Hyundai IONIQ
Denne elbilen skal holde i 250 kilometer
I bilen er det benyttet sukkerrør, resirkulert plastikk og vulkansk stein.
IONIQ heter denne bilen som er en tretrinns-modell fra den koreanske bilprodusenten Hyundai. Den kommer i første omgang som hybrid, deretter som elbil og til slutt som ladbar hybrid (plug in-hybrid).
Først til Norge kommer hybridmodellen som har en firesylindret 1,6-liters GDI bensinmotor på 105 hk som jobber sammen med en elektrisk motor på 43 hk. Den totale ytelsen er på 143 hk og 265 Nm, og den kommer med en sekstrinns dobbeltclutchet girkasse. Du kan velge mellom Sport- og Eco-funksjon som justere girskiftene.
Batteriet i hybriden er en pakke med lithium-Ion polymer-batterier, i stedet for de mer vanlige nikkel-metall-hydrid-batteriene, noe som ifølge Hyundai betyr raskere og mer effektiv lading og høy grad av batteriutnyttelse. For å påvirke interiør og lastekapasitet minst mulig er batteriene plassert under baksetene. Det skal gi en bagasjeplass på 750 liter med baksetene nedslått.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Elbilen kommer i år
Også den helelektriske versjonen av IONIQ kommer til Norge i år. Den har et 28 kWt lithium-ion-polymer-batteri som gir en rekkevidde på opp til 250 km. Den elektriske motoren yter 88 kW (120 hk) og gir en toppfart på 160 km/t med et dreiemoment på 295 Nm gjennom en ett-trinns reduksjonsgirkasse.
I 2017 kommer IONIQ som ladbar hybrid til Norge. Den skal kunne kjøre opptil 50 kilometer på 8,9 kWt lithium-ion-polymerbatteriet. Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6-liters bensinmotoren et oppgitt CO2-utslipp på 34 g/km.
Prisene på IONIQ-modellene er ikke klare ennå. Hyundai i Norge tror de kan være klare i mai.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vulkansk stein, resirkulert plastikk og sukkerrør
For å utnytte el-bilens energikilder best mulig er det viktig å spare vekt. Hyundai har løst dette ved å bruke aluminium i panser og bagasjelokk, noe som ifølge produsenten reduserer vekten med 12,4 kilo sammenlignet med dersom man hadde benyttet vanlig stål. Også i hjulopphenget brukes det aluminium, noe som gir en besparelse på ytterligere 10 kilo.
Et annet eksempel på vektreduksjon er de innvendige dørdekslene som er laget av resirkulert plastikk kombinert med pulverisert tremasse og vulkansk stein. Kvalitet og lyddemping er like god som med ordinære materialer, ifølge Hyundai, men vektbesparelsen er på 20 prosent sammenlignet med de materialer som vanligvis blir brukt.
Mindre bruk av oljebaserte materialer betyr for eksempel at teppene inne i bilen delvis er laget av råmateriale fra sukkerrør. Dette forbedrer luftkvaliteten inne i bilen og gjør at flere deler på bilen kan resirkuleres. Også bagasjeromsgardinen er laget av nye lettvektsmaterialer og er 25 prosent lettere enn de som finnes på Hyundais øvrige modeller.
Denne saken ble første gang publisert 07/03 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.