HYMER OG MERCEDES SPRINTER
Stadig flere bobiler blir litt Mercedes
Delintegrert og bybobiler fra Hymer på Mercedes-Benz Sprinter.
Hymer en Norges mest kjøpte bobilmerke, og tidligere i år ble to helt nye Hymer-modeller på Mercedes-Benz Sprinter-chassis introdusert, Hymer ML B 780 og 790. Men det er ikke bare disse helintegrerte modellene som får Mercedes-Benz Sprinter-chassis. Også 7,39 meter lange delintegrerte Tramp S 695 kan fra oktober 2019 fås med Mercedes-understell med forhjulstrekk. Sprinters tallrike førerassistansesystemer er enten standard eller ekstrautstyr, og takket være et lavere chassis har Tramp S røslige 2,04 meter i ståhøyde. Til og med i dusjen må du være over 1,94 meter før du stanger i taket.
Hymer sier selv at de har lagt spesiell vekt på å lage et «koselig» interiør i Tramp S, med en blanding av varme trematerialer og matte og høyglanspolerte flater. Midtstilt dobbeltseng er standard, mens senkeseng er ekstrautstyr. Tramp S 695 kan registreres med maksvekt 3500 eller 4100 kilo.
Så langt har Hymers bobiler vært basert på Fiat Ducato, men våren 2020 kommer den 5,93 meter lange modellen Free S 600 på Sprinter-chassis, med forhjulstrekk og 143 hk-motor som standard. 177 hk og nitrinns automatkasse er ekstra. Bilder antyder et romslig og nøkternt interiør med tverrstilt dobbeltseng bak. Som ekstrautstyr kan man velge et pop-up-tak.
Enkelte førerassistanse-systemer, som «crosswinds assist system», er standard. På listen over ekstrautstyr finner vi aktiv fartsholder, blindsoneassistent og parkeringsassistent. Isofix-feste er også ekstrautstyr.
Det er verdt å merke seg at den spesielle bybobilmodellen DuoCar S på Sprinter-chassis er i salg allerede i vinter. Om disse bybobilmodellene vil bli godkjent for bobilavgift i Norge er usikkert, på grunn av krav til blant annet garderobeskap.
Denne saken ble første gang publisert 12/09 2019, og sist oppdatert 16/09 2019.