- La kvinnene kjøre bilen

- Når menn kjører mer bil enn kvinner, burde de være flinkere bak rattet. Likevel har de høyere ulykkesrisiko, sier Vegvesenet.

Foto: Øyvind Jakobsen (Mediehuset Nettavisen)
Først publisert

(Glomdalen.no): Menn bak rattet i Glåmdal lever farlig i trafikken. 76 prosent av de omkomne på vegene i distriktet er menn, forteller leder av trafikksikkerhetsseksjonen, Kjell Seim, i Statens vegvesen, Region Øst.

Det er som bilførere, flest menn har mistet livet i trafikken i Glåmdal.

15 mannlige bilførere omkom på de lokale vegene i perioden 2005 til 2010. To kvinner døde bak rattet. Mange flere menn blir også hard skadet på vegene enn kvinner.

Det viser en analyse Statens vegvesen, Region øst har utført av ulykker med drepte og hardt skadde i perioden.

– Menn bryter oftere fartsgrensen enn kvinner. De kjører hyppigere med promille og uten bilbelte. Jeg skulle gjerne sett av flere menn tok etter damene og fikk en mer ansvarsfull kjørestil, sier Seim.

Menn kjører mer

Han forteller at menn kjører mer bil enn kvinner, men at dette ikke er hele forklaringen på hvorfor flere menn enn kvinner dør på vegene

– Det har lenge vært kjent at menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Jeg er likevel overrasket over at forskjellene er så store. Ser vi på ulykkestallene i Oppland, Hedmark, Akershus, Oslo og Østfold omkom 174 menn og 37 kvinner som bilførere i perioden 2005-2010, sier Seim.

LES OGSÅ: 13 mistet livet i trafikken

Reisevaneundersøkelsen til Transportøkonomisk institutt viser at 59 prosent menn kjører bil hver dag mot 44 prosent kvinner. Damene reiser i større grad som bilpassasjerer, gående og kollektivt. Når de kjører bil er de flinkere til å holde fartsgrensen.

– Når menn kjører mer bil enn kvinner burde de være flinkere bak rattet. Likevel har de høyere ulykkesrisiko. Mange menn beregner mindre marginer, og har større tro på egne ferdigheter i trafikken enn kvinner. Det kan derfor se ut som at det er enn myte at menn kjører bedre enn kvinner, sier Seim.

Menn utløser ulykker

Vegvesenet har også sett på forholdet mellom kvinner og menn i trafikken i den siste ulykkesrapporten fra Ulykkesanalysegruppen i Region øst.

– Rapporten viser at menn kjørte 95 prosent av bilene som utløste dødsulykken. De fleste kvinner som omkom i trafikken i Oppland, Hedmark, Akershus, Oslo og Østfold i perioden 2005-2010 ble påkjørt av menn eller døde som bilpassasjer, sier Seim.

– Siden menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken vil kjente tiltak som kontroll av fart, promille og bilbelte i stor grad være rettet mot menn. Det samme er tilfelle med lavere fartsgrenser og fysiske tiltak på vegene som midtrekkverk og sikring av sideterreng, sier Seim

To drepte i 2011

To personer har omkommet i trafikken i Glåmdal så langt i 2011.

– Enten du er mann eller kvinne i trafikken er det viktig å sjekke lysene på bilen før du setter deg bak rattet. Det er alt for mange enøyde bilister i høstmørket. Det kan få tragiske konsekvenser hvis du ikke ser fotgjengeren eller syklisten på den mørke høstvegen. Fotgjengere må på sin side finne fram refleksen igjen, sier Seim.

Denne saken er levert av Glomdalen.no.