Subaru med dieselmotor og automatgir
Kombinasjonen alle har ventet på
Tror den vil stå for 70 prosent av salget.
1157 nordmenn kjøpte ny Subaru Forester i fjor, ifølge salgsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det holdt til 38. plass på statistikken. Dagens versjon av Forester ble lansert i 2013, og 1285 nye biler ble registrert i lanseringsåret.
Nå kommer utstyret som kan sette ny fortgang i salget. Forester har nemlig manglet én vesentlig ting: Kombinasjonen diesel og automatgir.
Firehjulsdrift, dieselmotor og automatgir har vært en populær kombinasjon på det norske bilmarkedet. Subaru har tidligere bare levert automatgir i kombinasjon med bensinmotor. Men nå følger endelig Forester etter Subaru Outback 2,0D Lineartronic, og den får kombinasjonen dieselmotor og automatgir.
- Vi regner med å selge 1400 Forester i år, og tror at andelen diesel med Lineartronic-automatgir vil stå for 70 prosent av salget, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.
Kommer med X-Mode
Prisene på 2015 Subaru Forester med diesel, Lineartonic og 147 hk er som følger:
* Forester Classic 2,0 diesel og Lineartronic 389 800 kroner.
* Forester Premium 2,0 diesel og Lineartronic 429 800 kroner.
* Forester Sport Premium 2,0 S. diesel og Lineartronic 459 800 kroner.
* Forester Comfort, er rimeligste modell. 354 800 kroner med manuelt gir
Nå kan også Forester fås med elektrisk bakluke. Dessuten X-Mode på Lineartronic-modellene, som er en tilleggsfunksjon. Ved å trykke på en knapp endres programmeringen av motor, girkasse, firehjulsdrift og bremsene for å oppnå bedre kontroll på vanskelig underlag. X-mode kan benyttes i hastigheter opp til 40 km/t.
Denne saken ble første gang publisert 20/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.