JAguar I-Pace
Jaguar I-Pace får rekkeviddeslakt
Jaguar I-Pace har stort batteri, men også høyt forbruk.
Da vi kjørte test av elbilen Jaguar I-Pace kom vi ikke i nærheten av oppgitt rekkevidde på langtur. I rundt 10 grader (og regn) ble forbruket på 2,37 kWh/mil.
Til sammenlikning: I marsvær med to til fem kuldegrader fikk vi et forbruk på 1,95 kWh/mil i en Tesla Model S 90D. Kulde kan redusere rekkevidden.
I forbindelse med testen opplyste Jaguar at det manglet en programvare-oppdatering som skulle senke forbruket.
Vi er imidlertid ikke de eneste som har merket oss et høyt forbruk på I-Pace.
Også magasinet Wired vier en god del plass til rekkevidden i sin test, og noterer seg et forbruk på 2,58 kWh/mil (ja, 10 km).
"Tydelig ineffektiv", skriver elbilbloggen InsideEVs om forbruket basert på rekkevidde- og forbrukstallene Jaguar har oppgitt til EPA (Environmental Protection Agency) i USA.
EPAs rekkeviddetest regnes for å være den strengeste i verden (og strengere enn den nye WLTP-standarden i Europa).
Forbruket er synderen
EPA-rekkevidden til Jaguar I-Pace oppgis å være rett over 375 km, som er kortere enn for eksempel Hyundai Kona Electric. Kona har imidlertid et batteri på 64 kWh mens I-Pace har et batteri på 90 kWh.
Synderen er forbruket, viser EPA-tallene. Forbruket oppgis i MPGe, som står for "Miles per gallon gasoline equivalent", og er som følger:
- 80 MPGe - bykjøring
- 72 MPGe - landeveiskjøring
- 76 MPGe - blandet kjøring
Til sammenlikning fordeler de samme tallene for Model X 75D seg slik:
- 91 MPGe - bykjøring
- 95 MPGe - landeveiskjøring
- 93 MPGe - blandet kjøring
- Disse tallene er rett og slett forferdelige for en moderne elbil. Sammenliknet med Tesla er det tydelig at I-Pace har problemer med ineffektivitet, skriver InsideEVs.
Høyere forbruk kan bety oftere ladepauser på langtur, men i kroner og øre spørs det om det ekstra forbruket kommer til å velte budsjettet til kommende I-Pace-eiere. I forhold til Teslaen i sammenlikningen ovenfor anslår Green Car Reports at I-Pace vil koste 146 dollar ekstra i strøm i året.
Jaguar i Norge: - Irrelevant
Jaguar mener målingene fra EPA er irrelevante for nordmenn.
- Vår oppfattelse er at EPA-tallene oppgitt i USA er irrelevant i forhold til norske brukere ettersom vi forholder oss til WLTP, skriver Jaguar i en e-post til Side3.
WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere
Jaguar understreker at det er flere som har oppgitt å ha nådd 400 km rekkevidde med bilen i for eksempel forum på Facebook.
- Når det gjelder oppdateringer er dette noe som kommer kontinuerlig. Når og hva oppdateringene inneholder kjenner vi ikke til på dette tidspunktet, men i likhet med andre produkter, så er slike oppdateringer ment for ytterligere forbedring generelt, skriver Jaguar.
Denne saken ble første gang publisert 25/10 2018, og sist oppdatert 25/10 2018.