4x4-kjempene som forsvant

Nissan Patrol ble kvalt av utslippskravene

De var populære som varebiler, men utslippskravene har tatt knekken på de store, japanske SUV-ene. Unntatt én.

Pluss ikon
<b>DUBAI-TRAKTOR:</b> Det er nok mange nordmenn som kunne tenkt seg en Nissan Patrol med 5,6-liters V8 bensin på 400 hester. Men den hadde blitt fryktelig dyr.
DUBAI-TRAKTOR: Det er nok mange nordmenn som kunne tenkt seg en Nissan Patrol med 5,6-liters V8 bensin på 400 hester. Men den hadde blitt fryktelig dyr. Foto: Nissan
Sist oppdatert

Tøff i terrenget, elegant i byen». Slik ble Nissan Patrol 4WD beskrevet i annonsen som sto på trykk i Vi Menn i 1984. Bilen som startet som et militært kjøretøy i 1951, og ble kjent for å ha kjørt opp Mount Fuji, hadde endelig kommer til Norge. I annonsen var Patrol avbildet foran Café Sjakk Matt i Oslo, cafeen som var selve symbolet på at jappetiden og espressoen var kommet til Norge. Så hvorfor var Patrol, denne rustikke arbeidshesten, avbildet foran Café Sjakk Matt? Jo, jappene likte store SUV-er, eller børstraktorer som de ble kalt.

Patrol fikk du som Super Roof med sekssylindret, 3,3-liters turbodiesel med 110 hk eller som Hardtop med 2,8-liters bensinmotor og 120 hk. Prisen på en toseter startet på 107 600 kroner. «Blant de flinkeste i klassen», mente Vi Menn da vi testet bilen for første gang i Norge i 1985.

Nissan Patrol var den første Nissan-­modellen som ble laget i Europa. Fra 1983 ble den produsert ved Nissans Zona Franca-fabrikk i Barcelona. Frem til 2001 ble hele 196 000 Patrol-er produsert der. Versjonen med internkode Y61 ble siste Patrol i Norge. Den var i salg til 2007, så var det slutt.

<b>FØRST I EUROPA:</b> Patrol var den første Nissan-modellen som ble produsert i Europa. Det skjedde ved Zona Franca-fabrikken utenfor Barcelona.
FØRST I EUROPA: Patrol var den første Nissan-modellen som ble produsert i Europa. Det skjedde ved Zona Franca-fabrikken utenfor Barcelona. Foto: Nissan

Dubai-traktor

Dagens modell er nærmest utradret i Europa, og da vi fikk sjansen til å prøve Patrol i Marokko i forbindelse med et større Nissan-arrangementet, kunne vi ikke la muligheten gå fra oss. Bilen vi fikk prøve i Sahara-sanden hadde Dubai-skilter. Dette er versjonen med modellkode Y62, en versjon som aldri kom til Norge. Av flere grunner, ikke bare fordi den hadde vært fantastisk dyr, men også fordi den kun oppfyller Euro4-standarden. Men i Midtøsten selges den. Ismael Sethi, markedssjef for Nissan i Dubai, forteller at dette er en av de mest populære familiebilene i Dubai. Deretter forklarte han litt om hvordan man bruker en familiebil i Dubai. Du unnagjør shopping, pendler og drar på kino. I helgen derimot, kjører hele familien ut i ørkenen for å grille og leke i sanddynene i høy fart, om det ikke er i de varmeste månedene. Ikke så rart da at dette er en stor SUV med veldig mye luksus og veldig mye motor.

<b>PRØVEKJØRT:</b> Patrol ble introdusert i Norge i 1984. Vi Menn testet bilen første gang i 1985. Da kostet den 141 400 kroner som varebil.
PRØVEKJØRT: Patrol ble introdusert i Norge i 1984. Vi Menn testet bilen første gang i 1985. Da kostet den 141 400 kroner som varebil. Foto: Faksimile: Vi Menn, september 1985
<b>STOR MASKIN:</b> Nissan Patrol Y61 2004-modell, den siste som ble tilgjengelig i Norge gjennom Nissans forhandlerapparat. Med stive aksler både foran og bak er dette en grovkornet, men real firehjulstrekker. 
STOR MASKIN: Nissan Patrol Y61 2004-modell, den siste som ble tilgjengelig i Norge gjennom Nissans forhandlerapparat. Med stive aksler både foran og bak er dette en grovkornet, men real firehjulstrekker. 

Kjempekrefter

Patrol Y62 produseres i Japan, primært for markedet i Midtøsten. Den store SUV-en er utstyrt med en 5,6-liters V8 selvpustende bensinmotor med 400 hestekrefter. Her er ingen turbo eller kompressor. En syvtrinns automat fordeler 560 newtonmeter mykt og behagelig. Egenvekten er på 2,5 tonn og tillatt totalvekt er 3,6 tonn. Likevel klarer den seg godt på svingete landevei takket være uavhengig fjæring og hydraulisk stabilisering av understellet.

Den blir solgt med en tredje seterad som felles opp elektrisk. 8-tommers skjermer foran og i nakkestøttene hører med. Sladrespeilet er en monitor som viser bildet fra et kamera bak, slik at man har oversikt bakover selv om bilen fullastet med familie og bagasje. Speilet kan vippes tilbake i blendefunksjon, da er det vanlig speil. Midtkonsollen skjuler kjøleskap med plass til seks vanlige vannflasker.

<b>LEGENDE:</b> Patrol-navnet skriver seg tilbake til 50-tallet. Dette er Datsun Patrol fra 1969. 
LEGENDE: Patrol-navnet skriver seg tilbake til 50-tallet. Dette er Datsun Patrol fra 1969.  Foto: Bruce Sweetman
<b>OGSÅ FERDIG:</b> Siste Mitsubishi Pajero for Europa ble produsert i mars i fjor. 
OGSÅ FERDIG: Siste Mitsubishi Pajero for Europa ble produsert i mars i fjor.  Foto: Martin Jansen

Patrol i Norge

Nissan Patrol Y61 2005-modell

0–100 km/t: 16,9 sek

50–100 km/t: 11,4 sek

70–100 km/t: 7,9 sek

Støy 50 km/t: 61,2 DBA

Støy 100 km/t: 68,3 dBA

Støy 4500 o/min: 69,9 dBA

Misvisning speedometer 100 km/t: 93 km/t

Prisen på en Patrol V8 LE Platinum ligger på 335 000 dinarer, eller 780 000 norske kroner i Dubai. Med dagens avgiftsregime ville den blitt fryktelig kostbar. Men kreftene, evnen til å ta seg frem, plassen og luksusen, kunne nok fristet mange nordmenn. Enkleste vei til å skaffe seg Patrol i Norge, er bruktmarkedet.

I skrivende stund ligger det 31 Nissan Patrol til salgs på Finn.no, fra 1990- til 2006-modell. Ved utgangen av august 2018 var det 981 Patrol-er i Norge, mange med relativt høy alder. Det kan vitne om en trofast gjeng med engasjerte eiere som ønsker å ta vare på dem så godt det lar seg gjøre.

<b>RAUST:</b> Stort, lyst og trivelig i Nissan Patrol. 
RAUST: Stort, lyst og trivelig i Nissan Patrol.  Foto: Nissan

Kapittel avsluttet

Nissan Patrol Y61 2005-modell

Motor: R4, 2953 ccm 16V

Ytelse: 160 hk ved 3600 o/min

Dreiemoment: 380 Nm ved 2000 o/min

Forbruk: 1,08 /mil 0–100 km/t: 15,2 sek

Toppfart: 160 km/t

Dekkdimensjon: 265/70 R17

Egenvekt: 2420 kg

Trekkvekt: 3500/750 kg

Pris: 721 000

Europakapittelet er også over for en annen stor SUV fra Japan: Mitsubishi Pajero. Siste Pajero for Europa ble produsert i mars i fjor. Dermed er det over og ut for ytterligere et legendarisk arbeidsjern. De stadig strengere kravene til utslipp, er årsaken til at Mitsubishi kuttet produksjonen av Pajero for Europa. For MMC i Japan var Pajero ikke lenger bærekraftig, og selskapet prioriterer nå elektrifisering av fremtidige modeller fremfor å tilby dieselmotorer. ASX og Outlander med diesel er også sluttprodusert. Kravet til utslipp fra en samlet produksjon av modeller må ned, ellers vanker det bøter.

Med Patrol og Pajero ute, er det bare én igjen av de store japanske SUV-ene; Toyota Land Cruiser. Eller er den også i fare?

– Det er ingen slike planer for Land Cruiser. Den lever videre, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 14 2019

Denne saken ble første gang publisert 01/04 2019, og sist oppdatert 01/04 2019.

Les også