Firehjulstrekk
Slik får de firehjulstrekk i de nye SUV-ene
Ladbare hybrider kommer snart i bøtter og spann, og det gir nye muligheter til å lage firehjulsdrift.
De to drivlinjene du ser bilder av lenger ned på siden, tilhører Volvo XC90 T8 og Audi Q7 3,0 TDI e-tron.
Begge er nye og store SUV-er, begge har formidable krefter og meget gode ytelser, og begge har firehjulsdrift. Men måten de får drift på alle fire hjul på, er helt forskjellig.
Den viktigste forskjellen: Audien har en mekanisk forbindelse fra motorene til bakhjulene – altså en mellomaksel. Volvoen har derimot ingen mellomaksel.
Elmotor driver bakhjulene
I Volvoen driver bensinmotoren forhjulene, og bare dem. Alle de nye Volvo-motorene har fire sylindre og 2,0 liter sylindervolum. I T8 får motoren pustehjelp fra både kompressor og turbo.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Den avlange svarte boksen som ligger der en mellomaksel normalt ville stått, er batteripakken til hybridsystemet. Elmotoren er plassert på bakakselen, og det er altså den alene som driver bakhjulene. Prinsippet er slik sett det samme som i eksempelvis hybrid-SUV-er fra Lexus (men de er ikke ladbare).
Høres kanskje stusslig ut
I Volvo XC90 T8 yter elmotoren 82 hk, og det høres kanskje stusslig ut med tanke på at bensinmotoren som driver forhjulene yter 318 hk. Men viktigere er elmotorens dreiemoment, og det er på 240 Nm (bensinmotorens dreiemoment er på 400 Nm). En elmotor yter sitt fulle moment straks den starter opp, og det er med på å forklare hvordan en stor SUV med tolitersmotor kan ha ytelser i sportsbilklassen. XC90 T8 er nemlig oppgitt til å greie 0–100 km/ på bare 5,9 sekunder.
Vi har ikke prøvd XC90 T8 ennå, men prinsippene for motorbruk og kraftflyt er de samme som i den ladbare hybriden V60 D5 Twin Engine AWD, og den har vi nylig testet. Ved oppstart vil bilen gå på strøm så lenge som mulig for å spare drivstoff, mens firehjulsdrift kan kobles inn manuelt ved behov.
Tekniske data
- Audi Q7 3,0 TDI e-tron
- Forbrenningsmotor: 2967 cm3, 258 hk, 600 Nm (diesel)
- Elmotor: 128 hk, 350 Nm
- Total systemytelse: 373 hk, 700 Nm
- Egenvekt, kg: Ikke oppgitt
- Lengde/bredde/høyde, cm: 505/197/174
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,17
- CO2-utslipp, g/km: 49
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6
- Toppfart, km/t: 225
- Pris fra, kr: Ikke fastsatt
Systemet vil også gi bilen drift på alle fire hjul så fort hjulspinn oppdages. Da vi kjørte den ladbare V60-en, oppfattet vi det slik at firehjulsdriften handlet mer om effektiv energibruk enn ekstra veigrep, selv om systemet utvilsomt gir det også. Om det inntrykket er overførbart til XC90 T8, vet vi altså ikke per i dag.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Elmotor i girkassa
Audis system har ingenting annet til felles med Volvos enn at begge gir drift på alle fire hjul. I stedet for å skille ut elmotoren til å drive ett av hjulparene, har Audi integrert elmotoren i det som ellers er det vanlige quattrosystemet i Audis store biler. Vi snakker altså om et system med en senterdifferensial og med permanent firehjulsdrift. Systemet kan variere kraftflyten til for- og bakhjul for å sikre best mulig grep i ulike situasjoner.
Tekniske data
- Volvo XC90 T8
- Forbrenningsmotor: 1969 cm3, 318 hk, 400 Nm (bensin)
- Elmotor: 82 hk, 240 Nm
- Total systemytelse: 400 hk, 640 Nm
- Egenvekt, kg: 2397
- Lengde/bredde/høyde, cm: 495/193/173
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,25
- CO2-utslipp, g/km: 59
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,9
- Toppfart, km/t: 230
- Pris fra, kr: 965 000
Under panseret har en Q7 e-tron en treliters TDI-motor med 258 hk. Elmotoren yter 94 kW (128 hk) og har et dreiemoment på 350 Nm. Den er en integrert del av automatgirkassa – elmotorens kraft blir altså tilført før senterdifferensialen fordeler kraften fra de to motorene til for- og bakhjulene. Derfor har Q7 e-tron drift på alle fire hjul også når den går i ren elmodus, i motsetning til Volvoen, som i elmodus bare har bakhjulsdrift.
Audi-systemets totale ytelse er 373 hk og 700 Nm, mot Volvoens 400 hk og 640 Nm. Det betyr at også Q7 er en rask bil. 0–100 km/t tar 6,0 sekunder.