 knop. Her har vi satt på en Suzuki DF 150 hk med elektronisk kontrollboks. Det gir behagelig betjening og en god kombinasjon av pris, egenskaper og fart.
Capelli Tempest 650 Nordic
Lengde: 6,50 m
Bredde: 2,67 m
Vekt: 750 kg
Drivstoff: 220l
Personer: 12
Pris: Fra 392 500,- med Suzuki DF140
Standardutstyr: Pongtonger i neopren hypalon, puter, flexiteak på siden akter, konsolltrekk og bunnstoff.
Tåler tøffe forhold
Det står i alle fall ikke på motorvolumet i den firesylindrete rekkemotoren, 2867 cm³ er det samme som på de større 175- og 200-hesterne. I forhold til båtens egenvekt på ca. 750 kg har den dreiemoment i bøttevis, enten du skal ha den i plan med mange personer om bord eller komme kjapt opp i fart uten å mosjonere girspaken for mye. For øvrig en svært lettbetjent, elektronisk sak. Både 150, 175 og 200 hk kan leveres i versjoner med manuell eller elektronisk kontrollboks.
Ut havgapet ved Stangholmen fyr blåser det frisk bris, og vi merker i tillegg resten etter gårsdagens stive kuling. En god – eller dårlig – blanding av gammel dønning og nye vindbølger. Hvordan du liker bølgeforholdene kommer selvsagt an på båten og formålet med turen. For en testkjøring av Capelli Tempest 650 Nordic passer det helt utmerket. Det er ikke noe vær du ville tatt med familien på hyggetur i en 6,5 meters båt, men det hele kjennes trygt og båten er lett å håndtere i bølgene.
Vi kjørte noen større Capelli-modeller på test i 2015, men overgangen til den mindre 650-utgaven er ikke så stor som vi trodde. Du kjenner Capellis DNA straks det blir noen utfordringer i form av fart kontra bølger. Rolige, trygge bevegelser og du skal gjøre mye rart før landingene blir ukomfortable. Et skarpt skrog og støtdemper-effekten fra pongtongene sørger både for sideveis stabilitet og myk gange i sjøen.
Hyggelig på skjærgårdscruise
De fleste RIB-er i denne størrelsen har et slankt, høyt stå/sittesete bak styrekonsollen. I Capelli Tempest 650 Nordic gjør en vippepute og fotstøtte det mulig for to å sitte med brukbar komfort i sakte fart. Når du kjører fortere og det blir mer bevegelse i båten, vipper du opp puten og står bak konsollen. Ulempen er manglende sidestøtte når båten slingrer i sjøen.
Det går i og for seg bra for føreren med begge hendene på rattet, men sidepassasjeren savner et håndtak i konsollen for venstre hånd. Høyre har bra grep på bøylen rundt vindskjermen, men når han famler etter feste med venstre og tar et godt tak rundt gasspaken, blir det noen livlige sekunder i krappsjøen.
I løpet av dagene med Capelli Tempest 650 Nordic blir det etter hvert mer hyggekjøring enn røff bølgehopping. Til RIB å være, er det en øvelse den takler fint. Fem-seks personer finner seg bra til rette på godværsdager. På akterbenken er det plass til to voksne eller tre barn. Her er det håndrekker på hver side slik at du har noe å holde deg fast i om det trengs. På den store solsengen forut kan du enten sitte på enden med føttene på dørken, eller legge deg behagelig til med pongtongen som ryggstø.
Konseptmessig er så å si alle RIB-er godværsbåter. Skal du ut i vind, kjølig vær eller regn, handler det mest om å kle seg riktig. Denne Capelli-modellen er ikke noe unntak, og den smale konsollen og vindskjermen gir heller ikke noe voldsom ly for elementene.
Motorvalget fungerer
Vi Menn Båt mener
Capelli Tempest 650 Nordic sørger for god sittekomfort om bord, ofte et tema i diskusjonen om man skal velge RIB eller en konsollbåt i glassfiber eller aluminium. Du må fortsatt kle deg etter været, men så er det svært få båter med bedre egenskaper og komfort hvis du er opptatt av hvordan et skrog oppfører seg i bølger.
Pluss
Flotte egenskaper i bølger, bra fartspotensial, moderat forbruk, hyggelig RIB-innredning
Minus
Savner håndrekke for copilot, små kryssholt
Valget av motor fungerer helt utmerket. 150 hk-en fra Suzuki er sterk og rask i akselerasjonen. Toppfarten på 43 knop er det heller ikke noe å utsette på. I den hastigheten kjennes båten livlig. Når du trimmer godt ut går den høyt og lett i vannet. Det er ikke noe dramatikk, men du kjenner at med litt bølger blir det fort en vipp som må korrigeres med gass eller ratt. Med 200 hk på hekken skal du nok passe godt på i enda høyere fart. Fordelen med pongtongenes stabiliserende effekt merkes spesielt godt gjennom en nesten ikke-eksisterende planingsterskel og stødig gange helt opp 40 knop. Forbruket er hyggelig for en båt av denne størrelsen og motoreffekt. I marsjfart ligger du som regel rundt 0,9 liter per nautisk mil, og det er først når du nærmer deg 40 knop at forbruket passerer liter’n per nautisk. Støynivået er det heller ikke mye å utsette på i vanlige fartsområder. Suzuki-motoren går rolig, med et behagelig lydbilde. På skjærgårdscruise er det lett å holde samtalen gående, og rundt 25 knop og snaut 4000 o/m er det relativt behagelig med rundt 80 dBA ved førerplass. Straks du passerer 30 knop blir motorlyden mer markert, men det gjør også fartsvinden. Fortkjøring med en såpass liten RIB er uansett alltid en kamp med ulike elementer, så lydnivået blander seg inn med resten av fartsopplevelsen.