Ford Mustang Shelby GT350

Kan bli den beste Mustangen noensinne

Hvorfor nye Shelby GT350 kan være den beste Mustangen noensinne.

Først publisert Sist oppdatert

Selvpustende V8

Her snakker vi om den banefokuserte versjonen av sjette generasjon Mustang. Under panseret sitter en 5,2-liters motor som yter over 500 hk. I bunn og grunn en helt ny motor, ifølge Ford. Og den skal være tidenes sterkeste selvpustende V8-er fra Ford. Den kommer altså uten hjelp av turbo eller kompressor. Produsenten lover høyere turtallspotensial og bedre fyllingsgrad av sylinderne.

Girkasse

Ikkeno' CVT eller fancy dobbeltclutch her nei.  GT350 leveres med kun ett alternativ, en sekstrinns manuell girkasse som sender 540 Nm til bakhjulene via en Ford-tunet Torsen-differensial. Old School, herlig.

Bremser og hjul

Brembo-bremsene har seksstemplede kalipere foran og firestemplede kalipere bak, samt enorme skiver på henholdsvis 394 og 380 millimeter. De 19-tommer store alu-felgene er kledd med Michelin Pilot Super Sport-dekk med dimensjonene 280 og 270.

Raskere, stivere

GT350 er etter alt å dømme raskere enn dagens Mustang GT som yter 420 hk og som gjør 0-100 km/t 4,4 sekunder. Kanskje vil den greie sprinten på under fire sekunder. Bedre i svingene blir den også. GT350 er hele 28 prosent vridningsstivere enn den gamle Mustang GT.

GT350: 1965-versjonen av GT350 ser liten og søt ut i forhold. FOTO: Ford
GT350: 1965-versjonen av GT350 ser liten og søt ut i forhold. FOTO: Ford

Adaptive dempere

GT 350 har såkalt MagnaRide-understell, der stålpartikler i hydraulikkoljen endrer støtdempernes egenskaper i takt med kjøringen. Samme opplegg finner vi i Ferrari F12, Corvette Stingray og mange andre superbiler. Shelby-en har fem kjøreinnstillinger som varierer traction, stabilitetskontroll, styremotstand og gasspådrag.

Aerodynamikk

GT350 ser ut til å ha et standard rask-Mustang-bodykit. Massiv frontleppe og splittere, ventiler i panseret og kraftig diffuser bak. Men dette er ikke pynt, men elementer som skal optimalisere ytelser og egenskaper. 

Name of fame

GT350-emblemet dukket for første gang opp i 1965 da Carroll Shelby satte en 300-hester V8-er i datidens Mustang fastback, med slagordet; «en NASCAR-stocker for vanlig kjøring». Det virket. GT350 vippet unna Corvetter og Jaguar XKE-er i SCCA-serien.

Gate og bane

HK: Antall hestekrefter er ikke endelig bekreftet, men det er snakk om 520 hk og et dreiemoment på 540 Nm. FOTO: Ford
HK: Antall hestekrefter er ikke endelig bekreftet, men det er snakk om 520 hk og et dreiemoment på 540 Nm. FOTO: Ford

Selv om den er den mest banefokuserte GT350 noensinne, lover Ford at den skal gjøre jobben på vanlig vei også. «Vi har bygget en best mulig Mustang for kjøreturene som vi elsker», sier Fords Rai Nair. «På de svingete småveiene..., og på banen i helgen».

Men dessverre...

Ford Mustang kommer snart  til Norge gjennom Fords forhandlernett på lik linje med en Fiesta. Det vil si; en begrenset antall forhandlere med Ford Store-status får selge Mustang.  Det gjelder dessverre ikke Shelby GT350, som neppe kommer til Norge.