Bygget for militære operasjoner og rekreasjon
Denne båten er som hentet rett ut av en James Bond-film
Blar du opp rundt 66 millioner kroner får du garantert Norges råeste båt.
Hentet rett ut av en James Bond-film? Det kan kanskje se slik ut. Men Hyper-Sub er slett ikke et påfunn for 007. Den er i høyeste grad reell, og er rett og slett en hybridbåt som kan bevege seg både over og under vann.
LES OGSÅ: (+) Prøvekjørt: Slik er Harley-Davidsons elektriske motorsykkel - LiveWire
En drøm for den som har penger nok og det meste fra før. US Navy er også interessert.
Fartøyet fra Hyper-Sub Platform Technologies er 45 fot (14 meter) langt og veier cirka 15 tonn. To Yanmar-dieselmotorer som yter 480 hk hver gir den en topphastighet på 57 km/t med en maksimal cruise-hastighet 48 km/t.
Den er dermed ikke like rask som de mest avanserte RIB-ene som blant andre US Navy og norske marinejegere opererer med.
De er dobbelt så raske, men Hyper-Sub har noe som RIB-ene ikke har: Den trives også under vann.
LES OGSÅ: Ett spesielt bilmerker har vært inspirasjonskilden til denne luksusyachten
Under vann i 12 timer
I neddykket posisjon kobles dieselmotorene ut og elektromotorer overtar.
De gir en fremdrift på maks 10 km/t. Man kan holde seg neddykket i inntil 12 timer.
Ved å holde seg akkurat i havoverflaten kan man takket være en snorkel operere i delvis neddykket tilstand mens batteriene lades ved hjelp av dieselmotorene.
Tre tonn last
På toppen av det hele kan Hyper-Sub ha med seg tre tonn last. Summen av disse egenskapene har gjort militære myndigheter interessert.
Man kan for eksempel ha med seg militært overvåkingsutstyr og lettere våpen som maskingeværer og granatkastere. US Navy ser dermed muligheten til å benytte fartøyet i hemmelige operasjoner bak fiendens linjer.
Små grupper med spesialsoldater kan ilandsettes fra Hyper-Sub. I neddykket tilstand kan den gli ubemerket inn mot land og forsvinne igjen uten å bli oppdaget fra land.
Hvorvidt Hyper-Sub kan bli en del av US Navy eller andre NATO-styrker for den saks skyld, er høyst usikkert.
Men konstruktøren av fartøyet ser også et annet marked. Det kan nemlig skreddersys for ulike typer bruksområder. Som overvåknings- og sikkerhetstjeneste for havner og kanaler. Den kan for eksempel brukes til inspeksjoner over og under vann i en og samme operasjon.
LES OGSÅ: Megayacht i Bond-stil
Olje- og gassindustrien er et annet område, hvor Hyper-Sub muligens kan komme til nytte ved inspeksjon av rørledninger og andre undervannsinstallasjoner.
Også redningsoperasjoner, - og vitenskapelige ekspedisjoner kan være målgruppe, mener selskapet selv.
Turister
Ved enkle grep kan Hyper-Sub også gjøres om til et atskillig mer publikumsvennlig instrument.
Å ta turister med på en behagelig reise over vann i kombinasjon med et besøk under havoverflaten, vil sikkert kunne være en stor attraksjon. Her er det i så fall bare å gå om bord ved en vanlig brygge, og stikke til havs som en hvilken som helst tur på sjøen.
Forskjellen er at Hyper-Sub kan dykke ned slik at passasjerene kan beskue livet under havoverflaten. Produsenten ser nok også for seg at Hyper-Sub kan tiltrekke seg oppmerksomheten til godt bemidlede personer som har absolutt alt fra før, som har noen titalls millioner kroner å bruke og som ønsker seg et objekt som de færreste kan skryte av å eie.
Tre versjoner
Hyper-Sub kan leveres i tre forskjellige versjoner, alt avhengig av bruksområdet.
HS-250 Sport er designet for nettopp milliardærer eller turoperatørene hvor opplevelser er målet. Denne modellen kan foreta dykk ned til 76 meter og bevege seg med en hastighet på 40 knop over vann.
De to andre modellene er konstruert for mer krevende oppgaver. HS-600 kan foreta dykk ned til 182 meter, og da snakker vi om profesjonell bruk innen industri eller redningstjenester. HS-1200 er en modell som skal være konstruert for dykk helt ned til 366 meter.
Utfordringer
Bak Hyper-Sub-prosjektet står amerikaneren Reynolds Marion som åpenbart både har brann i magen og Reodor Felgen-gen. Ideen til fartøyet ble født så langt tilbake som i 2005.
Fra sin base i Florida har han brukt flere år på å utvikle Hyper-Sub, og det har vært mange skjær i sjøen. Ikke minst har jobben med å finne investorer og nødvendig kapital bydd på utfordringer. Nå mener han selv at; «fremtiden er vår», og har stor tro på at Hyper-Sub blir å se i flere forskjellige sammenhenger i tiden som kommer.
Tidligere bilforhandler
Marion er en typisk innovatør og gründer. Han drev som bilforhandler i Florida før han ga seg i kast med sitt store båtprosjekt. Sammen med sine medarbeidere Gene Mock, en bygningsentreprnør, og ingeniøren Scott Shamblin, startet de med å tenke helt nytt i forholdet ballast og kabinvolum. Ballastsystemene i de fleste ubåter kan erstatte rundt 20 prosent av kabinvolumet – mens Hyper-Subs ballast-
tanker kan doble volumet.
Båten bruker et høytrykks pumpesystem som raskt kan fylle eller tømme ballasttankene for vann, og dermed raskt justere oppdriftsforholdet. Dette gjør båten i stand til å dykke eller komme opp til overflaten i løpet av mindre enn ett minutt.Det utgjør et løft opp eller ned på 12 tonn.
Marion har gjort en rekke dykk med sin prototype, og alt har fungert etter planen, hevder han.
Til Vi Menn opplyser Marion at selskapet neste år vil annonsere tre MSV Hyper-Sub for produksjon med levering i 2020. Prisen blir cirka 7,5 millioner dollar – rundt 66 millioner kroner. Han legger til: - Vi forventer at de blir solgt på kort tid.
Hyper-Sub blir neppe å se på utstillingen Sjøen For Alle med det første – men kanskje om noen år?
Se video av Hyber-Sub lenger ned i saken.
Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Les mer fra Vi Menn på www.vimennpluss.no.
Slik fungerer Hyper-Sub
For å dykke åpner piloten portene i skroget og 15 000 liter vann fyller kamrene.
Ballasttankene foran fylles først slik at båten får en vinkel på fem grader og dykker
med en hastighet på rundt 20 meter i minuttet.
Straks båten er under vann, utløser piloten fem finner som gir riktig vinkel slik at båten dykker raskere ved hjelp av de elektrisk drevne propellene.
For å komme opp til overflaten igjen, fylles kamrene med luft fra trykktankene og båten er tilbake på overflaten i løpet av 30 sekunder.
Denne saken ble første gang publisert 15/01 2020, og sist oppdatert 22/04 2021.