Test: Jaguar XE 2,0d aut. 180 hk, 2015

Er den like bra som BMW?

Slik er Jaguars «lille» sportslige sedan.

FRAMTONING: Du ser det på den. Jaguar XE er bygd for å jage biler som BMW 3-serie.
FRAMTONING: Du ser det på den. Jaguar XE er bygd for å jage biler som BMW 3-serie. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Navnet Jaguar smaker av stolt motorsportshistorie. Av konservatisme, engelsk overklasse og sigar. Dessverre smaker det også av lurvete engelsk bilindustri, med biler som ble frakjørt av konkurrentene på alle fronter.

Nå har de for lengst ryddet opp hos Jaguar. Dagens eiere er indiske, og de satser knallhardt. I år blir det produsert anslagsvis 115.000 Jaguarer. I 2020 skal det bygges 400.000. XE er en viktig del av satsingen. Den er en av flere modeller som skal inn på markeder med kunder som har litt ekstra å rutte med.

XE ambisjoner røpes av utseendet. Den er en påkostet sedan i samme gate som BMW 3-serie, Audi A4 og dagens generasjon av Mercedes C-klasse.

«Men er den like bra som BMW?», spurte folk til stadighet da vi hadde den til test. Det er nettopp det som er spørsmålet. Testbilen er en XE 2,0d med automatgir og 180 hk.

KJØREGLEDE: Jaguar XE kjører akkurat slik en sportslig sedan i mellomklassen skal. Den gir oss lyst til å kjøre langt.
KJØREGLEDE: Jaguar XE kjører akkurat slik en sportslig sedan i mellomklassen skal. Den gir oss lyst til å kjøre langt. Foto: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 5

Som i konkurrentene sitter man lavt og tett omsluttet av kupéformene i XE. Det er med på å sette stemningen i en sportslig sedan.

TEKNISKE DATA Jaguar XE 2,0d aut. 180 hk

  • Motor, cm3: 1999
  • Effekt, hk ved o/min: 180/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 430/1750
  • Egenvekt, kg: 1640
  • Tilhengervekt, kg: 1800
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 467/185/142
  • Bagasjerom, liter: 455
  • Standard dekkdimensjon: 225/45 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42
  • CO2-utslipp, g/km: 111
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,8
  • Toppfart, km/t: 228
  • Pris fra, kr: 438 950 (Pure), 472 950 (R-Sport)
  • Pris testbil, kr: 602 800

Vi har kjørt XE både gjennom våre vanlige testøvelser og på racerbane. Bilens oppførsel bekrefter de sportslige ambisjonene. Forhjulene har veldig godt grep, og hekken slipper seg ut i en medstyrende sladd når bilen presses. Antisladdsystemet gjør forsiktige inngrep – her skal mest mulig av farta bevares, ikke bremses.

Kanskje er ikke styringen like knivskarp som i en 3-serie med aktiv styring som ekstrautstyr, uten at det er noe reelt minus. Håndterbarheten er der i fullt monn.

Motor: 5

Den nye tolitersdieselen har 180 hk og 430 Nm.

Motorens aller beste side er støybildet. Den høres nærmest ut som en blanding av en diesel- og en bensinmotor – stillere og med jevnere gange enn andre firesylindrede dieselmotorer.

Automatkassen kommer fra samme leverandør som BMW bruker. Med åtte trinn til rådigheten har den alt som trengs for å finne et passende gir til kjøringen du driver med.

Ytelser: 4

Testbilen var kun kjørt 70 mil da vi måler ytelsene. Det kan virke som om den er preget av manglende innkjøring, for i 0-100 km/t er den seig i starten (se tabell).

COUPÉPREG: Jaguar XE er en firedørssedan som har lyst til å se ut som en coupé. Hekken er i våre øyne mer anonym enn resten av bilen.
COUPÉPREG: Jaguar XE er en firedørssedan som har lyst til å se ut som en coupé. Hekken er i våre øyne mer anonym enn resten av bilen. Foto: Terje Bjørnsen

Den er heller ikke like rask som en BMW 320d med 163 hk i mellomakselerasjonen (0,3 sekunder bak), til tross for at den har 13 hk og 50 Nm mer enn BMW-en.

Når det er sagt: Du er aldeles ingen sinke i trafikken med en bil som går fra 60 til 100 km/t på rundt 5 sekunder. Ved alt som kan kalles normal kjøring gir motoren den fine følelse av kraftoverskudd.

Eksteriør: 5

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Oi, den ser kul ut, sa folk vi møtte i testperioden. Det er vi enig i, med et lite forbehold.

Både sett forfra og fra siden er Jaguar XE en fulltreffer av en sportssedan – potent og langstrakt.

Men da designerne kom til hekken, var det muligens tomt for inspirasjon. Den synes vi er mer anonym.

TESTDATA Jaguar XE 2,0d aut. 180 hk

  • 0-100 km/t, sek.: 9,4
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,0
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,0
  • 60-100 km/t, 6. gir: 8,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 7. gir: 10,4
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,6
  • Støy tomgang, dBA: 45,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 65,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,57

Interiør: 4

Vi er i en bilnisje der det ikke handler om mest mulig plass, så det er ingen bombe at Jaguar XE ikke er en plassmester. Den er i det store og hele akkurat som de ovenfor nevnte konkurrentene.

NY MOTOR: Akkurat i tide til at VW-konsernet ødela dieselmotorens rykte, kom Jaguar med sin helt nye tolitersdiesel. Det beste med den er lydbildet - både gange og støynivå er penere enn i de tyske konkurrentene.
NY MOTOR: Akkurat i tide til at VW-konsernet ødela dieselmotorens rykte, kom Jaguar med sin helt nye tolitersdiesel. Det beste med den er lydbildet - både gange og støynivå er penere enn i de tyske konkurrentene. Foto: Terje Bjørnsen

I praksis er den en fireseter, for plassen i midten i baksetet er egentlig ikke lagd for å sitte på. Til gjengjeld gir de to ytre sitteplassene mer støtte enn i bakseter flest.

Typisk for en prestisjesedan med ekstrautstyr er det skinn nærmest overalt, og det ser og kjennes fint ut. Dashbord og materialkvalitet ellers evner ikke å gi oss fullt ut den samme bombesikre følelsen som i de sørtyske statusbilene, men Jaguaren er tett på.

Betjeningen er på norsk – hørte dere, tyske giganter som ikke gidder å ta dere bryet, lille Jaguar gir oss betjening på norsk – og den er lett å lære seg.

Komfort: 4

Jaguar XE 2,0d automat har god komfort på alle områder unntatt ett.

Fjæringen er sportslig fast, men smidig i alle fartsområder. Setene er komfortable, og alle bør kunne finne nøyaktig den sittestillingen de liker bak rattet. Motorlyden er aldri plagsom – med 45 desibel på tomgang er den blant de stilleste dieselmotorene.

Men dekkstøy har den mye av. Testbilen ruller på 19-tommershjul med ekstra brede bakdekk (18-tommere er standard), og det er mye rumlende dekkstøy på grov asfalt. Mer enn i en BMW 3-serie med tilsvarende dekkdimensjon, ifølge våre støymålinger.

NESTEN: Kvalitetsfølelsen i interiøret skal være høy i en bil som skal konkurrere med de tyske statusmerkene. Jaguar XE er nesten der.
NESTEN: Kvalitetsfølelsen i interiøret skal være høy i en bil som skal konkurrere med de tyske statusmerkene. Jaguar XE er nesten der. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 4

Jaguar XE er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. I slike tilfeller pleier vi å sette standardkarakteren 4 for sikkerhet. Klikk her for å sjekke om XE er blitt kollisjonstestet etter at testen ble publisert.

XE har et forventet nivå av sikkerhetsutstyr for biltypen.

Pris/utstyr: 3

Frapris for Jaguar XE 180 hk med automatgir er på 438.950 kroner. Det er rundt 20.000 kroner mer enn for en BMW med tilsvarende motor (190 hk), men det er rimeligere å legge til utstyr enn for BMW (og de andre tyske konkurrentene).

Med andre ord snakker vi totalt sett om en ganske typisk statusbilprising: Dyrt sammenlignet med mer folkelige alternativer som kan greie alt det statusbilene greier, unntatt å tilføre det udefinerbare lille ekstra av prestisje og premiumfølelser.

Vår oppfatning er at annenhåndsverdi for Jaguar per i dag er mer usikker enn for konkurrerende merker.

SKINNENDE: Læret er lekkert, sittekomforten god. Sittestillingen er lav og sportslig.
SKINNENDE: Læret er lekkert, sittekomforten god. Sittestillingen er lav og sportslig. Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

Jaguar XE 2,0d med 180 hk har et oppgitt forbruk på meget lave 0,42 l/mil. Det er et tall en XE-eier neppe noensinne vil komme i nærheten av. Normtall for forbruk fastsettes nemlig på en virkelighetsfjern måte.

I vår faste testrunde måler vi XEs forbruk til 0,57 l/mil. På den ene siden er det prosentvise avviket fra oppgitt forbruk er stort, hele 36 prosent. På den annen side er 0,57 l/mil akkurat i det området sedaner (og stasjonsvogner) med tolitersdiesel og automatgir pleier å havne. En bedre innkjørt motor kan gi noe lavere forbruk.

Med BMW 320d brukte vi 0,54 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Les her hvordan vi setter karakterer.

Så alt i alt, er Jaguar XE like bra som en BMW 3-serie? For biler i denne nisjen vil svaret oftest avhenge av de små detaljene som kalles personlige preferanser.

Vi vet at vi har like lyst til å kjøre (og også viktig: bli sett i) en XE som en 3-serie. Slik sett innfrir XE som premiumbil i mellomklassen.

TOSOMHET: Jaguar XE har plassforhold som er omtrent som for bilene den skal konkurrere med. Baksetet er egentlig bare egnet for to.
TOSOMHET: Jaguar XE har plassforhold som er omtrent som for bilene den skal konkurrere med. Baksetet er egentlig bare egnet for to. Foto: Terje Bjørnsen