Toyota Highlander

Kommer med drømme-SUV for storfamilien

Toyota Highlander er hybrid, har plass til syv og er enda større enn Toyota Land Cruiser

Pluss ikon
<b>STOR:</b> Toyota Highlander er større enn Toyota Land Cruiser. 
STOR: Toyota Highlander er større enn Toyota Land Cruiser. 
Først publisert

Toyota Highlander har lenge vært å få i markeder som det amerikanske, men nå kommer den endelig til Europa - og dermed også Norge. Highlander er Toyotas største hybride SUV, og med en lengde på 4,95 meter er den lengre enn Land Cruiser (4,84 meter). Interiøret er skreddersydd for storfamilien som ønsker seg en syvseter. Andre seterad kan flyttes 180 mm i lengderetningen, noe som gir raust med plass på tredje rad for to voksne samt enkel tilkomst, ifølge Toyota. Bagasjerommet er på 658 liter som øker til 1909 liter dersom tredje seterad felles ned. Den enorme plassen gjør at mange sikkert kunne tenke seg Highlander som varebil, men informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, opplyser at de ikke har informasjon om dette på nåværende tidspunkt. Den maksimale hengervekten er to tonn.

<b>TIL NORGE:</b> Highlander kommer til Norge, men først tidlig neste år.
TIL NORGE: Highlander kommer til Norge, men først tidlig neste år.

Interiøret har flere lasterom bygd inn i kupeen og det finnes USB-koblinger på både første og andre seterad. Topputstyrt kommer Highlander med en 12.3-tommers skjerm (ca 30 centimeter bred) med navigasjon i midtkonsollen, head up-display (nøkkelinformasjon vises på frontruten), Apple CarPlay og Android Auto, trådløs telefonlading, seteventilasjon og et digitalt bakspeil som viser området bak bilen uten at sikten hindres av last eller passasjerer.

<b>FOR SYV:</b> Highlander er en syvseter. 
FOR SYV: Highlander er en syvseter. 
<b>VOLUM:</b> Både andre og tredje seterad kan felles ned noe som gir enormt med lasteplass.
VOLUM: Både andre og tredje seterad kan felles ned noe som gir enormt med lasteplass.

Highlander er en selvladende hybrid og er utstyrt med en 2,5-liters bensinmotor og el-motorer foran og bak. Systemet produserer totalt 244 hestekrefter. Forbruket er oppgitt til 0,66 l/mil når WLTP-normen legges til grunn.

Highlander har firehjulstrekk der det ikke er en mekanisk forbindelse mellom for- og bakhjul. Styringssystemet AIM (AWD Integrated Management) justerer automatisk styreassistanse, brems/gasskontroll, gir og momentfordeling ut fra hvilket kjøreprogram du har valgt – Normal, Eco eller Sport. Ved vanskelige kjøreforhold kan du velge Trail Mode. Da sørger en automatisk differensialbrems for å overføre krefter til det hjulet med best feste, mens styringssystemet optimaliserer gass og gir.

Toyota Highlander er ventet til Norge tidlig neste år.