Nye Hyundai Tucson plug in-hybrid
Utstyrslisten over hva som er inkludert er mildt sagt imponerende
Til 509 000 kroner får du en ladbar SUV med utstyr som vi forbinder med tyske luksusbiler.
Det er sjeldent man ser en ny generasjon av en kjent modell gjennomgå så radikal endring som nye Hyundai Tucson. Den er ventet til Norge tidlig neste år. I Europa kommer Tucson i en rekke motoralternativer, både bensin- og dieselmotorer, mildhybrid (diesel og bensin), selvladende hybrid og plug in-hybrid. Til Norge kommer den kun som ladbar hybrid. Det dreier seg om 1,6-liters turbobensin som jobber sammen med en 66,9 kW elektrisk motor, som får kreftene fra et 13,8 kWt-batteri. Den totale systemeffekten er på 265 hestekrefter og 350 Nm.
Selv om Tucson PHEV har både konvensjonell og elektrisk motor, så er firehjulsdriften helt mekanisk. Hyundais egenutviklede HTRAC-firehjulsdriftsystem distribuerer drivkraften etter behov mellom for- og bakhjulene. Du kan i tillegg velge mellom ulike kjøreprogrammer som justerer effekt, dreiemoment og bremsekraftfordeling. Bakkeklaringen er på 17 centimeter. Topputstyrte Tucson med Premium utstyrsnivå har i tillegg elektronisk styrte dempere (ECS), som justerer understellet etter forholdene og sjåførens innstillinger. Velger du sportsmodus strammes understell og styrerespons. Da våre kolleger i Auto Bild nylig testet Tucson som selvladende hybrid ble styring og understell lovprist.
Tucson kan kjøres helt elektrisk, og i EV-modus er rekkevidden oppgitt til 50 kilometer. En ombordlader på 7,2 kW skal gi fulladet batteri på et par timer med vegglader. Plasseringen av batteripakken under bilens kupé, gjør at batteriet stjeler minimalt med plass, og ifølge Hyundai har bagasjerommet vokst med ni prosent sammenlignet med forgjengeren. Bagasjevolumet er 558 liter, hele 1737 liter med baksetene felt ned. Ryggen på baksetene har 40-20-40-deling, noe som gir stor fleksibilitet. Den ladbare versjonen kan i tillegg trekke henger på 1650 kilo.
Ute med knappene
I cockpiten er alle konvensjonelle knapper kastet ut og erstattet av berøringspanel og 10,25-tommers skjerm. Instrumentpanelet er like stort og helt digitalt, og du kan få kameravisning av blindsonen i panelet. Multimediasystemet støtter Apple CarPlay og Android Auto, og Tucson har også Bluelink nettbaserte tjenester, som blant annet innebærer Live-tjenester samt at du kan styre funksjoner ved bilen ved hjelp av app. Med Premium utstyrsnivå er Tucson utstyrt med lydanlegg fra amerikanske KRELL. Anlegget omfatter åtte høyttalere, inkludert subwoofer og ekstern åttekanals forsterker.
Mye utstyr
Tucson kan fås med en rikelig mengde sikkerhets- og komfortsystemer. Den kommer med syv kollisjonsputer, og som flere andre nye modeller har Tucson også en senterkollisjonspute, som hindrer at sjåføren og passasjeren i forsetet treffer hverandre ved kollisjon. Tucson er også utstyrt med Highway Driving Assist, som både holder bilen midt i filen, sørger for riktig avstand til andre kjøretøyer, og bruker navigasjonsdata for å tilpasse hastigheten. Ryggeassistenten med nødbremse er ifølge Hyundai unik for Tucson Plug-In Hybrid, og griper aktivt inn og bremser dersom man er i ferd med å rygge på noe. Tucson har også fjernstyrt parkeringsassistent, som gjør at man kan parkere bilen med knapper på nøkkelen uten selv å sitte i bilen.
Tucson Plug-In Hybrid lanseres i Norge tidlig i 2021. Prisen starter på 464 000 kroner for Trend utstyrsnivå, men Hyundai Norge regner med å selge mest av Premium-varianten til 509 000 kroner. Utstyrslisten over hva som er inkludert er mildt sagt imponerende, og omfatter blant annet det nevnte KRELL-anlegget samt ting som ventilerte forseter, panorama soltak med elektrisk åpning og elektrisk styrt solskjerm, massevis av sikkerhetsassistenter, elektrisk åtteveis setejustering av forseter med minnefunksjon på førersetet, klimaanlegg med tre soner, automatisk avduggingsfunksjon, regnsensor og Multi Air Mode for indirekte luftstrøm i kupeen, klimakontroll for baksete og elektrisk justering av passasjersete fra førersetet.
Denne saken ble første gang publisert 10/12 2020, og sist oppdatert 16/12 2020.