Walter (77) har malt bilen til Saddam Hussein, BMW-en til Carl Lagerfelt og et jagerfly
Han er håndverkeren bak BMWs kanskje mest berømte «kunstbil». Og da Luftwaffe hadde jubileum, lakkerte Walter Maurer (77) en hel Eurofighter.
Som seks år gammel guttunge, var Walter Maurer i garasjen til naboen der det sto en gammel BMW.
LES OGSÅ: (+) Uten norske Joachim hadde Frihetsgudinnen blåst over ende
– Det sto et malingsspann der også. Gult har alltid fascinert meg, så den måtte jeg lukte på.
Walter Maurer blunker spøkefullt med de blå øynene sine.
– Jeg tror jeg fikk et virus den gangen.
Lakk er livet hans. Han gjør andre ting også, har tre sønner, var racerbilsjåfør, fløy helikopter. Men når alt kommer til alt, er det lakk det har handlet om for Maurer.
Som barn tegnet han alltid. Etter folkeskolen i Hebertshausen ved Dachau i Bayern ble han reklameskiltmaler, forgyller, grafiker; han lærte seg å føre stift og pensel og å bruke plakatfarger. Ved siden av fullførte han realskolen.
LES OGSÅ: Idrettsstjernene - de nye sexsymbolene
En dag spurte en bryggerieier fra Augsburg:
– Kan du male bryggerilogoen på den lille lastebilen min? Maurer var allerede bilgal, og den gang var det ingen som malte noe på biler. Men raskt lærte han seg å bruke sprøytepistolen også. Snart sprøytet han striper på en 02 fra BMW GmbH.
Gjennombruddet
Samtidig, et eller annet sted i verden: Kunstauksjonarius og racerbilfører Hervé Poulain (i dag 79) klekket ut en idé om å la en kunstner male en bil og deretter kjøre billøp med den. Jochen Neerpasch (80), sjef for BMW Motorsport, og racerbilfører Jean Todt (73) ordnet med en bil, en 3.0 CSL. Poulains venn, maleren Alexander Calder, hadde en idé om hva som skulle males på bilen. Men hvem kunne få fargene over på bilen slik at de holdt seg der?
– Jeg kjenner en fyr, det finnes ingen som er bedre, sa BMW-designer Wolfgang Seehaus (81) i 1975. Han tok kontakt med Maurer, som kaller dette «gjennombruddet mitt».
Calder malte ikke direkte på bilen, men på en modell bygd av Seehaus i målestokk 1:5. Maurer fikk brakt modellen til verkstedet sitt i Hebertshausen en halvtime i bil fra München. Der overførte han maleriet til den ekte bilen, uten å konferere med Calder.
– Det var penselstreker med fargepasta. Slikt går ikke med lakk. Derfor måtte jeg slipe metallet slik at lakken festet seg. Jeg søkte råd hos Glasurit for å finne det riktige materialet, og påførte grunning. Så lakkerte jeg kunstverket på bilen. Og til slutt en spesiell elastisk klarlakk som gjør at lakken ikke blir matt, og heller ikke sprekker.
LES OGSÅ: (+) Test av Tesla Model S Long Range - knuser aller på rekkevidde
Barnehagekunst?
Året etter kom modellen fra Frank Stella: En 3.0 CSL i millimeterpapir-kunst.
– Dette var den vanskeligste Art Car, jeg malte dag og natt. 300 timer. Da jeg var ferdig, klappet Frank Stella mens han gikk rundt bilen. Da falt en stein fra hjertet mitt!
Den tredje kunstbilen, en 320i (E21) av Roy Lichtenstein, fikk Maurer bare seks dager på å male. Med en fjerde ble alt annerledes: Andy Warhol kom til Hebertshausen og førte selv på fargen med tykk pensel på M1-bilen. Maurer hadde på forhånd funnet fargematerialer som holdt seg nøyaktig slik Warhol malte.
– Derfor vises hvert eneste spor av penselen i dag. Han malte hastighet ved at fargene fløt ut.
Da Maurer og Warhol besøkte et vertshus, var det en som spurte: «Har dere fått en barnehage til å male bilen?» Maurer forklarte ham hvem Warhol var, men mannen kjente ikke til kunstneren og forsto ikke kunsten i det.
Om Walter Maurer
1942: Født i Dachau.
1956: Kunsthåndverkskolen Hans Baier i München, ferdig som grafiker i 1959.
1966: Studerte grafisk design og arbeidet med biler. Utviklet lakk-akvarellteknikken.
1975: Den første av seks BMW Art Cars.
1980: Racerbilfører, blant annet i Deutsche Rennsport-Trophäe, Procar og Gruppe C.
1984: Leder for Glasurits designskole, fra 1994 akademiet for design, kunst og lakkteknikk.
1991: Oppdrag som lærer i fargelære ved Akademi der Bildende Künste i München, til 2000.
2002: Maurer utsmykket det første flyet, en Eurofighter, for EADS.
– Warhol var god, men svært alvorlig og stille. Først da han så arbeidet mitt, aksepterte han meg. Da lo han for første gang.
Barndomsdrømmen CSi
Helt annerledes var det med Ernst Fuchs fra Wien.
– Med Ernst kunne man ha det moro.
Fuchs (navnet betyr rev) overførte en barndomsdrøm til en 635 CSi. Rødrev på harejakt, en hare som krysser motorveien og hopper over en brennende bil om natten. Fuchs utnyttet Maurers teknikker til fulle, særlig fargeendringene i røyken. Fargeoverganger ble en spesialitet for Maurer. På dagtid skrev Fuchs en bok, om natten lakkerte de to.
LES OGSÅ: Åtte trinn til et skinnende rent interiør
– Da bilen var ferdig, var en BMW-ansatt uheldig og ødela en skjerm under oppstillingen – kort før pressevisningen. Da satte de grønne planter foran skjermen. Det fungerte supert.
Mens Walter Maurer forteller, står vi i hallen hans i Fürstenfeldbruck. En øy av kunst på en militærflyplass fra krigens dager. Til høyre for oss står to BMW E36 som Maurer selv har gjort til Art Cars – i de klareste fargene lakkens stormester kan skape.
– Roy Lichtenstein var en forkjemper for primærfargene: rødt, blått, gult. Det inspirerte meg, sier Maurer.
Sedanen symboliserer mobilitet, mens en 3-serie Compact skal stå for «menneskeverd, aktelse og respekt, forståelse og toleranse, integrasjon.»
I 2002 brukte Maurer 400 timer på et to meter bredt bilde av Hans-Joachim Marseille, en tysk flyger som styrtet i Egypt i 1942. Marseille var ikke nazist, men heller ingen motstandsmann. Derfor er han ingen mann som æres av det tyske militæret i dag. Maurer ga bildet til luftfarts- og våpenkonsernet EADS. Selv sier mannen med fargenyansene at han ikke liker brunt.
Konsentrasjonsleir
Fødebyen hans vil for alltid være uløselig knyttet til Tysklands første konsentrasjonsleir. Maurer er ikke upåvirket av det. «Warum nur?» (Hvorfor bare?) heter Maurers bilde fra konsentrasjonsleiren Dachau.
– Det skulle jeg gjerne ha gitt til Auschwitz-museet.
LES OGSÅ: Olsenbandens biler - Benny favoriserte én biltype
Se flere kjøretøy lakkert av Walter Maurer under:
Denne saken ble første gang publisert 09/11 2019, og sist oppdatert 04/11 2019.