Prøvekjørt: Jeep Avenger 4xe

Det ville satt fart på salget

Endelig Jeep Avenger med firehjulsdrift, men når det gjelder Norge er dette en kanskje-Jeep. 

KANSKJE TIL NORGE: 4xe-versjonen har annen og barskere front enn de andre Avenger-versjonene. Den kommer i tre utstyrsnivåer Upland, Overland og North Face Edition. Bildet viser North Face-versjonen som skal bygges i kun 4806 eksemplarer. 
Publisert

Jeep Avenger er en drøyt fire meter stor SUV som ble introduser i Norge sommeren 2023. Tross barskt utseende og kul merkevare, så har ikke salget tatt av. Kun 485 er registrert solgt siden juli 2023 og frem til utgangen av mars i år. Blant årsakene til det beskjedne salget har trolig vært prisen, som var for høy, derfor valgte importøren tidligere i år å slå av prisen med opptil 40 000 kroner. 

Dermed ble startprisen på Avenger med utstyrsnivå Alltitude redusert fra fra 368 900 til 328 900 kroner, mens prisen på toppmodellen Summit gikk ned fra 388 900 til 358 900 kroner før levering. Fortsatt i dyreste laget, er det mulig å hevde. Avenger befinner seg i et segment med tøff konkurranse og blant utfordringene er konkurrenter som Toyota Urban Cruiser, som kan fås med firehjulsdrift til 334 600 kroner. 

Les også: Test: Jeep Avenger: Utrolig at den skiller seg så kraftig ut

TREKK PÅ ALLE FIRE: Avenger har Hill Descent-program der bilens elektronikk automatisk styrer nedstigningshastigheten. 

Med firehjulsdrift

Det hadde nok hjulpet betraktelig på salget om også Avenger kunne fås med 4WD under 350 000 kroner i Norge. Og det er ikke helt usannsynlig. Nylig fikk vi prøvekjøre Avenger 4xe i forbindelse med et pressearrangement i Italia. Dette er en hybridversjon av Avenger med 48V-system. En selvladende mildhybrid, ikke plug in-hybrid. Forhjulene drives av en 1,2-liters turbobensin koblet med en 21 kWt elmotor. I tillegg har den en elmotor av samme kaliber på bakakslingen. Til sammen generer drivlinjen 145 hestekrefter og firehjulsdrift i lavere hastigheter.

VANNAVSTØTENDE: Tøffe seter med vannavstøtende trekk i North Face-versjonen. Avenger 4xe kan også fås med skinnseter. 

Ikke helt ekte Jeep

Vi har tidligere testet elektriske Jeep Avenger på KNA Telemarks Offroads anlegg på Luksefjell. Den trekker kun på forhjulene, men demonstrert kapable evner på skrøpelig vei mye takket være god bakkeklaring og korte overheng. Avenger har en angrepsvinkel på 20 grader, og en utkjøringsvinkel på 32 grader. Dessuten har den kjøreprogrammer - Selec-Terrain - som justerer kraftforsyning og hjulspinn. 

KAPABEL: Elektriske Avenger, som kun har forhjulstrekk, demonstrerte overbevisende evner på variert underlag på offroad-anlegget på Luksefjell. 

Den vesle Jeep-en har med seg DNA-et fra langt hvassere slektninger med forbrenningsmotor. Grillen, som riktignok er en imitasjon har de tradisjonelle syv lamellene, baklysene har en lyssignatur inspirert av utseendet til en jerrykanne, bakkeklaringen og de korte overhengene er en Jeep verdig. Hill Descent Control samt kjøremoduser for sand, gjørme og snø, som tilpasser drivlinjen for best mulig fremkommelighet, vitner om Jeep, men det blir ikke helt ekte Jeep uten firehjulstrekk. 

LÅSER FIREHJJULSDRIFTEN: I hastigheter under 30 km/t har 4xe permanent firehjulsdrift.

Terrengprogrammer

Avenger 4xe er sånn sett «ektere» og har naturlig nok enda bedre evne til å ta seg frem på vrient underlag enn Avenger med kun forhjulstrekk. Det ekstra dyttet fra den aktive bakakslingen gjør at den kan klatre opp bakker, forsere hindringer og klore seg gjennom gjørmepartier der elektriske Avenger trolig måtte melde pass. Den kan sågar leveres med all terrain-dekk. 

TERRENG: Bilen kan leveres med all terrain-dekk. 

Angrepsvinkelen er på 22 grader, mens utkjøringsvinkelen er på 35 grader. Så skal det legges til at det naturlig nok er et godt stykke opp til Wrangler når det gjelder terrengegenskapene. 

Les også: Prøvekjørt: Jeep Wranger PHEV: Vi vet om noe seige greier som kan stoppe dette råskinnet

Med Selec-Terrain-programmet kan du velge mellom terrengprogrammer som Snø, Gjørme og Sand. Snø-moduset justerer bremse- og gasspedalresponsen, inngrepsiveren til den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) og sender kreftene til hjulet med mest trekkraft. 

LEKENT: Brukervennlig og lekent førermiljø med en fint miks av knapper og skjerm. 

Sand-moduset reduserer hjulspinn når det er nødvendig, mens Gjørme-moduset sender så mye som mulig av dreiemomentet til hjulet med best grep. Samtidig brukes det også krefter på å øke hjulspinnet til dekket som sliter med festet for gjenvinne grep. I disse modusene låses firehjulsdriften i hastigheter opp til 30 km/t. 

Les også: Klassiker: Jeep Cherokee XJ: «Opp Hallingskarvet. Ned Bygdøy allé», het det i reklamen

Elektrisk Avenger med 4WD

4xe har bitte litt høyere bakkeklaring og bedre vadeevner enn de andre Avenger-utgavene. Bakkeklaringen er på 21 centimeter og den kan vade 40 centimeter dypt vann. Sammenlignet med e-Hybrid-versjonen av Avenger - som ikke selges i Norge - har 4xe-utgaven annen tuning på traction-kontrollen. 

EVNER: Firehjulsdriften gir 4xe-versjonen enda bedre evner til å ta seg frem, men noen Wrangler er den ikke. 

Den har også litt annen og tøffere front med ny støtfanger og annen plassering av tåkelysene. 17-tommers felger er standard og den har en litt annen styling som booster offroad-imaget. Ekstra tøff er North Face-utgaven, som skal bygges i 4806 eksemplarer. Navnet og antallet henspiller på Mont Blanc.

Jeep Norge utelukker ikke at hybride Avenger kan komme til Norge. Den vil i så tilfelle bli en konkurrent til Toyota Yaris Cross, som koster fra 455 000 kroner. Enda mer interessant er det at den elektriske bakakslingen også kan finne veien til elektriske Avenger. Det vil nok gjøre utslag på salgsstatistikken. 

TEKNISKE DATA

Jeep Avenger 4xe

Motor: 1,2 turbo + el

Effekt, hk, totalt: 145

Dreiemoment, Nm:  230

Egenvekt, kg:  1455

Lengde/bredde/høyde, cm:  408/181/153

Akselavstand, cm:  256

Bakkeklaring, cm:  21

Vadedybde, cm:  40

Bagasjerom, liter:  325/1218

Tilhengervekt, kg: 0

Standard dekkdimensjon:  215/60 R17

Forbruk, WLTP, l/mil:  0,54

CO2-utslipp, g/km: 123

0–100 km/t, fabrikk, sek:  9,5

Toppfart, km/t:  194

Pris fra, euro: 35 600 (Tyskland, utstyrsgrad Overland)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn