Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace: Pris, hengerfeste, dato, rekkevidde og plass i bagasjerom

Jaguar har avduket produksjonsmodellen av elbilen I-Pace. Norge er prioritert land. Lanseringsdato, pris, rekkevidde, lading, kWh, liter i bagasjerom og hengerfeste: Her er alt vi vet om elbilen Jaguar I-Pace.

Pluss ikon
SLIK SER I-PACE UT: Jaguar avduket produksjonsmodellen av sin første elbil I-Pace den 1. mars 2018. Bilen er svært lik konseptmodellen som ble avduket i november 2016.
SLIK SER I-PACE UT: Jaguar avduket produksjonsmodellen av sin første elbil I-Pace den 1. mars 2018. Bilen er svært lik konseptmodellen som ble avduket i november 2016. Foto: Jaguar
Sist oppdatert

Jaguar avduket sin første elbil, SUV-en I-Pace i november 2016. Med en jaguar i grillen, sporty design, firehjulstrekk og en reell rekkevidde på 35 48 mil fenget den Side3s lesere fra første sekund.

Det er mye som tyder på at Jaguars ingeniører og designere har truffet blink. Jaguar i Norge opplyser om sjelden stor pågang fra nordmenn. Ved avdukingen av produksjonsmodellen 1. mars 2018 hadde 1300 nordmenn betalt depositum på bilen.

Jaguar i Norge: - Interessen for I-Pace overgår alle andre lanseringer

- Tilbakemeldingene på I-Pace har vært fantastiske. Vi kastet regelboka ut vinduet for å lage et elektrisk kjøretøy inspirert av estetikken til en superbil, ytelsene til en sportsbil og plassen til en SUV. Den har overrasket mange, og entusiasmen for vår første elbil har overgått alle mine forventinger, sier Jaguars sjefdesigner Ian Callum i en kommentar.

Rekkevidde for I-Pace

Under karosseriet skjuler det seg en væskekjølt 90 kWh batteripakke som driver to 200 hestekrefters motorer - ett til hvert hjulsett. I-Pace har med andre ord firehjulstrekk.

Jaguar oppga til å begynne med at rekkevidden til å være 220 miles etter den amerikanske EPA-standarden, altså rundt 350 kilometer reell rekkevidde.

Under den offisielle avdukingen av I-Pace 1. mars 2018 bekreftet Jaguar at rekkevidden er økt til 480 kilometer etter WLTP-testsyklusen. WLTP regnes for å gi målinger ganske nærme virkeligheten.

Elbilen oppgis å kunne lades til 80 prosent i løpet av 40 minutter med 100 kW DC hurtiglader.

0-100 PÅ 4,5 SEKUNDER: På denne plakaten er noen av de viktigste egenskapene til I-Pace samlet.
0-100 PÅ 4,5 SEKUNDER: På denne plakaten er noen av de viktigste egenskapene til I-Pace samlet. Foto: Jaguar

Pris på I-Pace

Jaguar er et etablert premiummerke, og det var ikke forventet at I-Pace skulle bli en direkte billig bil selv med norske elbilfordeler.

Men også her overrasket Jaguar. Startprisen er 599.900 kroner.

Det er betydelig lavere enn det ryktene før lansering har sagt. Dette er utstyrsnivå S, skriver Broom.no.

I-Pace lanseres i utstyrsversjonene: S, SE, HSE og First Edition. Prisnivået stiger slik:

ModellPris
Jaguar I-Pace S599.000 kr
Jaguar I-Pace SE698.900 kr
Jaguar I-Pace HSE746.900 kr
Jaguar I-Pace First Edition829.900 kr

First Edition er alt inkludert, det eneste kunden trenger å velge er farge. Så langt har de fleste kundene bestilt HSE-utgaven.

Lanseringsdato for Jaguar I-Pace

1. mars 2018 ble produksjonsmodellen av I-Pace vist fram for aller første gang.

Arrangementet ble strømmet direkte på YouTube. Du kan se det her:

Jaguar i Norge forteller til Side3 at selskapet har høye forventninger til salget i "elbil-landet" Norge, og at vi er et prioritert land.

De regner med å ha de første bilene på norske veier i løpet av august 2018.

Jaguar bekrefter at de vil få minst 1300 biler til Norge i 2018. Det tilsvarer antallet kunder som har betalt depositum på bilen.

Ytelser og teknologi i I-Pace

JAGUARS SUV-ER: E-Pace (t.v.), I-Pace og F-Pace. Fra denne vinkelen ser vi at I-Pace ikke er mye mindre enn F-Pace i lengde.
JAGUARS SUV-ER: E-Pace (t.v.), I-Pace og F-Pace. Fra denne vinkelen ser vi at I-Pace ikke er mye mindre enn F-Pace i lengde. Foto: Jaguar
DRØMMEBIL FOR MANGE NORDMENN: Jaguar har annonsert at elbilen I-Pace skal være på veien i løpet av andre halvdel av 2018. Den kommer med firehjulstrekk og en rekkevidde på 48 mil.
DRØMMEBIL FOR MANGE NORDMENN: Jaguar har annonsert at elbilen I-Pace skal være på veien i løpet av andre halvdel av 2018. Den kommer med firehjulstrekk og en rekkevidde på 48 mil. Foto: Jaguar

I-Pace er utviklet fra bunn av som en elbil, ikke bare en F-Pace med elmotor. Blant annet er kabinen plassert lenger fram i bilen som skal gi passasjerene mer plass samtidig som føreren får bedre sikt.

Batteripakken på 90 kWh driver to motorer på 200 hestekrefter hver. Med 400 hestekrefter, firhjulstrekk og et dreiemoment på 700 nm skal I-Pace gjøre unna 0-100 på 4,5 sekunder.

I-Pace er også spekket med teknologi. Via en app på mobilen kan en forhåndsvarme eller kjøle ned kupeen og batteriet før en tur. Bilen støtter også smart lading slik at den lader når strømprisen er lavest.

I-Pace er utstyrt med 4G-mobilnett og programvaren i bilen kan oppdateres over nettet. Har du taleassistenten Alexa hjemme, kan hun kobles til bilen og informere deg muntlig om batterinivå, om bilen er låst eller om du har nok rekkevidde til å komme deg til jobb.

Mål, plass og bagasjerom i I-Pace

GOD PLASS: Bagasjerommet bak er på 530 liter.
GOD PLASS: Bagasjerommet bak er på 530 liter. Foto: (Jaguar)

Bilen er en femseter. Jaguar I-Pace har følgende dimensjoner: 4,68 m (l) x 1,56 m (h) x 1,89 m (b).

Bagasjerommet bak er på 530 liter. I-Pace har et mindre bagasjerom foran på 36 liter samt ekstra plass under setene - til sammen 656 liter. Med baksetene nede øker plassen til 1453 liter.

Og ja, hengerfeste kan bestilles og ettermonteres. Maks hengervekt er 750 kilo.

Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar

Denne saken ble første gang publisert 01/03 2018, og sist oppdatert 06/09 2018.

Les også