Porsche
I år skal Porsche sette ny rekord i Norge
Det skjer blant annet med ladbar hybrid.
Norge har aldri vært et stort marked for sports- og superbiler. Men de siste årene har det skjedd en betydelig utvikling. Ikke minst gjelder det Porsche.
Nå skal det sies at det ikke er det største volumet i utgangspunktet. Men med både to SUV-er og den nye innstegsmodellen Boxster, har Porsche funnet stadig flere kunder. Naturligvis også godt hjulpet av at avgiftene på motorsterke biler er blitt redusert.
I fjor ble det satt ny rekord i antall solgte biler – i år er målsetningen å sette rekord igjen.
Aldri har du fått mer ny Porsche for pengene
911
Selve ikonet for Porsche er naturligvis 911. Det klassiske designet er omtrent akkurat som da bilen så dagens lys for aller første gang i 1963.
I fjor ble det registrert 70 eksemplarer av denne i Norge. Forrige rekord var i 2006 - da tallet var 55.
- I år regner med vi å selge rundt 60 911-er. Totalt er det imidlertid en målsetning at vi skal runde 500 solgte biler, forteller Porsches markeds- og PR-sjef, Morten Scheel.
Joda, dette er faktisk en ekte Porsche
Ladbart
Det som ligger an til å bli volummodellene er SUV-ene Cayenne og Macan - og ikke minst luksusbilen Panamera.
Sistnevnte kom på markedet mot slutten av året i fjor, og lanseres i år som ladbar hybrid. Det er en nyhet som gjør at bilen blir mer gunstig enn vanlig. Med 462 hk er startprisen knappe 1,2 millioner kroner. Og responsen har vært stor.
Utsolgt
Alt før bilen kom til Norge, det skjer først i mars, ble den ladbare modellen utsolgt. Heldigvis har det lykkes den norske importøren å skaffe til veie flere biler.
– Vi har nå totalt rundet 100 bestillinger på nye Panamera, der ca 60 prosent er E-hybrid. Vi har solgt ut den produksjonskvoten vi opprinnelig ble tildelt, men håper og regner med å få mer produksjon med levering mot sommeren, sier Scheel.
God rekkevidde
Broom var nylig i Sør-Afrika der vi fikk teste Panamera E-Hybrid. Og det er helt klart en modell som vil passe norske kjøpere godt. Den har både lang elektrisk rekkevidde, nemlig 51 kilometer, firehjulsdrift og en nærmest uendelig rekke med ekstrautstyr.
- Du får en fint spekket bil til rundt 1,4 millioner - selv om det ikke er vanskelig å bruke noen hundre tusen til på fristende utstyr, sier Scheel.
Populære SUV-er
Både den store SUV-en Cayenne, som nå går mot slutten av sin andre generasjon, og den litt mindre Macan selger godt i Norge.
I år forventes det å bli solgt 300 eksemparer av disse, fordelt på halvparten hver.
Macan har en startpris på rundt 840.000 kroner (252 hk, bensin), mens Cayenne S E-Hybrid såvidt sniker seg under millionen. I startpris.
Morobil nummer 1
Innstegsmodellen i Porsche-sortimentet heter 718. Den er tilgjengelig både som coupe (Cayman) og cabriolet (Boxster) – uansett er det snakk om en toseter.
– Vi regner med å selge 40 eksemplarer av 718 i Norge i år, forteller Porsche-sjefen.
Cayman starter på henholdsvis 728.000 og Boxster på 748.000 kroner, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) sine tall.
Til den prisen får du en firesyldindret boxer-motor på 300 hk. Og det kan jeg skrive under på er en skikkelig morobil. Bare les testen her:
Brukt Porsche 911: Dette har vært en svært god investering
Porsche utvikler også en ren elbil. Den bærer navnet Mission E, og ser ut til å bli en råtass:
Screen9v2
Screen9v2
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:
Hør lyden av verdens råeste stasjonsvogn
Mercedes-AMG E 63 4M+ er verdens råeste stasjonsvogn
Skrekkvideo: Krasjtest av ny bil - og en fra 1997