Nye Isuzu D-Max
Kommer først til Norge
Den populære pickup-en Isuzu D-Max kommer endelig i ny versjon, og i Europa kommer den først til Norge.
Lastebilprodusenten Isuzu lagde sin første lastebil i 1922. I 1963 startet selskapet også å produsere pickup-er, og for Norges del er det nå klart for tredje generasjon Isuzu D-Max. Den nye modellen har nytt karosseri og chassis, ny design og en rekke moderniseringsgrep som skal øke både sikkerheten og komforten.
– Fabrikken har aldri tidligere produsert en så flott bil, med så mye utstyr. Den har fått et helt nytt design og en rekke nye løsninger, som gjør at vi fortsatt tør å påstå at Isuzu D-MAX er både flottest og tøffest i klassen, uttaler Steinar Dokken, salgssjef for Isuzu i Norge.
– Utstyrsnivået er på nivå med godt utstyrte personbiler. Det gjør at opplevd kvalitet og komfort er på et helt nytt nivå, mener Dokken.
Den kommer blant annet med adaptiv cruisekontroll som automatisk holder en bestemt avstand til bilen foran, LED-lys, filholder, varsling for filskifte og blindsone, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, 8-veis justering av førersetet, skinnseter, justerbart skinnratt og skiltgjenkjenning. Multimediasystemet er kompatibelt med Apple Carplay og Android Auto, og skjermen på midtkonsollen har vokst fra åtte til ni tommer.
Samme motor
Da D-Max kom til Norge for første gang i 2007 var det med en 2,5-liters dieselmotor med 163 hestekrefter. I 2017 ble 2,5-turbodieselen erstattet av en 1,9-liters turbodiesel med samme antall hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm. En egenutviklet turboteknologi sørget for mer kraft og raskere respons, men våre målinger viste at den bare var marginalt raskere enn forgjengeren. For noen er derfor antakelig litt skuffende at nye D-Max fortsatt har 163 hestekrefter, som er en del mindre enn de tøffeste konkurrentene (I andre land leveres D-Max med en treliters turbodisel med 190 hk). Ford Ranger kan fås med 213 hestekrefter, mens nye Toyota Hilux kommer med en 2,8-liters turbodiesel med 204 hestekrefter.
Men etter å ha bygget over 27 millioner motorer bør Isuzu vite et og annet om dieselteknologi, og ifølge den norske importøren er motorytelsen i D-Max forbedret blant annet ved endret girutveksling. Høyt innsprøytningstrykk, elektronisk styrt VGS-turbolader og varmeisolerende belegg på stempelet, skal gi høy effekt, lavt drivstofforbruk og lite støy, hevder Isuzu Norge.
Og de praktiske egenskapene er ivaretatt. D-Max kan fortsatt trekke 3,5 tonn hengervekt og nyttelasten er på ett tonn. Den har selvsagt firehjulstrekk med lavserie og har i tillegg ektronisk differensialsperre som kan låse bakhjulene ved behov. Vadedybden er 80 cm.
Fås allerede i år
D-Max har i perioder vært Norges mest solgte pickup, med en årlig markedsandel mellom 20 og 25 prosent - mye takket være attraktive priser.
– Målsettingen for 2021 er igjen å bli markedsleder i pick-up segmentet, sier Steinar Dokken.
Derfor er Norge også «belønnet» med å være det første landet i Europa som lanserer nye Isuzu. Som før kommer D-Max i to karosserivarianter, Extended Cab og Double Cab, og en dobbelkabin med sekstrinns automatgir koster fra 479 900 kroner. En Ford Ranger dobbelkabin med 170 hestekrefter og automatgir koster fra 473 900 kroner - 526 900 kroner med 213-hesteren, Nissan Navara Double Cab med 190 hestekrefter og automat koster fra 520 041 kroner. Prisen på nye Hilux er ikke klar.
Forhåndssalget på D-Max har allerede startet, og bestiller du tidlig får du bilen innen året er omme, ifølge Isuzu Norge.
Motor: 1,9
Hk: 164
Dreiemoment, Nm: 350
Tilhengervekt, kg: 3500
Nyttelast, kg: 1000
Lengde, cm: 527 (Dobbelkabin)
Bredde, cm: 187
Høyde, cm: 179
Vadedybde, cm: 80
Extended Cab, pris fra: 449 900 kroner (manuelt gir)
Dooble Cab, pris, fra: 459 900 kroner (manuelt gir)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 39 2020