Lamborghini

Utsolgt!

Prisen på drøye 17 millioner kroner var ingen hindring.

Sist oppdatert

For å markere at det i år er 100 år siden traktorprodusenten og Lambo-grunnlegger Ferruccio Lamborghini ble født, har den italienske superbilprodusenten lansert Centenario, den sterkeste bilen de noensinne har bygget. Den har sågar mer hestekrefter enn monsterbilen Veneno.

Og dersom man fryktet at Huracán bar bud om at Lamborghini hadde mistet evnen til å lage superbiler som kan sjokkere, så viser Centenario at bilprodusenten fortsatt har evnen til å lage biler som skiller seg ut. Den føyer seg pent inn i rekken av oppsiktsvekkende modeller som er laget i et svært begrenset antall, som Reventón, Sesto Elemento, Aventador J og nevnte Veneno.

Kun 40 eksemplarer vil bli laget av Centenario og de er allerede utsolgt til en pris på 1,75 millioner euro per stykk, over 17 millioner kroner, pluss eventuelle skatter og avgifter.

Uten pustehjelp

De utvalgte får en firehjulstrekker med en 6,5-liters V12-er under karbonskallet. Her er ingen pustehjelp i form av turboer, så vi snakker altså om en god, gammeldags (og utrydningstruet) selvpustende motor med 770 hk. Den 1520 kilo tunge bilen skal greie 0-100 km/t på 2,8 sekunder og 0-300 km/t på 23,5 sekunder. Toppfarten ligger over 350 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

OPPSIKTSVEKKENDE: Med Centenario viser Lamborghini igjen evnen til å lage biler som vekker betydelig oppsikt. FOTO: Newspress
OPPSIKTSVEKKENDE: Med Centenario viser Lamborghini igjen evnen til å lage biler som vekker betydelig oppsikt. FOTO: Newspress

Firehjulsstyring

Centenario er 4,924 meter lang og 1,143 meter høy, og har digre luftinntak rett under panseret foran, noe som ifølge Lamborghini sender tankene til 70-tallets superbiler. Men inntakene er der for en grunn. Luften bidrar til å skape marktrykk på akslingen foran.

Centenario har permanent firehjulstrekk og en nyutviklet firehjulsstyring som betyr at bakhjulene svinger. Slike systemer finner du også i biler som BMW 7-serie (Integral Active Steering) og GT-versjonen av nye Renault Megáne Sport Tourer (4CONTROL)

I lave hastigheter svinger bakhjulene i motsatt retning (veldig små utslag) av styrevinkelen noe som gir mindre svingradius. I høye hastigheter derimot styrer bakhjulene i samme retning som styrevinkelen noe som gir økt stabilitet. Utslagene på bakhjulene endres i takt med karakteristikken til Lambo-ens tre kjøreinnstillinger Strada, Sport og Corsa.

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også