Ladbar Audi A6 Avant
Ladbar familieracer
Mange nordmenn skulle nok gjerne hatt denne drivlinjen i en A6 Allroad.
Stasjonsvogn har tradisjonelt vært en svært viktig biltype i Norge, men SUV-en har tatt stadig større andeler av markedet på bekostning av stasjonsvognene. Audi kommer nå med en modell som kan gi stasjonsvognen er liten offensiv i de dyrere sjiktene - en ladbar versjon av Audi A6 Avant.
Motoriseringen er den samme som i Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro som allerede finnes på det norske markedet. Det dreier seg om en 2,0-liters TFSI bensinmotor med 252 hestekrefter som virker sammen med en elektromotor på 105 kW. Total systemytelse er friske 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm allerede ved 1250 omdreininger. Mange nordmenn skulle nok gjerne sett denne motoriseringen i en Audi A6 Allroad.
– Det er ikke offisielt bekreftet at A6 allroad kommer med samme drivlinje, men vi er sikre på at vi kan glede markedet med mange spennende ladbare nyheter i tiden fremover, uttaler Elin Rosnes Sinervo
Den elektriske rekkevidden er oppgitt til rundt 50 kilometer, basert på WLTP-testprosedyren. Målemetoden gir også svært hyggelig forbruks- og utslippstall: 0,21 liter på mila og et CO2-utslipp på 48 g/km ved blandet kjøring. De faktiske verdiene avhenger av kjørestil, hjul/ dekkvalg og utstyrsnivå. Litium-ionbatteriet (381 volt) kan lagre 14,1 kWh energi og er plassert under gulvet i bagasjerommet. Det betyr mindre bagasjeplass i den ladbare hybridversjonen sammenlignet med en vanlig versjon, 405 liter mot 565 liter.
Lading kan gjøres fra både husholdningskontakter og offentlige ladepunkt (Mode 3 kabel med Type 2 plugg). Fra et 16 Ampere uttak med 3-faset strøm og 400 volt, skal batteriet kunne lades på to og en halv time. Maksimal ladeeffekt er 7,4 kW. Batteriet kan fullades i løpet av cirka syv timer fra en vanlig 230 volt husholdningskontakt.
Prisen på ladbare A6 er forventet klar i juni. Ladbare A7 koster fra 750 800 kroner.