Laika Ecovip 600
Liten kjempe
En bobil kan være kort og romslig. Det beviser Laika Ecovip 600.

Romslig? Med faste sengeplasser til fire voksne? En bobil som er 5,99 meter lang? Det er faktisk mulig. I hvert fall når bredden er på 2,30 meter, og interiøret er som i Laika Ecovip 600, med tverrstilt dobbeltseng bak og en stor senkeseng foran.
Vi lånte en Ecovip 600 av Kroken Caravan Import under en todagerstur i Møre og Romsdal, der vi blant annet kjørte Atlanterhavsvegen. Og kanskje er det i slike fergefylker som dette at interessen for bobiler under seks meter er størst? I løpet av to dager tok vi ferge ved fire anledninger, og betalte til sammen 332 kroner. Var bobilen to centimeter lenger hadde summen vært 820 kroner.
Bak rattet i denne korte bobilen virker den umiddelbart som andre helintegrerte – diger. Det er et stykke fram til frontruten, og det er høyt og bredt rundt fører og passasjer.
Stor plass
Men ganske snart fester det seg i ryggmargen en erkjennelse av at dette er et emosjonelt bedrag. Ecovip 600 er bred, ja. 231 centimeter. 26 centimeter bredere enn en bybobil. Men den er også kort, kjapp og manøvreringspraktisk, med en imponerende liten svingradius.
Pen å se på er den også, etter vår mening, slik italienske modeller gjerne er. Men det beste ved Ecovip 600 er plassen. Når du går inn i den må du umiddelbart gå ut igjen, lettere forvirret. Og se etter. For den virker da vitterlig mye større innvendig enn de utvendige målene skulle tilsi?

Bredden og designerne får dele æren. Sittegruppa er selvsagt ikke gedigen, men fem personer har plassen de trenger. Kjøkkenet minner om de du finner i bybobiler, men siden Ecovip 600 er 26 centimeter bredere enn disse, oppleves det som langt romsligere å husere på kjøkkenet.
Bad og dusj imponerer
Rommet som imponerer mest er kanskje badet/dusjen. Her er det klasse over både form og funksjon. Det er lekkert og godt med plass her, enten du skal bruke toalettet eller dusjen, takket være en løsning der de delvis deler gulvplass.
Laika er et merke som er plassert i hva vi kan kalle "øvre middelklasse", med en fot i premium. Det gjenspeiler seg ikke minst i et lekkert og forseggjort interiør. Og det gjenspeiler seg i prisen.
2016-modellen vi kjører koster 960 000 kroner. Prisen for en 2017-modell med 130 hk's motor er 914 500 kroner.

